نتانیاهو بارها و بارها مبالغه کرده تا ایران را تهدیدی نشان بدهد که دروغ بوده است. ترامپ هم روزانه در مورد چیزهای ریز و درشت دروغ می گوید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «ایلان گلدنبرگ» از مقام‌ های دولت باراک اوباما رئیس‌ جمهور سابق آمریکا و عضو کنونی ارشد اندیشکده امنیت نوین آمریکا در یادداشتی در مجله فارین پالسی نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه در تل آویو نمایشی را اجرا کرد تا «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را به خروج از برجام تشویق کند. اما آنچه نتانیاهو به طور ناخواسته انجام داد این بود که نشان داد که چرا برجام بسیار مهم است و می تواند یک ابزار موثر برای جلوگیری از پیگیری برنامه هسته ای ایران باشد.

نکته اصلی حرف های نتانیاهو این بود که ایران سال ها پیش در مورد برنامه هسته ای خود دروغ گفته بود و به طور مخفیانه تحقیقاتی در مورد سلاح های هسته ای انجام داده بود. اما آنچه که او گفت قبلا توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی و آژانس های اطلاعاتی غربی گفته شده بود و دقیقا به این علت بود که آمریکا و شرکای آن چندین قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب کردند و در نهایت برجام را امضا کردند.

آنچه مشخص نیست این است که آیا اطلاعاتی که توسط اسرائیلی ها جمع آوری شده، اطلاعات جدید و مضری را نشان می دهد که باید مورد بررسی و تایید قرار گیرد - یا اینکه قدیمی است. این همان اطلاعات قدیمی بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا در سال 2007 هم ادعا کرده بود. پس حرف های نتانیاهو همان ادعاهای قدیمی بود و طرح مجدد آنها در این برهه زمانی فقط برای تشویق ترامپ برای خروج از برجام بود.

راه پاسخ دادن به این ادعاها این نیست که از برجام خارج شوید، بلکه باید از آن استفاده کنید.

تحت برجام و پروتکل الحاقی، آژانس بین المللی انرژی هسته ای می تواند درخواست دسترسی به هر گونه تاسیساتی را در ایران داشته باشد. اما بدون هیچ دلیل و مدرکی نمی توان این کار را کرد بلکه به شواهدی نیاز است.

اگر ایران با درخواست آژانس موافقت نکند، این مناقشه به کمیسیون مشترک اجرای این توافق ارجاع داده خواهد شد؛ جایی که آمریکا و شرکای آن رای اکثریت را دارند. و اگر ایران همچنان امتناع کند، ایالات متحده و شرکای آن می توانند از این معاهده خارج شوند و از طریق شورای امنیت از لغو تحریم ها عقب نشینی کنند.

اما در عوض اگر دولت ترامپ از ادعاهای نتانیاهو به عنوان پیش فرضی برای خروج از برجام به طور یکجانبه استفاده کند، خود را منزوی و تنها خواهد یافت. بسیاری از شرکای آمریکا نتیجه می گیرند که سخنان نتانیاهو به سادگی یک شیطنت برای برچیدن برجام بوده است. در نهایت یک ائتلاف بین الملل شکست خورده منجر به اجرای تحریم های نامتعادلی می شود که نتوانست رفتار ایران را تغییر دهد.

نتانیاهو و ترامپ در صورتی که نتوانند جهان را به جدی بودن اتهاماتشان متقاعد کنند، ضربه سختی را تجربه خواهند کرد. اولا، ارائه همه این اطلاعات از طریق یک سخنرانی عمومی بدون در جریان قرار دادن اروپایی ها شبهاتی را ایجاد خواهد کرد؛ به خصوص با توجه به زمان بندی این سخنرانی که چند روز قبل از ضرب الاجل 12 مه (22 اردیبهشت) صورت گرفته است. مطمئنا این کارنشان می دهد که این سخنرانی انگیزه سیاسی داشته است.

این اقدام همچنین در تضاد با اقدام دولت بوش و اوباما است. آنها به جای اینکه اطلاعات را علنی کنند، ابتدا آنها را با متحدان اروپایی شان در میان می گذاشتند و هنگامی که زمان مناسب فرا می رسید، آن را به جهان اعلام می کردند. در آن زمان، اطلاعات به روس ها، که از ایران در برابر تحریم های بیشتر در شورای امنیت سازمان ملل محافظت می کردند، بسیار خجالت آور بود، که این امر باعث شد مذاکراتی که در نهایت منجر به قطعنامه 1929 شد و به عنوان یک سازه ضروری در تحریم های قوی تبدیل شد دنبال شد.

به دنبال سخنرانی نتانیاهو، کاخ سفید ابتدا در بیانیه ای در واکنش به اظهارات نتانیاهو نوشته بود: «این با آنچه آمریکا مدت هاست می دانسته سازگار است - ایران یک برنامه هسته ای قوی و مخفیانه دارد که قبلا سعی کرده از چشم جهانیان و مردم خود پنهان کند اما نتوانسته است.»

با این حال کاخ سفید خودش هم دچار تناقض شد و بعدا در بیانیه دومی «ایران یک برنامه هسته ای قوی و مخفیانه دارد» را به «ایران یک برنامه هسته ای قوی و مخفیانه داشته» تغییر داد.

در بیانیه ای که روز دوشنبه توسط «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید برای خبرنگاران ارسال شده، آمده است بسته ای از اسناد ایران که توسط اسرائیل منتشر شده با آنچه آمریکا از سال ها پیش درباره ایران می دانسته است، مطابقت دارد.

در نسخه اصلاح شده اظهارات سارا سندرز که بر روی وب سایت کاخ سفید قرار گرفته آمده است، ایران چنین برنامه ای «‌داشته است». کاخ سفید مشکل پیش آمده را ناشی از «خطای اداری»‌ اعلام کرده است.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه جدید آمریکا هم در بیانیه ای گفت مدعی شد: «ارزیابی ما این است که این اسناد جعلی نیست. در نتیجه ما درحال ارزیابی این موضوع هستیم که کشف فایل های سری ایران برای آینده برجام چه معنی ای دارد.»

اما شاید اساسی ترین مشکل این است که واقعا اعتماد به نتانیاهو یا ترامپ کار دشواری است. نتانیاهو بارها و بارها مبالغه کرده تا ایران را تهدیدی نشان بدهد که دروغ بوده است. ترامپ هم همینطور است. او روزانه در مورد چیزهای ریز و درشت دروغ می گوید، و بسیاری در دولت او که از رئیس جمهور پیروی می کنند، به شدت به اعتبارشان آسیب می زنند. در حال حاضر رئیس جمهور و تیمش از جامعه بین المللی خواسته اند در مورد مسئله حساس و بحث برانگیز امنیت ملی، در حالی که حقیقت هنوز مشخص نیست از آنها حمایت کنند. به طور خلاصه ترامپ در سال های گذشته کاری انجام نداده که اکنون از چنین مزیتی بهره مند شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.