سخنرانی وزیر خارجه آمریکا علیه ایران واکنش ها و تحلیل های متفاوتی را به دنبال داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه راهبرد و استراتژی جدید آمریکا در برابر ایران را شرح داد. محور سخنان وی که در بنیاد «هریتیج» (اندیشکده وابسته به محافظه کاران آمریکایی مستقر در واشنگتن) ایراد شد، ایران و برجام بود.

این اظهارات تحلیل های متفاوتی از سوی رسانه های خارجی داشت:

 

سی ان ان: سخنرانی پومپئو «توهم محض» بود

شبکه سی ان ان آمریکا گزارش داد: سخنرانی 26 دقیقه ای پومپئو را می توان به بهترین شکل این چنین خلاصه کرد: «به هر آنچه که می گوییم عمل کنید، وگرنه با شما درگیر می شویم.»

مشخص نیست که پومپئو چگونه انتظار دارد که این راهبرد موفق شود چرا که یک فانتزی و توهم کامل است. تحریم های ایران تنها زمانی باز می گردند که  همه جهان آن را همراهی کنند. ممکن است آمریکا بتواند با تهدید به قطع روابط دو سوی اقیانوس اطلس بتواند حمایت اروپایی ها را جلب کند، اما این تاکتیک برای روسیه و چین موثر واقع نخواهد شد.

پومپئو به طور موثر خواستار تغییر نظام ایران شد. اما این اتفاق نخواهد افتاد. 

 

واشنگتن‌ پست: سخنرانی پومپئو احمقانه بود/ ایران، کره شمالی نیست

روزنامه واشنگتن‌ پست آمریکا در گزارشی نوشت: سخنرانی «مایک پومپئو» سخنرانی احمقانه ای بود و سوالات زیادی را درباره راهبرد دولت ترامپ علیه ایران بی‌ پاسخ گذاشت؛ چرا که انتظار می‌ رفت او در سخنرانی‌ اش نقشه‌ راه مذاکرات آمریکا با طرف‌ های اروپایی برای رسیدن به یک توافق مکمل جهت تقویت برجام را مشخص کند، اما تنها گفت چنانچه اروپا بخواهد با همکاری تهران برای حفظ برجام تلاش کند، این رویکرد دولت ترامپ را تغییر نخواهد داد. 

در حقیقت سخنرانی پومپئو تکرار همان اظهارات 8 مارس (18 اردیبهشت‌) ترامپ، و اظهاراتی غیرواقع بینانه بود. ترامپ در آن سخنرانی از توافق هسته‌ ای ایران انتقاد کرد و قول داد فشار مالی روی ایران را به شکل بی‌ سابقه ای افزایش دهد. او در این روش، فشارها و تنش‌ ها را افزایش می‌ دهد تا به بهترین توافق برسد.

عنوان این سخنرانی به اشتباه "استراتژی جدید در قبال ایران» گذاشته شده بود چرا که فاقد استراتژی و توضیح منطقی در این باره بود که چطور آمریکا قصد دارد به طور یکجانبه به اهدافی برسد که نتوانست زمانی که بخشی از یک جبهه متحد بود به آن دست پیدا کند.

ترامپ باید بداند این رویکرد او در مذاکره با کره شمالی، ثمر بخش بوده، اما مشکل اینجا است که ایران، کره شمالی نیست. بر خلاف کره شمالی، ایران را به راحتی نمی‌ توان منزوی کرد و متحدان آمریکا، این کشور را همراهی نمی کنند.

 

رویترز: سخنرانی پومپئو نشان‌ دهنده سیاست آمریکا برای تغییر نظام در ایران است

خبرگزاری رویترز می‌ گوید سخنرانی وزیر خارجه آمریکا نشان‌ دهنده سیاست آمریکا برای تغییر نظام در ایران است.

وزیر خارجه‌ آمریکا تاکید کرد که ایران هرگز نباید اجازه داشته باشد که در منطقه‌ خاورمیانه برتری یابد. به گفته‌ پومپئو، آمریکا قصد دارد با متحدان خود در منطقه همکاری کند تا ایران را به عقب‌ نشینی وادارد.

وزیر خارجه آمریکا از ایران خواست که به تهدید همسایگانش و تل آویو پایان دهد و از پرتاب موشک دست بردارد.

 

دویچه وله: راهبرد آمریکا، فشار اقتصادی و قطع ارتباط با اروپا بود

شبکه آلمانی دویچه وله گزارش داد راهبردی که وزیر خارجه آمریکا تشریح کرد، بیشتر بر فشار اقتصادی و تلاش اش برای قطع ارتباط اقتصادی این کشور بر اروپا متمرکز بود.

او گفت که آمریکا قصد دارد پیش از هر چیز با فشار مالی علیه ایران، به سیاست برتری‌طلبانه‌ این کشور در خاورمیانه پایان دهد. به گفته‌ پومپئو، تازه‌ ترین تحریم‌ ها علیه ایران تازه آغاز کار است. او مدعی شد که تیغ تحریم‌ ها برای ایران بسیار دردآور خواهد بود.

به گفته‌ پومپئو هنگامی که همه‌ اقدامات تنبیهی علیه ایران از قوه به فعل درآیند، ایران باید برای زنده نگه داشتن اقتصاد خود مبارزه کند.

 

شین هوا: دست رد اروپا به درخواست های آمریکا

خبرگزاری شین هوای چین گزارش داد اروپا بلافاصله پس از سخنرانی وزیر خارجه آمریکا، دست رد به سینه او زد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای در واکنش به اظهارات مایک پومپئو درباره استراتژی واشنگتن در قبال ایران اعلام کرد توافق هسته ای ایران و ادامه حمایت از آن دستاورد بزرگ دیپلماسی بین المللی است و تضمین کرده است که برنامه هسته ای ایران منحصرا برای اهداف صلح آمیز باقی بماند. آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون ده بار تایید کرده است که ایران به تعهدات خود بر اساس این توافق عمل کرده است. برجام نتیجه بیش از یک دهه مذاکرات پیچیده و حساس براساس رویکرد دو سویه در قبال ایران بود و بنابراین بهترین پیامد ممکن است که تعادل درست را ایجاد کرده است. بنابراین برجام هیچ جایگزینی ندارد.

این اظهارات موگرینی در حالی بیان شد که پومپئو مدعی شده بود که برجام «بازنده» است.

 

بلومبرگ: قدیمی ترین متحد آمریکا پیشاپیش شکست راهبردش در قبال ایران را اعلام کرد

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد حتی پیش از آنکه وزیر خارجه آمریکا نقشه راه جدیدش را در قبال ایران اعلام کند، قدیمی ترین متحدش در غرب یعنی انگلیس، پیشاپیش از شکست این راهبرد خبر داد.

روابط ویژه بین انگلیس و آمریکا از زمانی که ترامپ خروجش از برجام را اعلام کرده و تجارت اروپاییان را در معرض خطر قرار داده، تیره شده است.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس دقایقی پیش از آغاز سخنرانی پومگئو در سخنانی در «بوئنوس آیرس» پایتخت آرژانتین گفت چشم‌ انداز رسیدن به یک توافق جدید با تهران «بسیار بسیار سخت است» و «بعید است که توافق در مورد تمامی اقدامات ایران، در یک زمانبندی معقول دست‌ یافتنی باشد.»

 

الجزیره: 12 درخواست ادعایی آمریکا از ایران چه بود؟

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه راهبرد و استراتژی جدید آمریکا در برابر ایران را شرح داد و برای مذاکره با ایران برای رسیدن به یک توافق جدید شرایطی را مطرح کرد که در واقع فهرست خواسته‌ های ادعایی آمریکا بود که به شرح زیر است:

1. ایران باید کلیه جزئیات ابعاد نظامی برنامه پیشین هسته‌ ای خود را به آژانس اعلام کند.

2. ایران باید غنی‌ سازی اورانیوم را متوقف کند و هرگز به دنبال فرآوری تولید پلوتونیم نرود.

3. ایران باید به بازرسان آژانس اجازه بازرسی بدون محدودیت از همه مراکز و تاسیسات را در سراسر کشور بدهد.

4. توسعه برنامه موشکی بالیستیک ایران باید متوقف شود.

5. همه شهروندان آمریکا و همچنین شهروندان دیگر کشورهای دوست و متحد، که در ایران زندانی هستند، باید آزاد شوند.

6. ایران باید از حمایت از گروه‌ های تروریستی (!) در منطقه خاور میانه دست بردارد.

7. ایران باید حاکمیت دولت عراق را به رسمیت بشناسد.

8. ایران باید از حمایت از حوثی ها دست بردارد و به سمت دست یافتن به یک راه حل سیاسی مسالمت آمیز در یمن گام بردارد.

9. کلیه نیروهای ایران در سراسر سوریه باید از آن کشور خارج شوند.

10. ایران باید به حمایت از طالبان پایان دهد.

11. اقدامات نیروی قدس سپاه پاسداران در سراسر جهان باید متوقف شود.

12. ایران همچنین باید به رفتار تهدیدآمیز در برابر همسایگانش - که بسیاری از آنها متحدان آمریکا هستند - پایان دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.