هر چند در روزهای گذشته رسانه های آمریکایی از افزایش تردید رئیس جمهور این کشور نسبت به نیت واقعی رهبر کره شمالی از برنامه دیدار دو طرف خبر داده بودند اما اظهارات تازه ترامپ اولین موضع گیری علنی او مبنی بر احتمال تعلیق دیدارش با کیم جونگ اون است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که رئیس‌ جمهور آمریکا از تاخیر در زمان برگزاری دیدار آتی اش با رهبر کره شمالی خبر داده است، رویترز در گزارشی احتمال لغو این دیدار را مطرح کرده است.

خبرگزاری رویترز اعلام کرده است رئیس‌ جمهور آمریکا گفت «شانس این که این دیدار برگزار نشود، کم نیست.» انتظارات فزاینده ای در این باره وجود دارد که نشست بین کره شمالی و آمریکا نه تنها به تعویق خواهد افتاد بلکه احتمالا به طور کلی لغو خواهد شد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که دیدار تاریخی او با «کیم جونگ اون» رهبر کروه شمالی ممکن است به تاخیر بیافتد. ترامپ گفت احتمال زیادی وجود دارد که دیداری که تاریخ آن 12 ژوئن (22 خرداد) تعیین شده بود، در این تاریخ برگزار نشود.

وی با این حال گفت که طرف مقابل برای مذاکره درباره خلع سلاح هسته ای شبه‌ جزیره کره «جدی» است.

او این مطالب را در حالی که «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی در صندلی کناری او در کاخ سفید نشسته بود، به خبرنگاران اعلام کرد. گفته می شود رئیس‌ جمهور کره‌ جنوبی گفت برای مشاوره دادن به ترامپ به واشنگتن رفته است. قرار است او امروز در جلساتی درباره  چارچوب و محتوای این جلسه به ترامپ مشاوره دهد. با وجود این هنوز درباره برگزاری این جلسات تردیدهایی وجود دارد.

مون جائه این در شرایطی به آمریکا سفر کرده است که بدبینی نسبت به احتمال عدم برگزاری دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی افزایش یافته است.

هنوز هیچ تغییر رسمی و حتمی درباره تاخیر در برگزاری این جلسه از سوی دو کشور اعلام نشده است. اما کره‌ شمالی هفته گذشته تهدید کرد در صورت پافشاری آمریکا برای خلع سلاح یک‌ طرفه پیونگ‌ یانگ، کیم جونگ اون ممکن است از حضور در این دیدار تاریخی صرف‌ نظر کند.

در صورت برگزاری، این نخستین دیدار میان یک رئیس‌ جمهور آمریکایی مستقر در کاخ‌ سفید با یک رهبر کره‌ شمالی است. اما لغو احتمالی این دیدار، ضربه بزرگی به هواداران رئیس جمهور آمریکا محسوب می شود که امیدوار هستند  ترامپ بتواند با دستیابی به توافقی بر سر خلع سلاح هسته ای کره شمالی مهمترین دستاورد دیپلماتیک خود را به دست آورد.

تردیدها برای برگزاری دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی از آنجا شروع شد که پیونگ یانگ هفته گذشته ضمن اعتراض به یک رزمایش مشترک نظامی میان آمریکا و کره جنوبی از مذاکرات صلح با سئول که پیشتر برنامه ریزی شده بود، کنار کشید. رزمایش آمریکا و کره جنوبی از قبل طراحی شده بود.

پس از آن کره‌ شمالی به سخنان «جان بولتون» مشاور امنیت ملی جدید ترامپ واکنش تندی نشان داد، چرا که بولتون از نحوه مواجهه آمریکا با برنامه هسته‌ ای لیبی به عنوان مدل مناسبی برای کره‌ شمالی سخن گفته بود.

پیونگ یانگ همچنین تهدید کرده است که رهبر کره شمالی ممکن است از گفت و گوی برنامه ریزی شده با رئیس جمهور آمریکا، به خاطر تاکید بر عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای، سرباز زند.

«مایک پنس» معاون رئیس‌ جمهور آمریکا هم روز سه‌ شنبه در اظهار نظری گفت آمریکا به انجام دیدار رهبران آمریکا و کره‌شمالی امیدوار است ولی هیچ امتیازی به این کشور داده نشده است.

اظهارات محتاطانه آمریکا در مورد تاخیر یا لغو این دیدار در حالی بیان شده که رئیس جمهور کره جنوبی با لحنی به مراتب به امیدوارتر در مورد برگزاری دیدار  ترامپ و اون سخن گفت. مون جائه این ابراز اطمینان کرد که نشست رهبران آمریکا و کره شمالی در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

مون جائه این چندی پیش در منطقه مرزی میان دو کره یک روز کامل را با کیم جونگ اون سپری و رو دو رو با او مذاکره کرد. این دیدار جرقه گشایش در شبه جزیره کره را زد.

همزمان با این تحولات، سازمان ملل از شرکت‌ های بزرگ در معاملات نفتی خواسته است برای اجرای تحریم‌ های مربوط به محدود کردن میزان واردات نفت خام توسط کره شمالی با این نهاد همکاری کنند. طبق این تحریم‌ ها کره شمالی سالانه می‌ تواند فقط 5 میلیون بشکه نفت خام و 500 هزار بشکه فرآورده‌ های نفتی وارد کند.

اکنون رئیس هیات کارشناسی شورای امنیت به خبرگزاری رویترز گفته است از شرکت‌ های نفتی بزرگ خواسته که برای اجرای این تحریم‌ ها همکاری کنند و به دقت احتمال انتقال نفت خود توسط شرکت‌ های ثالث به کره شمالی را بررسی کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.