چگونه رهبر کره شمالی به ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعتماد کند در حالی که ترامپ به توافقنامه ای که کشورش با ایران امضا کرد احترام نگذاشت؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم به لغو دیدار سران آمریکا و کره شمالی که قرار بود در سنگاپور برگزار شود، پرداخت و نوشت: ما بر این باور نیستیم که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی پس از شنیدن خبر لغو نشست سران کره شمالی و آمریکا که قرار بود در 12 ژوئن در سنگاپور برگزار شود،توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا،  اندوهگین شده باشد بلکه در اوج خوشحالی است و دلیل آن بسیار ساده است زیرا وی نمی خواهد(در برابر آمریکا) سر تعظیم فرود بیاورد و از زرادخانه هسته ای اش بر اساس شروط آمریکایی چشم پوشی کند و نظامش و کشورش را لقمه حاضر و آماده برای هر گونه تجاوز آمریکایی کند.

ترامپ خطاب به رئیس جمهور کره شمالی گفت که لغو این نشست « به دلیل فشار زیاد و خصومت آشکاری صورت گرفت که در آخرین اظهارات تان آشکار شد و احساس می کنم که برگزاری این دیدار مناسب نیست» حالا  کیم چه دلیلی بهترین از این می خواهد؟

کیم رهبر کره شمالی خودش بود که اقدام به تحریک رئیس جمهور آمریکا برای لغو این دیدار کرد زمانی که خشم شدید خود را از برگزاری رزمایش نطامی مشترک آمریکا و کره جنوبی نشان داد؛ رزمایشی که کیم برگزاری آن را بازتاب دهنده نیت های تجاوزکارانه آمریکا دانست.

ما یقین داریم که در اصل رهبر کره شمالی این دیدار با ترامپ رئیس جمهور آمریکا را نمی خواست و دست به همه نوع «مانوری» زد زمانی که تمایلش را برای دیدار با همتای آمریکایی اش را ابراز کرد. وی با اعصاب ترامپ بازی کرد و رئیس جمهور آمریکا را مردی ضعیف نشان داد که به دنبال دیدار با همتای کره ای خود است و نه بر عکس.

یک تحلیلگر و نویسنده انگلیسی و استراتژیست راستگرایی که روزنامه «رأی الیوم» دو هفته پیش در یک برنامه تلویزیونی با وی مصاحبه کرد، از زیرکی رهبر کره شمالی بسیار خوشش آمده بود و پیش بینی کرد که این نشست سران لغو شود و گفت که رهبر کره شمالی توانست با زیرکی بالا و مهارت  عالی ترامپ را در دام بیندازد. گذشت روزها نیز پیش بینی های وی و پیش بینی های ما را به اثبات رساند.

رهبر کره شمالی روزنامه نگاران و ناظرانی از روسیه، چین، کره جنوبی، انگلیس و فرانسه را برای حضور در «جشن» تفکیک سایت آزمایش های هسته ای کشور که روز پنجشنبه برگزار شد، به عنوان اقدامی جهت  نشان دادن حسن نیت دعوت کرد لیکن ناظران و کارشناسان گفتند که این سایت پس از استفاده از آن در شش آزمایش هسته ای دیگر کاربرد ندارد و می توان آن را در صورت لزوم، در مدتی بسیار کوتاه دوباره ساخت. این اقدام کره شمالی نیز فقط یک نمایش رسانه ای بود که در نهایت نیز میوه آن را چید.

«مایک پومپئو» دلایل لغو نشست سران را به پاسخ ندادن کره شمالی به چند پرسش درباره برنامه هسته ای اش  اعلام کرد و این سبک و رویکرد یعنی مطرح کردن پرسش ها و انتظار پاسخ به آنها از طرف مقابل، بازتاب دهنده همه نوع تکبر و سلطه گرایی و از بالا به پایین نگاه کردن آمریکایی ها به دیگران و نیز نشناختن دشمنان و کم جلوه دادن ارزش و جایگاه آنهاست و حالا این خود آمریکایی ها هستند که بهای این حماقت شان را می چینند.

کیم جونگ اون رئیس جمهور آمریکا را «تحقیر» کرد و حجم و جایگاهش را کوچک کرد و وی را مجبور کرد که تصمیم به لغو دیداری سران بگیرد زیرا به سادگی هر چه تمامتر وی قصد ندارد که سلاح های هسته ای و موشک های بالستیک خود را تحویل دهد و در رویارویی با آمریکا در مقابل لغو تحریم ها و یک مشت برنج دست خالی بماند.

چگونه رهبر کره شمالی به ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعتماد کند در حالی که ترامپ به توافقنامه ای که کشورش با ایران امضا کرد احترام نگذاشت و دقیقا کاری را کرد که رؤسای جمهوری قبل از وی مانند«جورج بوش» پسر، کردند، زمانی که به عراق لشکر کشی کرد و آن را به اشغال خود در آورد، به رغم آن که عراق خزانه های کشورش و کاخ های آن را به روی بازرسان بین المللی باز کرد و«باراک اوباما» نیز عهد خود را زیر پا گذاشت و چراغ سبز را برای نابودی لیبی و تغییر نظامش داد و در آخرین روزهای دور دوم ریاست جمهوری اش ابراز ندامت کرده اما چه سود که دیگر کار از کار گذشته بود.

ترامپ می خواهد که مطمئن شود کره شمالی به طور کامل از سلاح هسته ای عاری شده است و دیگر به آن باز نمی گردد و این چیزی نیست که رهبر کره شمالی بپذیرد زیرا وی به خودش احترام می گذارد و به کرامت خودش و کشورش پایبند است.اگر مذاکرات ایران با شش کشور بزرگ درباره غنی سازی محدود اورانیوم و نه کلاهک های هسته ای پنج سال طول کشید آیا ترامپ معتقد است که در نشستی با رهبر کره شمالی طی یک یا دو ساعت سلاح هسته ای کره شمالی را از این کشور می گیرد و آن را عاری از این سلاح ها می کند؟

لغو دیدار سران دو کشور، بزرگی و عظمت را به کره شمالی باز می گرداند و سپر هسته ای و موشکی اش را حفظ می کند و در عین حال ترامپ را تحقیر و پوزه اش را به خاک می مالاند به ویژه در این زمان که وی باور داشت که از طریق این دیدار پیام هشدار به ایران می دهد اما مکر و نیرگش علیه خودش برگشت.

بسیاری در مکان های زیادی از جهان از جمله ما به دلیل این موضع گیری مردانه رهبر کره شمالی که ترامپ را تحقیر کرد و این را مورد تأکید قرار داد که هستند کسانی که به غرور و سلطه و تکبر آمریکا«نه» بزرگ می گویند، تشکر می کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.