نتایج نهایی اما غیر رسمی انتخابات عراق حاکی است که ائتلاف به رهبری «هادی العامری» 49 کرسی را کسب کرده است؛ یعنی تنها 5 کرسی کمتر از ائتلاف صدر و 3 کرسی کمتر از ائتلاف العبادی.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نتایج نهایی اما غیر رسمی انتخابات عراق حاکی است که ائتلاف به رهبری «هادی العامری» 49 کرسی را کسب کرده است؛ یعنی تنها 5 کرسی کمتر از ائتلاف صدر و 3 کرسی کمتر از ائتلاف العبادی. 

 

ipanews_43a4670c-29d6-4e00-a2aa-0346e3349ed4_embedded236447726

 

العامری که از زمان حکومت بعث وارد عرصه سیاسی شده بود و در زمان جنگ با داعش به اوج درخشش خود رسیده بود، اکنون با پیروزی در این انتخابات به یکی از مهره های اصلی برای کمک به عراق در این برهه حساس کنونی تبدیل می شود.

او که زمانی یک محور مبارزه با داعش بود، اکنون به محوری برای تشکیل دولت در پساداعش تبدیل می شود.

به راستی هادی العامری کیست؟

زندگی نامه

«هادی فرحان عبدالله العامری» ملقب به «ابو حسن العامری» یا «حاج العامری» متولد اول ژوئیه 1954 در استان «دیاله» عراق است. وی فارغ التحصیل دانشگاه بغداد است.

آغاز فعالیت های سیاسی

وی از دهه 80 میلادی مبارزات خود با رژیم بعث عراق و صدام حسین رئیس جمهور معدوم عراق را آغاز کرد.

 

ePo5rCX

 

فعالیت‌ های سیاسی العامری با عضویت در جنبش اسلامی آغاز شد و مدتی بعد وی در حزب «الدعوة الاسلامیة» نیز عضو شد. العامری به علت سیاست‌ های سرکوب گرایانه صدام حسین در حالی که حکم اعدام وی صادر شده بود، سال ها مجبور به دوری از عراق شد و در کشورهایی مثل اردن، سوریه و ایران زندگی کرد.

العامری تابعیت ایرانی نیز دارد و همسرش ایرانی است. وی حتی در تبعید نیز مبارزات خود با رژیم صدام را ادامه داد تا اینکه فرماندهی شاخه نظامی سپاه بدر را بر عهده گرفت.

بعد از سقوط حکومت صدام، وی نیز جزو سیاستمدارانی بود که وارد عراق شد تا بتواند در مرحله انتقالی و حاکمیت مردمی این کشور حضور داشته باشد.

وی سابقه نمایندگی در پارلمان عراق و وزارت حمل و نقل در دولت «نوری مالکی» را در کارنامه فعالیت های سیاسی خود دارد.

 

Iraq Maliki Muhandis Amiri - Copy

 

همزمان با حمله داعش به عراق، گروهی از محور مقاومت در عراق مبارزه با این گروه تروریستی را دنبال کردند.

العامری در حالی که وزیر حمل و نقل بود، با درخواست نوری مالکی نخست وزیر وقت و فتوای «آیت الله سیستانی» مرجع تقلید شیعیان عراق، لباس نظامی به تن کرد و شخصا به استان دیالی رفت؛ جایی که داعش قصد داشت از آنجا به عنوان یک محور برای عملیات به سمت بغداد استفاده کند.

 

RTX1FIHE

 

در این زمان تروریست‌ ها موفق شده بودند کنترل سه استان این کشور را در دست بگیرند. العامری به همراه 4 هزار نیروی مبارز خود در استان دیاله از پایتخت این کشور در برابر هجمه تروریست‌ ها دفاع کرد. عملکرد موفق وی در مقابله با تروریست ها باعث شد تا نوری مالکی نخست‌ وزیر سابق عراق از عملکرد وی تمجید کند و برخی امکانات نظامی و امنیتی در اختیار وی قرار دهد.

 

C95A7AD0-8115-4FEC-8B35-19901EB26E20_w1023_r1_s

 

اقدامات مثبت العامری در مبارزه با تروریسم باعث شد تا در روند تشکیل دولت وحدت ملی به ریاست «حیدر العبادی» به عنوان گزینه پیشنهادی ائتلاف دولت قانون برای تصدی وزارت دفاع معرفی شود. اما مداخله آمریکا و عربستان سعودی و فشار آنها بر برخی گروه‌ های وابسته اهل تسنن باعث مخالفت آنها با انتخاب وی به این سمت شد. ولی در دوره جدید نیز العامری به اقدامات خود در مبارزه با تروریست‌ ها ادامه داد.

 

29-10-201502

 

عملکرد خوب العامری به ویژه بعد از باز پس‌گیری منطقه راهبردی «جرف الصخر» باعث شد کاربران شبکه های اجتماعی به تمجید از  دستاوردهای این مبارز عراقی بپردازند.

شبکه های اجتماعی مملو از تصاویری از العامری است که بر روند عملیات نظامی نظارت دارد.

همرزم سردار سلیمانی

در یکی از این تصاویر العامری در کنار سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران دیده می‌ شود. این تصویر در زمان شکست داعش در منطقه «آمرلی» گرفته شده بود.

 

29183f1fde4a0ee0dd9b6c473b9db0ac

 

العامری سلیمانی را دوست خود و مردی خوب و مبارزی عالی خوانده و تاکید می‌ کند که سازمان بدر به ارتباط خود با تهران افتخار می‌ کند.

العامری در آزاد سازی مناطق زیادی از عراق از جمله جرف الصخر، بلد، الدجیل، صلاح الدین و آمرلی نقش فعالانه ای داشته است.

هادی العامری همواره به همراه پسرانش در برنامه‌ ریزی و اجرای عملیات نظامی جهت آزادسازی مناطق مختلف به ویژه در «صلاح‌ الدین»، «سامرا»، «العوجه» و آمرلی شخصا حضور داشته است.

 

hadi-al-amiri-arrives-in-kirkuk-to-discuss-liberating-bashir-and-hawija21682_L

 

مردم عراق العامری را یکی از معدود سیاستمداران عراقی می‌ دانند که با پشت سر گذاشتن تمامی مناصب مادی و زرق و برق‌ های ظاهری ضمن پوشیدن لباس نظامی به عرصه مبارزه بر ضد تروریسم وارد شده است.

جنگ با رژیم بعث

«محمد الغبان» وزیر کشور و هادی العامری رئیس سازمان بدر عراق در جنگ تحمیلی به همراه هم قطاران خود در صف نیروهای ایرانی با رژیم بعث عراق می‌ جنگیدند که این همکاری در چارچوب سیاسی بین طرفین همچنان ادامه دارد.

 

9201510121654757

 

«سپاه بدر» متشکل از نیروهای مقاومت مردمی در جنوب عراق بود که به سید محمدباقر حکیم و سید محمدباقر صدر وفادار بوده‌اند.

این نهاد در سال 1361 بنیانگذاری شد و پس از آزادسازی عراق نیز این سازمان وارد عرصه سیاسی عراق شد.

سوء قصدهای نافرجام

تاکنون دوبار به جان العامری سوء قصد شده است.

داعش در سال 2015 به کاروان خودروی حامل رئیس سازمان بدر در جنوب عراق حمله کردند که وی از این حمله جان سالم به‌ در برد.

هنگام حرکت خودروی حامل عامری از کرکوک به سمت بغداد، عناصر مسلح داعش آن را گلوله‌ باران کردند و در این میان یکی از محافظان وی کشته و 6 نفر دیگر زخمی شدند.

 

479

 

در این حادثه آسیبی به «هادی عامری» وارد نشد.

این دومین باری بود که رئیس سازمان بدر هدف حمله تروریستی قرار می‌ گرفت. پیش از این در انفجار بمبی در استان دیالی سه نفر از محافظان وی زخمی شده بودند.

زندگی شخصی

العامری تابعیت ایرانی نیز دارد و همسرش ایرانی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
66 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.