ترامپ در مذاکره با رهبر کره شمالی مجبور به اتخاذ نوعی اقدام گام به گام خواهد شد زیرا هیچ راه دیگری وجود ندارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: به گفته برخی مقامات دولتی و آمریکایی، ترامپ که به طور فزاینده ای نگران است که دیدار ماه آینده اش با رهبر کره شمالی در سنگاپور، به یک «شرمساری سیاسی» تبدیل شود، فشار آوردن بر طرفداران و متحدانش را شروع کرده تا دریابد که آیا ریسک این نشست را بپذیرد یا خیر.

مقامات رسمی گفتند که ترامپ از بیانیه ای که روز چهارشنبه توسط مذاکره کننده ارشد هسته ای کره شمالی شگفت زده و خشمگین شده است. در این بیانیه آمده بود که این کشور هرگز نمی تواند ظرفیت تسلیحات هسته ای خود را در ازای کمک های اقتصادی از بین ببرد. این بیانیه در حالی که یک تاکتیک بسیار شناخته شده توسط کره شمالی است، یک چرخش جدی در لحن این کشور پس از ژست های مصالحه آمیز آن در هفته های اخیر محسوب می شود.

در روزهای پنج شنبه و جمعه ترامپ مشاوران خود را در مورد عقلانی بودن ادامه این فرایند سوال باران کرد و شنبه شب ، با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی تماس گرفت.

مکالمه رئیس جمهور با مون که ابتدا توسط واشنگتن پست اعلام شد، تنها سه روز پیش از آنکه رهبر کره جنوبی در روز سه شنبه برای دیدار با ترامپ به مقصد واشنگتن عازم شود، صورت گرفت.

برخی مقامات گمانه زنی کرده اند که ترامپ منتظر بحث در مورد این موضوع در زمان سفر مون به واشنگتن است؛ در حالی که هیچ نشانه ای هم از برنامه رئیس جمهور برای خروج از مذاکرات کره دیده نمی شود.

برخی از مشاوران ترامپ نگران هستند که رئیس جمهور، که برخی فکر می کنند که او شایسته دریافت جایزه صلح نوبل برای تلاش هایش است، بیش از حد بر انجام مذاکره تاکید داشته باشد. آنها همچنین نگران هستند که «کیم جونگ اون» با مشاهده اشتیاق ترامپ، بعد از مدتی از تعهدات خود عقب نشینی کند.

علاوه بر این، خروج ترامپ از برجام در ماه جاری، خطرات مذاکرات کره شمالی را افزایش داده است. اگر ترامپ با چیزی کمتر از آنچه «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین از توافق به دست آورد، روبرو شود، او نخواهد توانست هیچ کس را متقاعد کند که مذاکراتش موفقیت آمیز بوده است.

مشاوران همچنین نگران این هستند که ترامپ از جزئیات برنامه هسته ای کره شمالی چیزی  می داند یا نه و آیا می داند اجزای اصلی خلع سلاح هسته ای این کشور چه باید باشد؟

اما مشاورانی که اخیرا دولت را ترک کرده اند، می گویند ترامپ در برابر اطلاعات مفصلی از قابلیت های غنی سازی، بازپرداخت پلوتونیوم، تولید تسلیحات هسته ای و برنامه های موشکی که اوباما و جورج دبلیو بوش مرتبا آنها را مشاهده می کردند، مقاومت کرده است.

چانه زنی با  کره شمالی در مذاکرات، نه فقط برای ترامپ، بلکه برای همه افراد  عالی رتبه دیگر در دولت او یک تجربه جدید است. مقامات کره جنوبی می گویند که «جان بولتون» مشاور جدید امنیت ملی ترامپ، روزانه با همتای خود در سئول در تماس است و تلاش می کند به یک استراتژی دست یابد.

بولتون به وضوح گفته که به نظر وی رئیس جمهور باید در جلسه سنگاپور تاکید کند که کره شمالی باید تمام زرادخانه و زیرساخت های هسته ای خود را نابود کند تا تحریم های اقتصادی کاهش یابد.

تا به حال، مقامات دولتی گفته اند که انتظار دارند کیم در نشست سنگاپور با عاری سازی هسته ای موافقت کند و این کار را ظرف 6 ماه انجام دهد.

کسانی که با کره شمالی در ارتباط هستند، می گویند انتظار دارند کره شمالی اگر گشایشی نبیند، سریعا برنامه هسته ای اش را باز خواهد گرداند.

«جوزف یون» هماهنگ کننده پیشین کره شمالی در وزارت امور خارجه که چند ماه پیش بازنشسته شد، گفت: «اگر ترامپ واقعا انتظار داشته باشد که در عرض شش ماه سلاح های هسته ای کره شمالی نابود شوند بدون اینکه هیچ امتیازی در عوض آن ارائه کند، این بسیار غیر واقعی است.» او پیش بینی کرد که ترامپ مجبور به اتخاذ نوعی اقدام گام به گام شود زیرا هیچ راه دیگری وجود ندارد.

«مایکل گرین» استاد دانشگاه «جورج تاون» و کارشناس ارشد آسیا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل در مطلبی در مجله فارن افرز نوشته بود کیم به دنبال چیزی فراتر از پیشنهادات ترامپ است.

او نوشته است: «ترامپ ممکن است برای یک بازی اشتباه آماده شود: یک دور دو نفره از بازی شطرنج، زمانی که کیم برای یک بازی چند نفره شطرنج در یک صفحه دو نفره تلاش می کند. در یک طرف آینده برنامه سلاح های هسته ای کره شمالی خواهد بود، چیزی که ترامپ برای مذاکره درباره آن آماده می شود. در طرف دیگر، چیزهایی است که کیم و دیگر شرکت کنندگان می دانند که همچنان در معرض خطر قرار دارند: آینده ژئوپلیتیک در آسیای شمال شرقی. کیم خود را به عنوان یک بازیگر در آن بازی می بیند زمانی که دولت ترامپ شکست بخورد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.