رهبران دو حزب جنجالی پنج‌ ستاره و لیگ سرانجام پس از چند ماه بن‌ بست سیاسی، استاد حقوق دانشگاه فلورانس را به مقام نخست‌ وزیری ایتالیا منصوب کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رهبران دو حزب جنجالی پنج‌ ستاره و لیگ سرانجام پس از چند ماه بن بست سیاسی، «جوزپه کنته» استاد حقوق دانشگاه فلورانس را برای مقام نخست‌ وزیری به «سرجیو ماتارلا» رئیس‌ جمهور این کشور معرفی کردند و وی روز جمعه سوگند یاد کرد. به‌ این‌ ترتیب در این کشور دولتی پوپولیستی آغاز به کار کرد. این برای نخستین‌ بار است که یک دولت ضداروپایی در یکی از کشورهای موسس این اتحادیه تشکیل می‌ شود؛ اما با ‌توجه به اینکه کنته سابقه سیاسی ندارد، نگرانی‌ هایی مبنی ‌بر توانایی این استاد دانشگاه برای رهبری سومین اقتصاد منطقه یورو به گوش می‌ رسد. کنته، تکنوکراتی که سابقه‌ ای در عالم سیاست ندارد، پس از انتصاب گفت تلاش می‌ کند از منافع مردم ایتالیا در اروپا حفاظت کند.

پنجاه و هشتمین نخست وزیر ایتالیا را بیشتر بشناسیم:

زندگینامه

جوزپه کنته متولد 8 اوت 1964 در روستای «والتارا آپولا» واقع در جنوب ایتالیا است. خانواده او طبقه متوسط بودند، پدرش «نیکولا» کارمند شهرداری و مادرش «لیلینا روبرتی» آموزگار ابتدایی بود.

 

604c3aa6-942a-4a93-aa28-562457be8d39_large

giuseppe-conte-alle-elementari-1018861_tn

 

وقتی خانواده‌اش به «سان جووانی روتوندو» مهاجرت کردند او در «سان مارکو ین لامیس» به مدرسه رفت و پس از آن به دانشگاه «ساپینزا» رم رفت و در آنجا به تحصیل در رشته حقوق پرداخت و در سال 1988 فارغ التحصیل شد.

در کوتاه مدت کونته در خارج از کشور تحصیل کرد، در سال 1992 برای تحصیل به آمریکا رفت و در سال 1993 به موسسه فرهنگی بین المللی در وین اتریش رفت و سپس در سال 2000 به دانشگاه سوربون رفت.

 

giuseppe-conte-in-viaggio-1018863_tn

 

با این که گفته می شود او در مراکز علمی متعددی در خارج از ایتالیا از جمله در دانشگاه کمبریج، دانشگاه نیویورک و دانشگاه سوربن پاریس مطالعات حقوقی داشته است؛ اما دانشگاه‌ های سوربن و نیویورک اعلام کرده‌ اند نتوانسته‌اند هیچ اطلاعاتی درباره او در پایگاه داده‌ های خود پیدا کنند. 

«ولفگانگ پیکولی» از موسسه «تجزیه و تحلیل ریسک سیاسی» می‌ گوید: «در سابقه کاری کنته علامت سوال‌ های زیادی وجود دارد. به‌ هر‌ حال، او اولین نفر در ایتالیا نیست که مدرک جعلی ساخته است و آخرین نفر هم نخواهد بود.»

او شغل آکادمیک خود را در دهه 1990 با تدریس در چند دانشگاه در رم آغاز کرد. کنته اکنون با درجه استادی حقوق در دانشگاه فلورانس و دانشگاه لوییس در رم مشغول به کار است.

او در 18 سپتامبر 2013 از سوی اتاق نمایندگان به عنوان عضو دفتر عدالت اداری، بخش خودگردان قوه قضائیه، انتخاب شد.

 

giuseppe-conte-1018664_tn

 

در اوایل سال 2018 کونته توسط «لوئیجی دی مایو» رهبر جنبش پنج ستاره به عنوان وزیر دولت آینده در کابینه اش، پس از انتخابات سراسری 2018 انتخاب شد. با این حال، انتخابات منجر به تشکیل پارلمان معلق شد، و جنبش پنج ستاره بیشترین تعداد آرا و کرسی های پارلمانی را به دست آورد؛ در حالی که حزب لیگ به ریاست «متئو سالوینی» در جایگاه دوم قرار گرفت. ائتلاف چپ میانه رو، به رهبری «ماتئو رنزی» نخست وزیر سابق هم سوم شد.

در روز نهم ماه مه، پس از هفته ها شکست در تلاش های مختلف برای تشکیل کابینه، جنبش 5 ستاره و حزب لیگ هر دو رسما از رئیس جمهور «سرجیو ماتارلا» درخواست کردند تا 24 ساعت دیگر برای دستیابی به توافق دولت بین دو حزب به آنها مهلت دهد. در همان روز، «سیلویو برلوسکونی» رهبر فورزا ایتالیا اعلام کرد که از رای اعتماد به دولت 5 ستاره - لیگ حمایت نمی کند، اما هنوز هم در را برای تشکیل دولت بین این دو حزب باز گذاشت.

 

giuseppe-conte-1018663_tn

 

در 13 ماه مه، جنبش پنج ستاره و لیگ به طور عمده در مورد برنامه دولتی توافق کردند، احتمالا راهی برای تشکیل یک ائتلاف حاکم بر دو طرف وجود داشت، اما نمی توانست به توافق در مورد اعضای یک کابینه، و بیشتر از همه نخست وزیر منجر شود. رهبران دو حزب در تاریخ 14 مه برای تشکیل یک دولت جدید با سرجیو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا دیدار کردند.

در دیدار با رئیس جمهور ماتارلا، هر دو طرف خواستار یک هفته دیگر مذاکرات برای توافق در مورد یک برنامه دقیق دولت و نخست وزیر برای رهبری دولت مشترک شدند. هر دو رهبران 5 ستاره و لیگ اعلام کرده اند که قصد دارند از اعضای مربوطه خود بخواهند تا تعطیلات آخر هفته به توافقنامه تشکیل دولت رای بدهند.

 

mattarella-e-conte-1018667_tn

 

در 21 مه 2018، کنته توسط دی مایو و سالوینی برای پست نخست وزیری دولت 2018 ایتالیا پیشنهاد شد. در 23 مه 2018، کنته به کاخ کوئیرینال دعوت شد تا در مورد تشکیل یک کابینه جدید مذاکره کند. در بیانیه سنتی پس از انتصاب، کنته گفت که او «وکیل مدافع مردم ایتالیا» خواهد بود.

با این وجود در 27 ماه مه، کنته به دلیل اختلافات بین سالوینی و رئیس جمهور ماتارلا، به دفترش بازگشت. در واقع، سالوینی، «پائولو ساوونا» استاد دانشگاه را به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی پیشنهاد داد، اما ماتارلا با توجه به اینکه او ضد اتحادیه اروپا و ضد آلمانی است، با او مخالفت کرد. ماتارلا در سخنرانی خود پس از استعفای کنته اعلام کرد که دو حزب می خواستند ایتالیا را از منطقه یورو خارج کنند، و به عنوان ضامن قانون اساسی ایتالیا و منافع و ثبات کشور او نمی تواند اجازه این کار را بدهد.

 

mattarella-con-giuseppe-conte-1018666_tn

 

در روز بعد ماتارلا به «کارلو کوتارلی» مدیر سابق صندوق بین المللی پول، وظیفه تشکیل دولت جدید را داد. در روز 28 مه 2018 حزب دموکراتیک (PD) اعلام کرد که به کوتارلی رای ممتنع خواهد داد، در حالی که جنبش پنج ستاره و احزاب راست گرا اعلام کردند که رای منفی خواهند داد.

انتظار می رفت کوتارلی لیستی از وزرای خود را برای تایید رئیس جمهور ماتارلا در تاریخ 29 مه ارائه دهد. با این وجود، در روزهای 29 و 30 مه او تنها دیدارهای غیر رسمی با رئیس جمهور داشت و در انتظار تشکیل یک «دولت سیاسی» بود. در همین حال، ماتئو سالوینی و لوئیجی دی مایو اعلام آمادگی خود برای مذاکره به منظور راه اندازی یک دولت سیاسی آغاز کردند و جورجیا ملونی، رهبر حزب برادران ایتالیا، به حمایت از این ابتکار عمل دست زد. در 31 ماه مه، جنبش 5 ستاره و لیگ اعلام کردند که در مورد تشکیل یک دولت جدید، بدون پائولو ساوونا به عنوان وزیر دارایی (او به جای آن به عنوان وزیر امور اروپا برگزیده خواهد شد) و با کنته در راس آن به توافق دست یافته اند.

نخست وزیر ایتالیا

در 1 ژوئن 2018، کنته به طور رسمی به عنوان نخست وزیر جدید سوگند یاد کرد. کابینه او عمدتا ازاعضای جنبش 5 ستاره و لیگ، و همچنین ازتکنوکرات های برجسته مستقل تشکیل شده بود.

 

220px-Giuseppe_Conte_2

 

ائتلاف دو حزب پوپولیستی که کونته رهبری آن را برعهده داشت، همچنین به عنوان «دولت تغییر» مشهور شد.

دیدگاه های سیاسی

کنته در یک مصاحبه در سال 2018 گفت پیش از آنکه به جنبش پنج ستاره نزدیک شود به چپی‌ ها رای می‌ داده‌ است.

کنته به شدت مخالف اصلاحات مدرسه ای بود که توسط دولت ماتئو رنزی در سال 2015 به نام «مدرسه خوب» شناخته می شد و می گوید باید به طور کامل اصلاح شود.

به گفته بسیاری از خبرنگاران و مفسران سیاسی، کابینه کنته نخستین دولت پوپولیست در غرب اروپا است. به علاوه او نخستین فردی است که بدون دولت و خدمات دولتی از زمان «سیلویو برلوسکونی» در سال 1994 نخست وزیری را به دست می گیرد.

 

giuseppe-conte-luigi-di-maio-foto-lapresse-1018292_tn

 

سابقه فعالیت سیاسی گزینه جدید نخست‌ وزیری ایتالیا بسیار محدود است. او تا‌ به‌ حال شغل مدیریتی در دولت نداشته است. با‌ این‌ حال لوئیجی دی مایو می‌ گوید: این مسئله شایان بحث است؛ من به آنهایی که می‌ گویند ما به جوزپه کنته رای نداده‌ ایم، می‌ گویم «او در تیم من بود» و 11 میلیون ایتالیایی به او رای دادند. 

کنته پیش از این به رسانه‌ های ایتالیایی گفته بود اصولا به جناح‌ های چپ رای می‌ داده؛ اما تصمیمش را عوض کرده است. به گفته جوزپه کنته، «ایدئولوژی‌ های قرن بیستم جواب‌ گوی نیاز امروز نیستند».

 

DeCodbiXcAAr3JW

 

پیکولی گفت: «کنته می‌ گوید می‌ خواهد دیوان‌ سالاری را محدود کند، مدیریت دولتی را بهبود بخشد و سیستم قضایی را اصلاح کند.» او معتقد است که انتخاب کنته نشان‌ دهنده این است که رسیدن به یک توافق برای رهبران دو حزب جنجالی پنج‌ ستاره و لیگ، آسان نبوده است.

رهبران دو حزب برنامه‌ هایی جدی برای ورود به کابینه آتی دولت ایتالیا دارند. بنا بر گزارش رسانه‌های ایتالیایی، سالوینی، رهبر حزب لیگ که به برنامه‌ های ضدمهاجرتی مشهور است، دنبال کسب وزارت کشور است تا از این طریق بتواند برنامه‌ های خود را برای محدودسازی و البته مقابله با روند ورود گسترده مهاجران غیرقانونی پی بگیرد.

زندگی شخصی

کنته از همسرش «والنتینا فیکو» طلاق گرفته و یک فرزند دارد.

 

valentina-fico-ex-moglie-di-giuseppe-conte-1019173_tn

 

گفته می شود زمانی که بحث نخست وزیری جوزپه مطرح شده بود، فیکو از او دفاع کرده و گفته بود «او مرد خوبی برای نخست وزیری» است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.