پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت:

کماندوهای آمریکایی در جنگ یمن چه می کنند؟

کمک نظامی آمریکا به ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن محدود به سوختگیری، تدارکات و اطلاعات هواپیمایی نیست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: پنتاگون و دولت ترامپ ظاهرا آمریکایی ها را در مورد افزایش دخالت نظامی در جنگ در یمن، که ما نباید هیچ ارتباطی با آن داشته باشیم، گمراه کرده اند.

براساس یک گزارش منحصر به فرد که به دست نیویورک تایمز رسیده، در آخرین مورد از گسترش جنگ های مخفی آمریکا، در حدود 12 تن از کماندوهای ارتش از اواخر سال گذشته در مرز عربستان سعودی با یمن حضور داشته اند. این کماندوها کمک می کنند تا موشک ها را کشف و نابود کنند و سایت هایی را که توسط حوثی ها در یمن برای حمله به شهرهای سعودی استفاده می شوند، هدف قرار دهند.

این دخالت نظامی دروغ این ادعاهای پنتاگون را روشن می کند که مدعی است کمک نظامی آمریکا به ائتلاف به رهبری عربستان در یمن محدود به سوختگیری، تدارکات و اطلاعات هواپیمایی است و به خود جنگ مربوط نیست.

ژنرال «جوزف ووتل» رئیس فرماندهی مرکزی، هنگامی که سناتورها در ماه مارس خواستار دانستن این موضوع شدند که آیا نیروهای آمریکایی در معرض ورود به خصومت با حوثی ها قرار دارند یا خیر، به آنها اطمینان داد: «ما در این مناقشه طرف هیچ گروهی نیستیم.»

در حداقل 14 کشور، نیروهای آمریکایی در حال مبارزه با گروه های افراطی هستند که دشمنان آمریکا محسوب می شوند یا با آنها در ارتباط هستند.

چنین تصمیمات مهم نظامی نیازمند بحث های عمومی است که باعث می شود روسای جمهور و ژنرال های آنها برای توجیه تصمیمات خود، مسئول پاسخگویی به عواقب آن باشند.

اما بررسی ها و تعادل ها پس از حمله 11 سپتامبر 2001 از بین رفته اند، زیرا شهروندان آمریکایی نسبت به جنگ های بی پایان در برابر تروریست ها بی تفاوت بودند و کنگره هم عمدتا از نقششان که در قانون اساسی تعریف شده برای به اشتراک گذاشتن مسئولیت با رئیس جمهور برای اعزام نیروها به نبرد فرار می کردند.

آمریکا در ابتدا پس از حمله 11 سپتامبر و با مجوز کنگره نیروهای خود را به یمن برای مبارزه با نیروهای القاعده مستقر کرد. اما کنگره هرگز به طور خاص برای حضور نظامی در جنگ عربستان سعودی با حوثی ها مجوز صادر نکرد.

رئیس جمهور ترامپ که قدرت فرماندهان را گسترش داده است تا برخی از تصمیمات جنگی خود را مستقلا در کاخ سفید اتخاذ کنند، به ندرت در مورد عملیات نظامی صحبت می کند و هیچ استراتژی جامعی برای آنچه که مبارزه علیه تروریسم در سراسر جهان در نظر گرفته شده، ارائه نکرده است.

جنگ وحشیانه سعودی ها در یمن یکی از بدترین بحران های بشری را در جهان ایجاد کرده است که حداقل هشت میلیون نفر را در آستانه قحطی، یک میلیون نفر را در معرض بیماری وبا و دو میلیون آواره را ایجاد کرده است. کارشناسان حقوق بشر می گویند که کشتن هزاران غیرنظامی و ممانعت از ارسال کمک های بشردوستان توسط عربستان سعودی نوعی جنایت جنگی است که آمریکا هم در آن مشارکت دارد.

این جنگ در سال 2014 و زمانی آغاز شد که حوثی ها و نیروهای وفادار به «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق، کنترل پایتخت و بسیاری دیگر از مناطق کشور را در دست گرفتند. در سال 2015، یک ائتلاف تحت رهبری سعودی ها، با پشتیبانی «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا حملاتی، از جمله هزاران مورد حملات هوایی، علیه نیروهای طرفدار حوثی - صالح را در حمایت از جمهور عبدربه منصور هادی (فراری و مستعفی) آغاز کرد.

در حالی که جنگ به طور موثری در حال پایان یافتن بود، «محمد بن سلمان» رهبر جدید عربستان سعودی، به رغم وحشت ناشی از جنگ، به پیروزی نظامی متعهد شد. او توسط ترامپ که تمایل داشت تقریبا هر نوع سخت افزار جدید مورد نیاز این پادشاهی را تامین کند، مورد تحسین قرار گرفت.

اکنون که حوثی ها هم در حال پرتاب موشک هستند، عربستان از سه سال پیش که جنگ آغاز شد، ناامن تر شده و احتمال دارد که تنها یک توافقنامه صلح، به این جنگ و کشتار پایان دهد.

گرچه نه شاهزاده محمد و نه ترامپ به نظر می رسد به شدت علاقه مند باشند، اما سازمان ملل متحد قصد دارد تا پیشنهاد جدیدی را برای از سر گیری مذاکرات صلح ارائه دهد. کنگره می تواند با قطع کمک های نظامی به عربستان سعودی و رای دادن به توقف استفاده از نیروهای آمریکایی علیه حوثی ها در یمن، شانس موفقیت این تلاش ها را افزایش دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.