تنها یک روز پس از اعلام لغو دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی در 12 ژوئن در سنگاپور، دونالد ترامپ بار دیگر اعلام کرد که امکان ملاقات میان او و کیم جونگ اون در تاریخ یاد‌ شده وجود دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: یک روز بعد از لغو دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی، «دونالد ترامپ» شب گذشته از «گفت وگو های بسیار سازنده» با کره شمالی برای برگزاری دیدار رهبران دو کشور براساس برنامه قبلی در 12 ژوئن (22 خرداد) در سنگاپور خبر داد.

دونالد ترامپ در توییتر خود نوشت: «ما در حال انجام گفت و گوهای بسیار سازنده ای با کره شمالی برای احیای برگزاری نشست (سران) هستیم، اگر قرار باشد (این دیدار) برگزار شود، به احتمال زیاد در سنگاپور و در همان روز 12 ژوئن خواهد بود و اگر لازم باشد زمان آن را بعد از آن تاریخ تمدید می کنیم.»

در واکنش به این خبر، یک سخنگوی رئیس جمهور کره جنوبی نیز گفت: «ما خوش بین هستیم و به برگزاری دیدار بین کره شمالی و آمریکا امیدواریم. ما همچنان تحولات در این زمینه را به دقت زیر نظر داریم.»

دونالد ترامپ ساعاتی پیشتر در روز جمعه هم گفته بود که احتمال برگزاری دیدار رهبران دو کشور وجود دارد.

رئیس جمهور آمریکا گفته بود: آنها بیانیه خوبی صادر کردند، ببینیم چه می شود، شاید همان 12 ژوئن برگزار شود.

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا نیز در روز جمعه در جمع خبرنگاران در پنتاگون گفت که احتمالا خبرهای خوبی درباره ملاقات سران آمریکا و کره شمالی در راه است و دیپلمات‌ ها می‌ کوشند مقدمات این دیدار را فراهم کنند.

وزیر دفاع آمریکا درباره تغییر نظر ترامپ در این زمینه سکوت کرد، اما گفت که به نظر نمی‌ رسد که ملاقات در تاریخ 12 ژوئن صورت بگیرد.

پیش از این ترامپ در نامه ای به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی نشست برنامه ریزی شده با وی برای 12 ژوئن را به دلیل «خصومت آشکار» کره شمالی لغو کرد.

ساعاتی قبل از انتشار نامه ترامپ به کیم، کره شمالی اعلام کرده بود که به تعهد خود برای نابود کردن تونل‌ های تنها سایت آزمایش هسته‌ ای اش عمل کرده است.

اعلام لغو دیدار سران کره شمالی و آمریکا، سبب واکنش کشورهای مهم در جهان شد. اغلب کشورهای جهان که تنش‌ زدایی در شبه‌ جزیره کره را ضروری می دانند، دیدار ترامپ و اون را گامی مهم برای خلع سلاح هسته ای در منطقه و ایجاد امنیت در شبه‌ جزیره کره ارزیابی می‌ کنند.

کره جنوبی و چین در ساعات گذشته کوشیدند تا رهبران آمریکا و کره شمالی را ترغیب کنند که گفت‌ و گوها را به عقب نیندازند.

این در حالی است که همزمان با این تحولات، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داده است که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی به «لی ناک یون» نخست‌ وزیر کره جنوبی گفته است که آمادگی دارد تا در صورت رسیدن حصول توافق کشورهای مربوطه، راستی‌ آزمایی و بررسی خلع سلاح هسته ای کره شمالی را برعهده بگیرد. 

پس از سال ها تنش بین آمریکا و کره شمالی بر سر برنامه هسته ای پیونگ یانگ، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون توافق کرده بودند تا با یکدیگر رو در رو دیدار کند. چنین دیداری نخستین ملاقات یک رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی در تاریخ دو کشور خواهد بود.

پس از آن که ترامپ لغو دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی را اعلام کرد، «کیم گی کی وان» معاون وزیر خارجه کره شمالی، صبح روز جمعه تصمیم رئیس جمهور آمریکا را برای لغو نشست سران دو کشور را «غیرمنتظره» دانست و از این اقدام ابزار تاسف کرد.

کیم گی کی وان با این حال گفت: ما بار دیگر تمایل خود را برای نشست رو در رو برای حل و فصل مشکلات در هر زمان و به هر شکلی به آمریکا اعلام می کنیم.

جزئیات برنامه این دیدار که خبرهای متناقضی از لغو یا احتمال انجام آن منتشر می‌ شود، مشخص نشده بود. اما قرار بود دو طرف درباره غیرهسته‌ ای کردن کره شمالی و کاهش تنش ها مذاکره کنند.

طی روزهای اخیر جنگ لفظی بین آمریکا و کره شمالی به ویژه پس از اظهارات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد به کارگیری «مدل لیبی» برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی، تشدید شده بود.

جان بولتون در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که مدل خلع سلاح کره شمالی می‌ تواند مانند «الگوی لیبی» در سال 2003 باشد.

در ادامه، «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا نیز گفته بود که تنها در صورتی که کیم جونگ اون توافق نکند، به الگوی لیبی دچار خواهد شد. مایک پنس همچنین گفته بود اگر کیم جونگ اون فکر کند که می تواند دونالد ترامپ را به بازی بگیرد، اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

این اظهارات واکنش تند کره شمالی را در پی داشت و باعث شد کره شمالی او را «کودن» بخواند.

مواضع دوگانه ترامپ درباره دیدار با رهبر کره شمالی سبب سردرگمی مقامات کاخ سفید شده است. بسیاری از کارکنان کاخ سفید نیز نمی‌ دانند که آیا این ملاقات بالاخره انجام خواهد شد یا خیر. به نظر می‌ رسد ترامپ مطمئن است که چنین دیداری طبق برنامه زمانی اعلام شده روز 12 ژوئن در سنگاپور انجام خواهد شد. اما اکثر کارکنان کاخ سفید چنین نظری ندارند.

سوال مطرح شده در میان مقامات و کارکنان کاخ سفید این است که اگر ترامپ واقعا به دنبال ملاقات سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور در روز تعیین شده باشد این کار سبب بروز مشکلات بسیاری برای مقامات و کارکنان کاخ سفید خواهد شد و آنها باید خودشان را برای چنین دیداری آماده کنند. آنها تا 24 ساعت پیش تصور می‌ کردند این دیدار انجام نخواهد شد و حالا با مواضعی که اعلام شده است باید خودشان را برای این دیدار آماده کنند.

اکنون سوال مطرح شده این است که آیا دونالد ترامپ، مطالب مطرح شده از جانب مقامات کره شمالی در 24 ساعت گذشته را به صورت اغراق آمیز نگاه می‌ کند. روز گذشته مقامات کره شمالی مطالبی بیان کردند که به منزله منتفی بودن گفتگو‌ها با آمریکا بود. آنها معاون رئیس جمهور آمریکا را «مترسک سیاسی» توصیف کردند و از جنگ هسته‌ ای سخن گفتند. همین مواضع کره شمالی کافی بود که آمریکا هشدار بدهد گفت و گو‌های پیش روی بین رهبران کره شمالی و امریکا لغو خواهد شد.

حال این سوال مطرح است که در 24 ساعت گذشته چه چیزی تغییر کرده است که ترامپ از آمادگی برای دیدار سران دو کشور سخن می‌ گوید. به هرحال با توجه به پیام‌ های توئیتری اخیر ترامپ، به نظر می‌ رسد بار دیگر موضوع دیدار سران آمریکا و کره شمالی احیاء شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.