در پی پیروزی در انتخابات ماه مارس ولادیمیر پوتین برای چهارمین بار به عنوان رئیس جمهور زمام امور کشور بزرگ روسیه را در دست می‌گیرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: «ولادیمیر پوتین» 65 ساله برای چهارمین بار به عنوان رئیس ‎جمهور روسیه سوگند یاد کرد و یک دور 6 ساله دیگر ریاست ‎‌جمهوری را آغاز کرد. او 18 سال می ‎شود که رئیس‌ جمهور روسیه است. اکنون این سوال مطرح می شود که آیا این سرآغاز سیاستی جدید است یا ادامه آنچه او تا کنون انجام داده است؟

در مراسم ادای سوگند پوتین در روز دوشنبه 7 ماه مه (17 اردیبهشت) مشابه همان مراسمی که سه بار پیش از این برگزار شده بود(البته با ریخت و پاشی کمتر)، درِ بزرگ سالن طلایی کاخ کرملین باز  شد و ولادیمیر پوتین با گام‌ هایی محکم و با گذشتن از فرش قرمز، پا به درون سالن گذاشت.

این چهارمین باری است که از سال 2000 به این سو، پوتین زمام کشور را برعهده می‌ گیرد. در انتخابات 18 مارس 2018 پوتین موفق به کسب 77 درصد از آرا شد و این بهترین نتیجه‌ ای بود که او در انتخابات ریاست جمهوری روسیه به دست آورده بود.

سیاست داخلی

«گرنوت ارلر» مسئول مسائل روسیه در دولت آلمان درباره پیروزی پوتین در انتخابات 18 مارس گفته است: «پوتین نه تنها این موفقیت انتخاباتی را تاییدی برای خود می‌ داند، بلکه فراتر از آن، این موفقیت را پشتیبانی و حمایت مردم از سیاست خود ارزیابی می‌ کند.»

ارلر بر این باور است که پوتین همان سیاست پیشین خود را دنبال خواهد کرد.

بررسی اوضاع سیاسی چند سال گذشته حکایت از افزایش گرایش‌ های اقتدارگرایانه در سیاست داخلی روسیه را دارد.

«مانفرد هیلدرمایر» دیگر کارشناس مسائل روسیه معتقد است که پیش‌بینی اوضاع سیاسی در روسیه کار ساده‌ای نیست.

کارشناسان مسائل روسیه بر این باورند که اوضاع اقتصادی روسیه در این دوره از ریاست جمهوری پوتین تغییر فاحشی نخواهد کرد.

به عقیده آنها، پوتین موفق شده است بر چالش‌ های برخاسته از سقوط بهای نفت خام در سال 2014 و تحریم‌ های غرب در ارتباط با بحران کریمه غلبه کند. اما تشدید تحریم‌ های جدید از سوی آمریکا می‌ تواند تثبیت وضعیت اقتصادی روسیه را با یک چالش جدی جدید روبرو سازد. بنابراین دولت روسیه باید در سال‌ های پیش رو با مشکلات مالی بیشتری دست و پنجه نرم کند.

«یوگنی مینچنکو» کارشناس سیاسی معتقد است: «پوتین از تصویر فردی مبارز و معجزه گر به تصویر رهبر یک تیم جوان تغییر جهت داده است.»

مینچنکو گفت: «او فردی از یک فرهنگ اروپایی است. همه این مسائل آسیایی برای او ناراحت کننده است. شخصیت او حفظ می شود. برای فردی که قبلا در کا گ ب کار می کرده، هه چیز به جای اینکه دلپذیر باشد، مشکوک است.»

برای بسیاری از شرکت های روسی، انتخاب مجدد پوتین یک فرصت تجاری است. پوتین بدون شک یک برند برای آنها است.

سیاست بین‌ الملل

گرنوت ارلر معتقد است که روسیه از منظر سیاست بین‌ الملل خود را یکی از بازیگران اصلی نظم آتی جهان می‌ داند. «استفان مایستر» کارشناس دیگر حتی بر این باور است که روسیه گام به گام در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت جهانی پیش می‌ رود.

این کارشناسان در این نکته اتفاق نظر دارند که روسیه سیاست فاصله‌ گرفتن از غرب را در دوره جدید ریاست جمهوری پوتین ادامه خواهد داد.

روسیه نشان داده است که حاضر نیست برای نزدیک شدن به کشورهای غربی در رابطه با بحران اوکراین از مواضع خود کوتاه بیاید.

در عین حال برخی کارشناسان معتقد اند که روسیه نمی‌تواند رابطه خود را با غرب کاملا قطع کند. از یک سو تبادل اطلاعاتی با غرب آن چنان گسترده است که قطع این رابطه را ناممکن می‌ کند و از سوی دیگر، روی آوردن به چین برای جبران قطع رابطه با غرب نیز نمی‌ تواند برای پوتین گزینه مناسبی باشد.

در چنین شرایطی روسیه به شریک کوچکی برای چین در تحولات سیاسی جهان تبدیل می‌ شود و روسیه حاضر به ایفای چنین نقشی نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.