برگ برنده قوی سیاسی که ایران در کنار برگه برنده های نظامی در اختیار دارد این است که این خودش نبود که تنش را شروع کرد و از توافقنامه هسته ای خارج نشد و بیشتر کشورهای جهان به این کشور به عنوان«قربانی» نگاه می کنند که توسط استکبار و سلطه آمریکا مورد هدف قرار گرفته است. و این همان حالت نگرانی کنونی در سطح جهان و اروپا همپیمان مورد اعتماد آمریکا به طور مشخص را تفسیر می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  تحلیلی در  روزنامه رأی الیوم نوشت: مهمترین واکنش مسئولان ایرانی به 12 شرط آمریکایی  که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در چارچوب تهدیدات تحریک آمیز  مطرح کرد، بر زبان «حسن روحانی» رئیس جمهوری این کشور بیان شد که خطاب به آمریکایی ها گفت:«شما چه کاره اید که می خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرید.»

عطوان نوشت: صدور چنین واکنش قوی توسط رئیس جمهور« اصلاح طلب»و با این درجه از قدرت و کوچک شمردن آمریکا و تهدیداتش یعنی اینکه همه ایران، میانه روها پیش از تندروها(به تعبیر عبدالباری عطوان) در یک خندق در رویارویی با هر گونه تجاوز آمریکا چه محاصره اقتصادی برای گرسنه کردن و چه حمله نظامی باشد، خواهند ایستاد.

 وی در ادامه نوشت: آقای «اسحاق جهانگیری»معاون رئیس جمهور ایران کاملا درست می گفت وقتی گفت« وزیرخارجه ترامپ٤٠ سال از زمان عقب است، اساساً ملت ایران انقلاب کرد تا کسی نتواند به آنها امر و نهی کند.»

این نویسنده عرب نوشت: ملاحظه کردیم که برخی از برادران در حاشیه خلیج فارس واکنش ایران به تهدیدهای آمریکایی به ویژه واکنش روحانی رئیس جمهوری این کشور به تهدیدات آمریکایی را به سخره گرفتند و در توئیت ها و واکنش های شان در شبکه های اجتماعی همین عبارت را از زبان«معمر قذافی» رهبر درگذشته لیبی  یادآوری کردند اما این مساله از ذهن های آنها غایب شد که «شما چه کاره اید ایرانی» با «شما چه کاره اید قذافی»بنابر چندین دلیل بسیار فرق می کند که بارزترین این دلایل ایران کنونی مانند لیبی منزوی و محاصره شده توسط عرب ها نبود و با لیبی که ارتش و همپیمانانی قوی نداشت نیز فرق می کند.

 تحلیلگر عرب در ادامه تحلیل خود نوشت: لیبی سرهنگ قذافی ابزارهای انتقام و توان واکنش و پاسخ نظامی در اختیار نداشت، بنابراین سلاح های شیمیایی خود را به آمریکا تحویل داد و برنامه هسته ای خود را تفکیک کرد و داوطلبانه همه چیز خود را دو دستی تقدیم «تونی بلر» نخست وزیر اسبق انگلیس و  فریبکار بزرگ  کرد. علاوه بر آن که فلسطین اشغالی به طور کلی به دور از تیررسش بود، این در حالی است که اوضاع ایران بنابر چند دلیل که در پایین می آوریم، کاملا فرق می کند:

نخست: ایران دارای زرادخانه نظامی بسیار بزرگی است که در آن بیش از 400هزار موشک مختلف با حجم ها و ابعاد مختلف و نیز ارتشی قوی است که در دو جنگ کلاسیک و چریکی مهارت دارد.همچنین زیردریایی ها و قایق های نظامی سریع السیر دارد که رادار گریزند و سلاح شیمیایی و چه بسا (به ادعای عبدالباری عطوان) هسته ای اولیه  و ارتشی بزرگ و سرسخت از استشهادی های باعقیده که تشنه شهادت هستند، دارد.

دوم: چه بسا ایران موشک های دور بردی که کره شمالی در اختیار دارد و قادر به حمله به عمق آمریکا هستند را در اختیار ندارد اما به اندازه کافی موشک دارد که به همپیمانان آمریکا و پایگاه هایش در منطقه برسند و ما در اینجا درباره رژیم اسرائیل و پایگاه های آمریکایی در کشورهای حاشیه خلیج فارس سخن می گوییم.

سوم: تهدیدهای آمریکایی دیگر  باعث می شود که حضورش در سوریه را که احتمال دارد تبدیل به میدانی برای رویارویی با رژیم اسرائیل شود، حتی اگر مسکو به این حضور اعتراض کند را تقویت کند که در این صورت  می تواند به «حیفا، تل آویو، یافا، عکا،صفد و قدس اشغالی» برسد.

چهارم: ایران گروه های شبه نظامی(به تعبیر عبدالباری عطوان) در اختیار دارد که ارتش های موازی هستند مانند سپاه پاسداران در ایران، حزب الله در لبنان، انصار الله در یمن، الحشد الشعبی در عراق و «حماس» در اراضی اشغالی. این بازوهای نظامی با هم یا جدا از هم می توانند تبدیل به بازوهای کوبنده برای ناامن کردن سرزمین های اشغالی و بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس شوند؛ کشورهایی که به سرعت از استراتژی جدید آمریکا علیه ایران استقبال کردند.

عطوان همچنین نوشت:برگ برنده قوی سیاسی که ایران در کنار برگه برنده های نظامی در اختیار دارد این است که این خودش نبود که تنش را شروع کرد و از توافقنامه هسته ای خارج نشد و بیشتر کشورهای جهان به این کشور به عنوان«قربانی» نگاه می کنند که توسط استکبار و سلطه آمریکا مورد هدف قرار گرفته است. و این همان حالت نگرانی کنونی در سطح جهان و اروپا همپیمان مورد اعتماد آمریکا به طور مشخص را تفسیر می کند.

تحلیلگر عرب در ادامه تحلیل خود نوشت:دولت آمریکا عزم خود را برای بازگرداندن تحریم هایی که قبل از توافق هسته ای علیه ایران تحمیل کرده بود، جزم کرده است امری که زیان بزرگی به منافع همپیمانان اروپایی در سایه تهدید شرکت های شان برای جلوگیری از ورود به بازارهای آمریکایی در صورت ادامه تعامل شان با ایران وارد می کند؛ امری که باعث می شود شرکت های چینی و روسی خلأ خروج این شرکت ها از ایران را پر کنند و همین امر سخنان خانم«فدریکا موگرینی ،وزیر خارجه اتحادیه اروپا را تفسیر می کند که به شدت از تهدیدهای آمریکا انتقاد کرد و تأکید کرد که هیچ جایگزینی برای توافقنامه هسته ای وجود ندارد.

عطوان نوشت: تحریم های اقتصادی  احتمالی آمریکا علیه ایران به هر اندازه شدید باشند نمی توانند نظام ایران را براندازند و بعید است که بتواند ملت ایران یا اقلیت ها را در این کشور  برای تغییر نظام بشوراند زیرا این ملت از انقلاب های بهار عربی که بیشترشان مورد حمایت آمریکا و همپیمانانش بودند و ویرانی که برای ملت های کشورهای بهار عربی به بار آوردند، درس گرفته است. همچنین دولت ایران نیز از تجربه های لیبی و عراق و آن چه بر سر آنها آمده آن زمان که در دام فریب غربی ها افتادند و سلاح های شیمیایی خود را تحویل دادند و بازرسی بین المللی و شرط های توهین آمیزش را پذیرفتند، درس گرفته است.

نویسنده مشهور عرب در ادامه نوشت: آن چه برای ما دردناک است این است که کشورهای حاشیه خلیج فارس که شاهد جهش مالی و جهش در بخش مسکن هستند و نیز شاهد ثبات امنیتی و سیاسی اند، یکی از قربانیان برجسته این استراتژی جدید آمریکا علیه ایران به لحاظ مالی و نظامی خواهند بود. ترامپ رئیس جمهور آمریکا از آنها خواهد خواست که قبض هر گونه جنگی را بپردازند؛ جنگی که وی بارها اعلام کرد به منظور حمایت از آنها به راه می افتد. علاوه بر آن و مهمتر از آن این است که موشک های ایرانی شهرها و پایگاه های نظامی آمریکایی در اراضی این کشورها را هدف قرار می دهد یعنی اگر قرار است ایران ویران شود کشورهای حاشیه خلیج فارس که در خندق مقابل قرار دارند از این ویرانی در امان نخواهند بود.هر کسی هم غیر از این را بگوید آمریکا را نمی شناسد و نسبت به تاریخ جنگ در منطقه و جهان نیز جهل دارد.

وی همچنین نوشت: آمریکا اگر با ایران وارد جنگ نظامی یا اقتصادی شود این کار را نه برای حمایت از کشورهای حاشیه خلیج فارس بلکه برای حمایت از رژیم اسرائیل و طرح سلطه اش بر منطقه و از بین بردن هر گونه رقیبی برای این رژیم انجام می دهد. ربط دادن منافع کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل فقط برای توجیه به کار گرفتن دارایی ها و اراضی کشورهای حاشیه خلیج فارس در خدمت هر گونه جنگ آمریکایی است که اسرائیل سر نیزه آن خواهد و در خدمت منابع این رژیم خواهد بود.

تحلیلگر مشهور عرب نوشت:این خود رژیم اسرائیل است که شروط 12گانه پومپئو را تدوین کرده است و می خواهد بر ایران تحمیل شوند و همین رژیم اسرائیل است که می خواهد قدرت نظامی بزرگ آمریکا را علیه ایران به کار گیرد.

نویسنده مشهور عرب در ادامه نوشت: برای یادآوری فقط این را می گویم که کوبا برای مدت بیش از پنجاه سال با محاصره آمریکا مقابله کرد و خم نشد و نظامش به رغم فشارهای شدید تغییر نکرد.نوار غزه که مساحتش از 150 مایل مربع بیشتر نیست با محاصره و سه جنگ رو به رو شد و سلاح مقاومتش را تحویل نداد.اگر جزیره کوچکی با ملت کوچک و تاریخ مختصر توانست ایستادگی کرده و مقاومت کند و نیز نوار غزه محاصره شده و گرسنه نگه داشته شده نیز ایستادگی و مقاومت کرد، حالا اوضاع قدرت منطقه ای بزرگی مانند ایران که میراث تمدنی بیش از هشت هزار ساله دارد، چگونه خواهد بود؟

عبدالباری عطوان در پایان نوشت: آمریکا در آستانه ارتکاب حماقت سیاسی و نظامی بزرگی در منطقه عربی است که نتایج آن این بار هرگز برایش تضمین شده نیست و یقین داریم که اسرائیل و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بهای گرانی از پول، امنیت، ثبات و رفاه شان پرداخت می کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.