پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

آسیبی که ترامپ به مصرف کنندگان آمریکایی می زند؛

خروج ترامپ از برجام قیمت سوخت در آمریکا را افزایش می دهد

خروج ترامپ از برجام می‌تواند موجب افزایش بهای بنزین در داخل آمریکا شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت آمریکایی «ووکس» (vox) در گزارشی نوشت: قیمت سوخت در سراسر آمریکا به زودی افزایش پیدا خواهد کرد و دلیل آن غیر منتظره خواهد بود: رئیس جمهور ترامپ قصد دارد از توافق با ایران خارج شود.

در 12 مه (22 اردیبهشت) ترامپ با ضرب الاجلی روبرو است که قرار است در آن زمان توافق هسته ای با ایران را تمدید کند؛ توافقی که در سال 2015 در ازای محدود شدن برنامه هسته ای ایران برخی از تحریم‌ های آمریکا علیه ایران را رفع کرد. ترامپ هشدار داده است که توافق هسته ای با ایران را پاره خواهد کرد و تحریم‌ ها را ضد ایران دوباره وضع خواهد کرد؛ مگر اینکه اروپا «به اصلاح اشتباهات وحشتناک در این توافق» کمک کند. چشم اندازی برای این اصلاحات دیده نمی شود و همین حالا بسیاری از مسئولان و کارشناسان سیاست خارجی - از جمله رئیس جمهور فرانسه - فکر می کنند که ترامپ واقعا از این توافق خارج خواهد شد.

وضع دوباره تحریم‌ ها علیه ایران می‌ تواند خشم متحدان آمریکا را به همراه داشته باشد، ضربه‌ ای جدی به اقتصاد ایران وارد کند و در نهایت می‌ تواند ایران را تحریک کند به دنبال تسلیحات هسته ای برود(ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال تسلیحات هسته ای نیست). اما این اقدام همچنین می‌ تواند اثراتی سریع بر روی اوضاع داخلی آمریکا داشته باشد. این به دلیل آن است که ایران یک کشور بزرگ تولید کننده نفت خام در جهان است و تحریم‌ ها علیه صادرات نفت آن کشور می‌تواند سبب افزایش بهای نفت در سراسر جهان شود - موضوعی که آمریکایی ها می‌توانند به خوبی آن را در جایگاه‌ های سوخت لمس کنند. 

کارشناسان می‌گویند که اگر ترامپ از برجام خارج شود، قیمت بنزین می تواند به میزان 30 سنت در هر گالن افزایش پیدا کند. «پاتریک دهان» تحلیلگر ارشد موسسه «گس بادی» که نرخ گذاری بنزین را رصد می‌ کند، گفت: «اگر ترامپ تحریم‌ های گسترده ای علیه ایران وضع کند، آنگاه بهای بنزین در آمریکا به بیش از 3 دلار در هر گالن افزایش پیدا خواهد کرد.»

تحلیلگران می گویند اگر خروج ترامپ از توافق با ایران، با افزایش تنش‌ها بین آمریکا و ایران دنبال شود، بهای بنزین بیشتر هم افزایش پیدا خواهد کرد. اگر ترامپ با زبان «آتش و خشم» ایران را به حمله نظامی تهدید کند، آنگاه بهای جهانی نفت به شدت افزایش پیدا خواهد کرد: ترس از گسترش هرج و مرج و جنگ در خاورمیانه می‌ تواند سبب اختلال در جابجایی محموله‌ های نفتی شود و قیمت آن را به شدت افزایش دهد. برخی کارشناسان می‌ گویند اگر جنگ محتمل به نظر برسد، آنگاه بهای بنزین می‌ تواند در برخی از ایالت های آمریکا حتی از مرز 4 دلار در هر گالن هم بگذرد.

در حال حاضر برخی تحلیلگران نفتی اوضاع را بسیار بد توصیف می کنند. «استفن برناک» تحلیلگر مسائل نفتی در موسسه «پی وی ام» در مطلبی نوشته است: توافق هسته ای ایران از بین رفته است و به نظر می‌ رسد که اژدر‌های ترامپ به سرعت در حال نزدیک شدن به آن هستند.»

اگر ترامپ اقدام نظامی احتمالی ضد ایران انجام دهد، آنگاه احتمالا این موضوع اعتراض چپ گراها و حامیان ضدجنگ آنها را به دنبال خواهد داشت. افزایش بهای بنزین هم می‌ تواند احتمالا به این اعتراضات دامن بزند.

همزمان به تهدید ترامپ برای از بین بردن توافق با ایران، بهای نفت در حال افزایش است 

کارشناسان به طور گسترده پیش بینی کرده اند که پیش بینی های گسترده در مورد خروج احتمالی ترامپ از توافق با ایران یکی از علل افزایش بهای جهانی نفت در هفته‌ های اخیر بوده است. بیم آنکه منابع نفتی در آینده کاهش پیدا کنند،ه بهای نفت را در این روز‌ها افزایش داده است.

بر همین اساس، بهای نفت برنت در شاخص بین المللی برای قیمت های نفت، در ماه آوریل به میزان 3.5 درصد افزایش پیدا کرد و به 71.04 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین بهای این واحد نفتی از اواخر سال 2014 تاکنون محسوب می شود.

در نتیجه بهای بنزین هم افزایش پیدا کرده است. متوسط بهای بنزین در آمریکا به میزان 2.81 دلار در هر گالن افزایش پیدا کرده که این بالاترین میزان از سال 2014 تاکنون است.

دهان می‌گوید: «من باید بگویم افزایش چند دلاری هر بشکه نفت خام در نتیجه نگرانی‌ ها در رابطه با توافق هسته ای ایران است.»

تحریم‌ های ترامپ ضد ایران می‌ تواند خساراتی به همراه داشته باشد. لفاظی‌ های وی می‌ تواند حتی خسارات بیشتری به همراه داشته باشد

شرکت انرژی «اف جی ای» پیش بینی کرده است که اگر ترامپ آمریکا را از توافق هسته ای خارج کند و تحریم‌ ها را مجددا بازگرداند، آنگاه ایران می تواند صادرات نفت خود را به میزان 1 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این کاهش، بهای نفت و بنزین را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد.

«آنتواین هالف» کارشناس مرکز جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا و همچنین تحلیلگر سابق آژانس بین المللی انرژی در این خصوص می‌گوید سوال کلیدی این است که سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) چگونه پس از اقدام ترامپ در برچیدن برجام، به افزایش قیمت ها واکنش نشان خواهد داد. اگر تحریم‌ ها علیه صادرات نفت ایران سبب افزایش قابل توجه بهای نفت شود، آنگاه اوپک می تواند در رابطه با اینکه دستور صادرات نفت بیشتری را صادر کند تا تضمین شود که بهای جهانی این محصول افزایش نداشته باشد، تصمیم گیری کند.

یک احتمال دیگر هم وجود دارد. اگر پس از خروج ترامپ از توافق، روابط آمریکا و ایران همچنان با ثبات بماند آنگاه بهای نفت می‌ تواند همچنان از ثبات برخوردار باشد و حتی پایین‌ تر هم برود.

اما اگر وضعیت بدتر شود و ترامپ و ایران به صراحت در مورد جنگ سخن بگویند، آنگاه بهای نفت می‌ تواند به شدت افزایش پیدا کند و سرمایه گذاران شاهد بی ثباتی - و حتی چیزی بدتر از آن - در منطقه‌ ای که بیشترین میزان نفت جهان را تولید می‌کند، باشند.

این موضوع می‌ تواند سبب شود که افزایش بهای بنزین از 3 دلار در هر گالن هم بگذرد و در نتیجه حقیقتا به مصرف کنندگان آمریکایی آسیب وارد کند. این مسئله یادآور این موضع است که دخالت نظامی ارتش آمریکا در خارج از این کشور می‌ تواند دقیقا سبب افزایش بهای بنزین در داخل این کشور شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.