بنیامین نتانیاهو که در یک سفر کاری از کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس دیدن می‌کند، با مقاومت این کشورها در برابر موضع اش در قبال ایران مواجه شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد «بنیامین نتانیاهو» روز دوشنبه سفر اروپایی خود را از آلمان آغاز کرد. او در این سفر سه روزه تلاش می کند کشورهای اروپایی را قانع سازد تا موضع حمایتی خود از توافق هسته ای ایران را تغییر دهند اما به نظر نمی رسد راه به جایی ببرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پایتخت های اروپایی با مخالفت با موضع گیری اش در قبال ایران مواجه شد؛ چرا که اروپایی ها موضع یکپارچه خود درباره ادامه توافق هسته ای را پیش می برند.

نتانیاهو امروز چهارشنبه در پاریس با «برونو لو مایر» وزیر دارایی فرانسه دیدار کرد. لو مایر بر حفظ تجارت اروپا با ایران با توجه به توافق هسته ای 2015 با این کشور تاکید دارد.

او همچنین در این دیدار از طرح‌ هایی خبر داد تا توافق هسته ای با ایران دست‌ نخورده باقی بماند.

پیش از آن هم، نتانیاهو با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان دیدار داشت که آن دو نیز بر حمایت از برجام تاکید داشتند.

او پایان وقت امروز نیز برای دیدار با «ترزا می» و «بوریس جانسون» نخست وزیر و وزیر خارجه انگلیس به لندن خواهد رفت ولی به نظر نمی رسد آنجا هم نتیجه ای بگیرد.

پیش از این نیز گزارش شده بود که وزرای خارجه و دارایی انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه ای به همتایان آمریکایی خود بر تعهد کشورهایشان در زمینه حفظ توافق هسته ای با ایران تاکید کردند. در نامه مشترک وزرای خارجه و دارایی سه کشور اروپایی از دولت آمریکا خواسته شده است آن دسته از شرکت های اروپایی را که پس از اجرای برجام در ایران سرمایه گذاری کرده اند از تحریم های خود مستثنی کند.

نامه وزرای خارجه و دارایی انگلیس، فرانسه و آلمان به امضای «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اروپا نیز رسیده است.

نویسندگان این نامه از واشنگتن خواسته اند شرکت ها و اشخاص اروپایی فعال در ایران مشمول تحریم های آمریکا نشوند.

در عین حال، شرکت‌ های آلمانی سازنده ماشین‌ آلات برای فعالیت‌ های تجاری خود در ایران از دولت آلمان کمک ‌خواسته‌ اند. آنها خواسته‌ اند که دولت با تضمین مبادلات مالی این معاملات از آنها در برابر مجازات‌ های آمریکا حفاظت کند.

«تیلو برودتمان» مدیرکل اتحادیه ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی آلمان گفته است: «اگر دولت آلمان در این زمینه فعال شود به شرک های آلمانی بسیار کمک خواهد شد. برای مثال بانک مرکزی آلمان می‌تواند نقل و انتقال‌ های مالی را بر عهده بگیرد.»

صادرات ماشین‌ آلات ساخت آلمان به ایران در سال گذشته با 21 درصد افزایش به 900 میلیون یورو رسید.

این در حالی است که پیشتر روز سه شنبه «سیگال مندلکر» معاون خزانه‌ داری آمریکا در سخنرانی خود در »بنیاد دفاع از دموکراسی‌ ها» درباره رابطه اقتصادی هم‌ پیمانان خود با ایران هشدار داده و گفته بود که شرکت‌ هایی که در ایران فعالیت می‌ کنند با ریسک قابل ملاحظه‌ ای مواجه هستند.

او خطاب به اروپایی ها گفته بود: «از شرکت‌ های خود بخواهید بیشتر تلاش کنند تا به دام ایران نیفتند.»

مندلکر با اشاره به فرمان رئیس‌ جمهور آمریکا در خروج از برجام و اعمال تحریم‌ های سخت و شکننده علیه ایران تهدید کرد: «ایران موسسات شما را با خطر تحریم‌ های سخت مواجه می‌کند.» معاون خزانه‌ داری آمریکا همچنین در صحبت‌ های خود خاطرنشان کرد که آمریکا فشار اقتصادی بی‌ سابقه‌ ای را بر ایران وارد خواهد آورد.

تنش میان آمریکا و اروپا از ماه گذشته که دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرد، بیشتر شده است. ترامپ همزمان با اعلام این خبر گفت که تحریم‌ ها علیه ایران که بعد از برجام برداشته شده احیا خواهد شد. اروپا بعد از اعلام این خبر تاکید کرد که به این توافق همچنان پایبند خواهد ماند.

اروپا برای مقابله با تحریم های آمریکا قصد دارد مقرراتی به نام «مقررات بازدارنده» را اجرا کند. این مقررات، قانونی است که پارلمان اروپا نوامبر سال 1996 آن را برای محافظت از شرکت‌ های اروپایی در برابر تحریم‌ های کشورهای ثالث (اصطلاحا آثار فراسرزمینی تحریم‌ ها) به تصویب رساند.

این قانون، اولین بار بعد از تصویب «قانون تحریم‌ های ایران و لیبی» در کنگره آمریکا به تصویب پارلمان اروپا رسید تا از شرکت‌ های اروپایی در برابر احتمال اعمال تحریم‌ های مربوط به کوبا، ایران و لیبی جلوگیری کند.

این قانون به شرکت‌ ها اجازه می‌ دهد از اجرای قوانین تحریمی آمریکا خودداری کنند و یا جرائم صادر شده در دادگاه‌ های آمریکایی را به رسمیت نمی‌ شناسد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.