یک هفته مانده به پایان ضرب الاجل تعیین شده توسط رئیس جمهور آمریکا، وزیر خارجه انگلیس برای متقاعد کردن دولت ترامپ به ماندن در برجام عازم واشنگتن شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد تلاش اروپایی‌ ها برای قانع کردن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به ماندن در برجام وارد دقیقه 90 شده و همچنان ادامه دارد. ‌

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس برای متقاعد کردن دولت آمریکا به ماندن در برجام عازم واشنگتن شده است. قرار است او طی دو روز آینده با مقام‌ های ارشد کاخ سفید طیف وسیعی از نگرانی‌ های مربوط به سیاست خارجی را در میان بگذارد که توافق هسته‌ ای ایران (برجام) در صدر آنهاست.‌

وزیر خارجه انگلیس قرار است در واشنگتن با «مایک پنس» معاون رئیس‌ جمهور و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی جدید ترامپ در کاخ‌ سفید دیدار کند و همچنین با رهبران کنگره آمریکا هم گفت و گو داشته باشد.

در بیانیه وزارت خارجه انگلیس ادعا شده است: «انگلیس، آمریکا و شرکای اروپایی یکپارچه، خواستار مقابله با آن دسته از رفتارهای ایران‌ هستند که از امنیت خاورمیانه کاسته‌ است؛ رفتارهایی مانند فعالیت‌ های سایبری، حمایت از گروه‌ هایی مانند حزب‌ الله و برنامه موشکی.»

انگلیس، در کنار آلمان و فرانسه، خواستار حفظ برجام و در عین حال گسترش مذاکرات و افزایش فشارها در دیگر مسائل مانند توسعه موشک‌ های بالستیک هستند.

در همین راستا، پیش از سفر جانسون، رئیس‌ جمهور آمریکا و نخست‌ وزیر انگلیس در مورد ایران و برخی مسائل دیگر، تلفنی گفت‌ و گو کردند. بنا بر بیانیه کاخ سفید، دونالد ترامپ در گفت‌ و گوی تلفنی با «ترزا می» نخست‌ وزیر انگلیس بر «تعهد خود مبنی بر این‌ که ایران هرگز به سلاح هسته‌ ای دست پیدا نخواهد کرد، تاکید کرده‌ است».

بوریس جانسون در ادامه تلاش اروپا برای حفظ توافق هسته‌ ای راهی واشنگتن شده است تا پس از «امانوئل ماکرون» و «آنگلا مرکل» رهبران فرانسه و آلمان او هم پیام انگلیس را به دونالد ترامپ منتقل کند.

جزئیات دستور کار جانسون در واشنگتن و پیشنهاد احتمالی انگلیس برای ترغیب ترامپ هنوز علنی نشده است اما به نظر می‌ رسد بسته پیشنهادی ماکرون که گفته بود در کنار حفظ برجام برای مقابله با برنامه موشک‌ های بالستیک ایران و نفوذ این کشور در خاورمیانه تلاش خواهد کرد، نتوانسته  رئیس‌ جمهور آمریکا را متقاعد کند.

سفر وزیر خارجه انگلیس به واشنگتن پس از جدیدترین تلاش‌ های «بنیامین نتانیاهو» برای ناکارآمد جلوه دادن توافق هسته‌ ای ایران صورت می‌ گیرد.

همزمان مجله آبزرور انگلیس در گزارشی فاش کرده که تیم نزدیک به ترامپ، از یک سال پیش برای بدنام کردن چند مقام‌ دولت «باراک اوباما» که در مذاکرات هسته‌ ای با ایران نقش عمده داشتند، از یک آژانس خصوصی جاسوسی رژیم صهیونیستی استفاده کرده‌ اند. بر این اساس کارآگاهان خصوصی که تیم ترامپ از بهار سال گذشته به خدمت گرفته‌ بوده، ماموریت داشتند برای بدنام کردن «بن رودز» مشاور ارشد امنیت ملی باراک اوباما و یکی از اصلی‌ ترین اعضای تیم مذاکره‌ کننده آمریکا در گروه 1+5 اطلاعات منفی جمع‌ آوری کنند. «کالین کال» مشاور امنیت ملی در دو دوره ریاست‌ جمهوری هم هدف این عملیات بوده است.

رهبران اروپایی در هفته‌ های اخیر بر تلاش‌ های خود برای حفظ برجام افزوده‌ اند. رویترز می‌ گوید همچنان این احتمال وجود دارد که ترامپ برای حفظ توافق هسته ای راهی پیدا کند. از سوی دیگر اما برخی دیگر تحلیل‌ ها حاکی‌ از آن است که رئیس‌ جمهور آمریکا قصد ندارد در صورت تغییر نکردن برجام به تعلیق تحریم‌ های ایران ادامه دهد.

مهلتی که ترامپ تعیین کرده، 2 مه (22 اردیبهشت) به پایان می رسد.

دونالد ترامپ چه در جریان رقابت‌ های انتخاباتی آمریکا و چه پس از آن از مخالفان توافق هسته ای بود و در حال حاضر نیز خواستار اصلاح یا تـرک آن شده‌ است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.