کاخ سفید با اعلام اقدامات تنبیهی جدید علیه چین، بار دیگر جنگ تجاری این کشور با پکن را از سر گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فایننشال تایمز گزارش داد آمریکا با اعلام اینکه از نیمه ماه ژوئن به بعد به 50 میلیارد دلار محصولات وارداتی چین، تعرفه 25 درصدی می افزاید، جنگ تجاری با پکن را از سر گرفت.

بر این اساس کاخ سفید گفته است که فهرست نهایی را در نیمه ماه ژوئن اعلام می‌ کند و تعرفه‌ های جدید را هم مدتی بعد از آن عملی خواهد کرد. در بیانیه کاخ سفید آمده است که محدودیت‌های مربوط به سرمایه‌ گذاری‌ های چینی‌ ها در تکنولوژی‌ های ویژه را هم تا پایان ماه ژوئن اعلام می‌ کند و عملی شدنش هم خیلی زود خواهد بود.

هدف از تعرفه های جدید که طی دو هفته رونمایی خواهد شد، مجازات پکن به بهانه چیزی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا آن را کارزار سیستماتیک چین برای سرقت سرمایه معنوی آمریکا نامیده است.

دولت آمریکا روز سه شنبه تأکید کرد که هنوز هم تهدید اعمال تعرفه بر واردات از چین را در دستور کار دارد مگر این که چین برای مساله سرقت سرمایه معنوی آمریکا راه حلی بیابد. 

کاخ سفید در حالی از اقدامات تنبیهی علیه چین سخن می‌ گوید که قرار است به زودی دور جدیدی از گفت‌ و‌ گوها بین طرفین درباره روابط تجاری‌ شان آغاز شود.

اعلام این خبر در حالی صورت می گیرد که «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا قرار است این هفته برای مذاکره در راس هیئتی به پکن برود. و در عین حال، منتقدان در کنگره از اعلامیه ترامپ مبنی بر کاهش تحریم های ZTE - گروه مخابراتی چین - به درخواست «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین ناخرسندند.

پیشتر در همین ماه دو طرف در واشنگتن دیداری داشتند که آنجا چینی‌ ها قول دادند محصولات کشاورزی و انرژی از آمریکا بخرند اما تعهد زیادی ندادند.

در داخل دولت آمریکا دو دستگی ایجاد شده است: گروهی مخالف تعرفه‌ ها هستند و آن را راهی به سوی جنگ تجاری می‌ دانند. تندروهایی هم هستند که خواهان برخوردهای شدیدتر هستند.

منتقدان، کاخ سفید را متهم کرده بودند که در قبال سیاست‌ های اقتصادی چین موضع نرمی می‌ گیرد. انتقاد‌ها از آن وقت شروع شد که «استیو منوچین» وزیر دارایی آمریکا گفت تا زمان ادامه گفت‌ و گوهای تجاری با چین، این کشور از وضع کردن تعرفه‌ های جدیدی برای چین خودداری می‌ کند.

به دنبال این اقدام، چین اعلام کرده است که از این تصمیم کاخ سفید هم «متعجب شده و هم متعجب نشده است.»

در بیانیه‌ ای که وزارت بازرگانی چین امروز چهارشنبه منتشر کرده از آمریکا خواسته شده تا بنا به روح توافق مشترک اخیر عمل کند.

در این بیانیه آمده است: «مشخصا این اقدام در تضاد با توافق به دست آمده اخیر بین طرفین در واشنگتن است.»

رسانه های دولتی چین نیز از بیانیه جدید آمریکا انتقاد کردند و گفتند دولت چین در صورت تصمیم دولت آمریکا برای افروختن دوباره آتش جنگ تجاری، آماده مقابله است.

خبرگزاری شینهوا گزارش داد چین امیدوار است آمریکا دست به اقدام تکانشی نزند اما آماده نبرد برای حفظ منافع خود است.

روزنامه گلوبال تایمز چین نیز نوشت آمریکا دچار توهم شده است و خلف وعده تجاری موجب تنها شدن آن خواهد شد. این روزنامه نوشت دولت چین همه اقدامات لازم را برای مقابله با خروج آمریکا از هرگونه توافق در دسترس دارد. این روزنامه ادامه داد اگر آمریکا می خواهد بازی کند، چین تمایل بیشتری برای بازی دارد و تا پایان این کار را خواهد کرد.

روزنامه چاینادیلی نیز نوشت: این ادعای تکراری آمریکا که چین شرکت های خارجی را به انتقال فناوری خود به شرکت های چینی وادار کرده فاقد شواهد است و به عنوان بهانه ای برای اعمال سیاست های حمایتی استفاده می شود. این روزنامه نوشت: انتقال فناوری میان شرکت های آمریکایی و شرکای چینی آنها نتیجه داد و ستد معمول است نه سیاست های اجباری.

«ماری لاولی» استاد اقتصاد دانشگاه «سیراکوس» و از عضو موسسه «پترسون برای اقتصاد بین المللی» گفت این اقدام نشان دهنده افزایش فشارها توسط واشنگتن بود.

ماجرا از آنجا آغاز شد که سال گذشته آمریکا تحقیق درباره قوانین مربوط به مالکیت معنوی در چین را آغاز کرد. آمریکایی‌ ها با نتایج به دست آمده از تحقیقات، پرونده چین را به سازمان تجارت جهانی بردند و برنامه‌ ریزی برای وضع تعرفه‌ های جدید برای واردات از چین و محدودیت سرمایه‌ گذاری را آغاز کردند.

آمریکا از چین می‌ خواهد تا از مالیات واردات به این کشور بکاهد و در ضمن اجبار شرکت‌ های خارجی به انتقال مالکیت معنوی به شرکای چینی را کنار بگذارد. آمریکا، چین را متهم می‌ کند که با این روش در پی کسب مالکیت معنوی تولیداتی است که می‌ خواهد در بازار چین عرضه شود.

دولت آمریکا پیشتر فهرستی از کالاهایی که شامل تعرفه‌ های جدید می‌ شود ارائه کرده بود. در میان این فهرست 1300 قلمی، کالاهای پزشکی و ماشین‌ های صنعتی به چشم می‌ خوردند.

اگر گفت‌ و گوهای دو طرف به نتیجه نرسد، آمریکا تهدید وضع تعرفه‌ های جدید را عملی می‌ کند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.