سران اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند تا در قبال اقدامات رئیس جمهور آمریکا از جمله خروج وی از برجام، با کشور‌های اروپایی جبهه واحدی تشکیل دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: نشست هفته گذشته سران اروپا در کاخ ملی فرهنگ در «صوفیه» پایتخت بلغارستان کمی تحت فشار قرار گرفت. نخست وزیران 6 کشور بالکان غربی و همراهان آنها راهرو و پله‌ های محل برگزاری این نشست را پر کرده بودند و دیدار‌هایی با سران اروپایی و حتی با وجود دوربین‌ های تلویزیونی انجام شد.

قرار بود اجلاس کشور‌های بالکان غربی تهاجم فریبنده اتحادیه اروپا برای تسخیر قلب‌ های رهبران آلبانی، بوسنی و هرزگوین، صربستان، مونته نگرو، مقدونیه، جمهوری یوگسلاوی سابق و کوزوو باشد. اما رهبران اتحادیه اروپا پریشان بودند. از همان آغاز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا این اجلاس را به قبضه خود در آورده بود.

قرار بود ضیافت شام چهارشنبه آنها با سرو استیک بوفالو، به بحث در مورد عملکرد ضعیف اتحادیه اروپا در بخش نوآوری دیجیتال اختصاص یابد. اما اقدامات اخیر ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و نیز راه اندازی جنگ تجاری دو طرف اقیانوس اطلس با امتناع از معاف کردن واردکنندگان اتحادیه اروپا از تعرفه‌ های تنبیهی فولاد و آلومینیوم از همان ابتدا بر جلسه چیره شد.

«دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا صراحتا از دونالد ترامپ انتقاد کرد و گفت: با نگاهی به تصمیمات اخیر ترامپ شاید کسی به این فکر بیافتد که با داشتن چنین دوستانی، دیگر چه کسی به دشمن نیاز خواهد داشت؟»

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به همتایان خود گفت که هم موضوع ایران و هم جنگ تعرفه ها، چالش‌ هایی برای حاکمیت اتحادیه اروپا هستند که نیازمند یک پاسخ واحدند. «گونتر اُئتینگر» کمیسر بودجه اتحادیه اروپا نیز گفت: «یک چیز برای من خیلی روشن است. ترامپ ضعیف ها را تحقیر می‌ کند.»

اما در حقیقت، اتحادیه اروپا در مورد چگونگی پاسخ به تهدید جنگ تجاری متحد نیست و تقریبا یک ناامیدی در مورد سرنوشت توافق سال 2015 با ایران وجود دارد.

با این حال، اتحادیه اروپا فکر می‌ کند که در بخش تجارت ممکن است به توافقی دست یابد. ترامپ می‌ خواهد اتحادیه اروپا را مجبور کند تا مذاکرات گسترده تری در مورد چگونگی برخورد با محصولات آمریکایی در ازای کاهش تعرفه‌های فولادی و آلومینیوم انجام دهد. 

«مارتین سلمایر» دست راست «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا گفت: در حال حاضر هیچ مذاکره‌ ای وجود نخواهد داشت مگر اینکه معافیت دائمی برای کسب و کار‌های اروپایی از تعرفه‌ های تنبیهی وجود داشته باشد.

یک انگیزه برای ترامپ وجود دارد. اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌ کند تا واردات گاز طبیعی از آمریکا را افزایش دهد و در مقابل فرصت دسترسی دو طرفه برای محصولات صنعتی و بحث در مورد اصلاحات سازمان تجارت جهانی را فراهم می‌ کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.