اختلاف نظر اروپا و آمریکا بر سر دو موضوع برنامه هسته‌ ای ایران و افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم بر نشست ناتو سایه خواهد انداخت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ابراز امیدواری کرد که اختلاف نظر اروپا و آمریکا بر سر دو موضوع برنامه هسته‌ ای ایران و افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم تاثیری بر نشست وزرای دفاع ناتو نداشته باشد.

وی از اینکه اختلاف بر سر برجام و تجارت نشست وزیران 29 کشور عضو ناتو را دچار اختلال کند ابراز نگرانی کرد.

دبیر کل ناتو گفت: «اکنون ناهماهنگی‌ های بزرگی بر سر مسائل مهم وجود دارد، اما آنچه مهم است دنبال کردن و تقویت همکاری در زمینه‌ های امنیتی است».

به گفته وی «نباید روابط «بین‌ آتلانتیک» تضعیف شود.»

وی با اشاره به مشکلات و ناهماهنگی‌ های رخ داده میان اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر تعرفه‌ های گمرکی این کشور و همچنین تحریم شرکت‌ های اروپایی فعال در ایران گفت: «من نمی‌ گویم که این مشکلات مهم نیستند. همچنین قصد ندارم بگویم از این ناهماهنگی‌ ها نگران نیستم، اما فکر می‌ کنم که می‌ توان آنها را مدیریت کرد؛ بی‌ آنکه به پیمان ناتو لطمه‌ ای وارد شود».

ینس استولتنبرگ که روز 17 مه با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت‌ و گو داشته در ادامه گفت: «ترامپ در زمینه امور تجاری پیام روشنی دارد. وی همچنین در زمینه حضور آمریکا در اروپا نیز پیام مشخصی دارد.» یکی از موضوعات مورد نظر در این زمینه «افزایش حضور نظامی آمریکا در اروپا» است که به گفته دبیر کل ناتو برای تقویت پیمان آنتلانتیک شمالی «باید موانع قضایی، گمرکی و همچنین کمبودهای زیرساختی» در این زمینه رفع شود.

 این سخنان دبیر کل ناتو، در یک نشست خبری و یک روز بعد از کنفرانس وزرای دفاع 29 کشور عضو این پیمان ابراز شد. این جلسه در بروکسل و برای آماده‌ سازی نشست آتی سران ناتو در روزهای 11 و 12 ژوئیه (21 و 22 خرداد) برگزار می‌ شود.

این نشست وزرای دفاع در بروکسل برگزار می‌ شود و قرار است دستور کار اجلاس رهبران ناتو را که ماه آینده میلادی برگزار می‌ شود را مشخص کند.

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا نیز روز چهارشنبه هنگام ورود به بروکسل تاکید کرد که جنگ تجاری «تاثیر مستقیم بر مناسبات امنیتی» دارد.

به گفته منابع دیپلماتیک مهمترین ماموریت ماتیس رایزنی با مقامات اروپایی و کاهش خشم آنها از سیاست‌ های آمریکا در قبال ایران و نیز افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم است.

ماتیس در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به همین موضوع گفت که نباید گذاشت این اختلاف‌ ها روابط امنیتی را تضعیف کند.

در مقابل دبیرکل ناتو با تاکید بر اختلاف‌ های آمریکا و اروپا گفت: «نمی‌ گویم این مسائل مهم نیستند و نمی‌ خواهم آنها را کوچک جلوه دهم. اما معتقدم که این اختلاف‌ ها نباید ناتو را تضعیف کند.»

روابط آمریکا و اتحادیه اروپا از هفته گذشته و پس از وضع قوانین گمرکی جدید از سوی آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور، دچار سردی شده است. همچنین موضوع تحریم‌ های آمریکا بر شرکت‌ های اروپایی‌ ای که با ایران همکاری کنند نیز بر این امر تاثیرگذار بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.