سومین دور گفتگوها برای تشکیل یک دولت ائتلافی در ایتالیا بی نتیجه ماند و به این ترتیب چشم انداز برگزاری انتخابات تازه در این کشور شکل گرفته است.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد آخرین تلاش ها برای تشکیل دولت جدید ایتالیا پس از انتخابات بدون برنده دو ماه پیش شکست خورد و موجب شد احزاب اصلی خواستار برگزار انتخابات مجدد در ماه ژوئیه شوند.

«سرجیو ماتارلا» رئیس‌ جمهور ایتالیا خواستار آن شد که احزاب سیاسی این کشور تا پایان امسال از یک دولت «بی‌ طرف و موقت» پشتیبانی کنند. وی اعلام کرد در شرایط کنونی امیدی به شکل‌ گیری ائتلاف سیاسی در ایتالیا نیست و این کشور هم نمی‌ تواند بیش از این بدون رهبری بماند.

گرچه هیچ نامی برای اعضای دولت به اصطلاح «بی‌ طرف» ذکر نشد اما ماتارلا تاکید کرد اعضای کابینه این دولت اجازه نخواهند داشت در انتخابات سال آینده شرکت کنند.

ماتارلا در یک بیانیه تلویزیونی با اذعان به منتفی شدن تشکیل یک ائتلاف حاکم، رهبران احزاب را ترغیب کرد از تشکیل یک دولت بی طرف حمایت کنند.

او گفت: «دیگر نمی توانیم صبر کنیم. و بدون دولت بمانیم.»

به گفته او یک دولت بی طرف مسئولیت نوشتن بودجه سال 2019 با هدف پرهیز از رکود در پی اجرای برنامه معرفی مالیات های تازه بر فروش اجناس را خواهد داشت.

ماتارلا افزود که یک دولت موقت تا پایان سال سر کار خواهد بود و بعد در آستانه برگزاری انتخابات در آغاز سال 2019 منحل خواهد شد.

اما این درخواست با پاسخ منفی دو جریان قدرتمند و با نفوذ ایتالیا یعنی جنبش 5 ستاره و حزب لیگا مواجه شد. این دو حزب برگزاری انتخابات تازه در ماه ژوییه را ترجیح می دهند با این حال تصمیم نهایی در این مورد با ماتارلا خواهد بود.

انتخابات عمومی این کشور همین ماه مارس برگزار شده بود اما هیچ حزب یا ائتلافی موفق به کسب اکثریت نشد.

در جریان تازه ترین دور چانه زنی ها با هدف تشکیل ائتلاف حاکم، حزب 5 ستاره که صاحب بیشترین کرسی هاست نتوانست با هیچ کدام از احزاب - شامل حزب راستگرای فورزا ایتالیا، لیگ یا حزب چپگرای دموکراتیک - به توافق برسد.

تلاش ها برای شکستن بن بست گفت و گوها از زمان انتخابات 4 مارس تاکنون ادامه داشته اما هیچ کدام از طرف ها حاضر به کوتاه آمدن از مواضع اولیه خود نشده اند.

با این حال تاکنون نشانه ای ظاهر نشده که احزاب اصلی به چنین طرحی علاقه مند باشند.

پس از دو ماه گفت و گو و رایزنی، ایتالیا همچنان در بن بست سیاسی به سر می برد و هنوز هیچ توافقی در مورد اکثریت پارلمانی حاصل نشده است. اما زمان بسیار محدود است و ایتالیا باید با هدف جلوگیری از افزایش خودکار مالیات بر ارزش افزوده، بودجه سال 2019 را آماده کند.

اگر انتخابات در ژوئیه تکرار شود، این نخستین باری خواهد بود که در تابستان که میلیون ها ایتالیایی برای تعطیلات به سواحل می روند، رای گیری خواهد شد.

در انتخابات مارس جنبش 5 ستاره 32 درصد آراء و ائتلاف محافظه کاران به رهبری لیگ و فورزا ایتالیا به رهبری «سیلویو برلوسکونی» 37 درصد آراء را کسب کرده بودند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.