نیروهای دولتی سوریه توانستند که منطقه استراتژیک« حجر الاسود» را به طور کامل از داعش بازپس گیرند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش سوریه امروز سه شنبه یک منطقه استراتژیک در جنوب دمشق را از گروه تروریستی داعش بازپس گرفت و به پایان دادن به حضور داعش در نزدیکی پایتخت نزدیک شد.

«رامی عبدالرحمن» مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، به خبرگزاری فرانسه گفت که نیروهای دولتی سوریه توانستند که منطقه استراتژیک« حجر الاسود» را به طور کامل از داعش بازپس گیرند.

نیروهای ارتش سوریه پیش از این توانسته بودند که منطقه «القدم» در مجاورت حجر الاسود را باز پس گیرند اما درگیری ها در منطقه حجر الاسود با دشواری های زیادی رو به رو شد.

داعش از سال 2015 بخش عمده ای از اردوگاه آوراگان فلسطینی «الیرموک»در جنوب دمشق را از کنترل  گروه های مسلح  خارج کرد و به اشغال خود درآورد و بخش هایی از منطقه «التضامن» را نیز به اشغال خود در آورد.

بیرون کردن داعش از این مناطق باعث می شود که ارتش سوریه بتواند برای نخستین بار از سال 2012 به کنترل کامل خود در آورد.

عبدالرحمن افزود که اگر ارتش سوریه بتواند به پیشروی خود ادامه دهد می تواند داعش را به محاصره کامل در آورد و مجبورش کند که از جنوب دمشق به طور کامل بیرون رود.

ارتش سوریه از 19 آوریل عملیات زمینی و هوایی گسترده ای برای بیرون کردن داعش از جنوب دمشق آغاز کرد تا بخش هایی از مناطق اشغال شده دمشق و اطراف آن را به طور کامل بازپس گرفته و آن را امن کند.

 

توافق ایران،روسیه و ترکیه بر سر برگزاری مذاکرات بعدی سوریه در سوچی 

سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به عنوان تضمین کنندگان توافق های آستانه در بیانیه ای مشترک، بر استقلال و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

در این بیانیه ضمن تاکید بر التزام ثابت به تمامیت ارضی، وحدت و استقلال سوریه، بر ضرورت پرهیز از هر اقدامی که می تواند شائبه نقض این موارد را داشته باشد و یا نقض دستاوردهای مذاکرات آستانه باشد تاکید شد.

بیانیه این سه کشور می افزاید؛ کشورهای تضمین کننده با هدف پیشبرد روند سیاسی مبتنی بر قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل در سوریه، آمادگی خود را برای تلاش جهت اجرایی شدن توصیه های کنفرانس گفتگوی ملی سوریه در سوچی اعلام می کنند.

همچنین در این بیانیه آمده است: بر اهمیت کلیدی نقشی که مناطق کاهش تنش در حفظ رژیم آتش بس، کاهش خشونت در عرصه میدانی و پایدارسازی وضعیت کلی در سوریه ایفا می‌کنند، تاکید کردند. تضمین کنندگان تاکید ورزیدند که ایجاد این مناطق اقدامی موقتی است که تحت هیچ شرایطی حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه را تضعیف نخواهد کرد.

سه کشور بر عزم خود مبنی بر ادامۀ مبارزه با تروریسم در سوریه به منظور نابودی نهایی داعش، جبهة النصره و دیگر افراد، گروهها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تاکید کردند.

سه کشور همچنین مراتب قدردانی صمیمانه خود را از  «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان و مقامات قزاق برای میزبانی نهمین نشست عالی دربارۀ سوریه در آستانه ابراز کردند.

سه کشور تصمیم گرفتند نشست گسترده بین‌المللی بعدی درباره سوریه را در ژوئیه ۲۰۱۸ در شهر سوچی برگزار کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.