ترور البطش اولین حادثه ترور شخصیت های برجسته فلسطینی نبود و آخرین حادثه هم نخواهد بود. موساد فعالان سیاسی، حقوقی و تمامی شخصیت های فلسطینی را حتی در کشورهای خارجی زیر نظر دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «فادی محمد البطش» دانشمند فلسطینی و استاد دانشگاه مالزی شنبه این هفته زمانی که برای اقامه نماز صبح به مسجد می رفت، به دست افراد مسلح ناشناس با شلیک 15 گلوله در «کوالالامپور» پایتخت مالزی به شهادت رسید. یکی از گلوله‌ ها مستقیما به سر وی اصابت کرده بود.

 

8

9

10

 

خانواده این شهید فلسطینی، موساد را متهم اصلی ترور او می‌ دانند. پدر البطش به شبکه الجزیره گفته است که موساد قطعا در پس ترور فرزندش است و از مسئولان مالزی خواسته هر چه سریع تر عامل ترور را رسوا کنند.

 

4

 

«منصور لازم» فرمانده پلیس شهر «داتوک سری» ، محل حادثه،  گفته است که دو فرد موتور سوار ساعت 6 بامداد، 15 گلوله به سوی محمد البطش شلیک کردند که دو گلوله که یکی به سر او برخورد کرد، موجب شهادت وی شد.

او گفت این دو مهاجم حدود 20 دقیقه جلوی مجتمع مسکونی اش منتظر او بودند تا او را ترور کنند. گمان می رود افراد مظنون در جریان ترور این دانشمند فلسطینی، سوار بر موتور سیکلت مدل بی ام دبلیو و کاوازاکی بوده باشند.

 

11

 

«احمد زاهد حمیدی» معاون نخست وزیر مالزی گفت عاملان ترور، اروپایی بوده و ارتباط هایی با سازمان های جاسوسی خارجی داشته اند.

پلیس گفته است تمامی احتمال ها، به ویژه «تروریستی بودن حمله» را بررسی می کند.

پلیس مالزی تصاویر افراد مظنون به ترور او را منتشر، و آنها را در تمامی ورودی ها و خروجی ها و فرودگاه های این کشور توزیع کرده اند. 

 

15

1

 

این تصاویر بر اساس اظهارات شاهدان عینی جمع آوری شده است.

شهید البطش قرار بود یکشنبه (فردای روز ترور) مالزی را به مقصد ترکیه به منظور ریاست کنفرانس علمی در زمینه انرژی ترک کند.

حماس طی بیانیه‌ ای ضمن تبریک و تسلیت شهادت این شخصیت برجسته فلسطینی، اعلام کرد که او از اعضا و فعالان این جنبش بوده است.

 

7

5

 

سخنگوی جنبش مقاومت فلسطین به الجزیره گفت که او از اعضای این جنبش بوده است.

در بیانیه منتشر شده این جنبش در توییتر البطش اینگونه توصیف شده است: «شهید محمد البطش از ساکنان شهرک «جبالیا» در شمال نوار غزه است که در شهر «جومباک» در شمال کوالالامپور اقامت داشت. او 36 سال سن داشت و دارای 3 فرزند است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «او مدرک دکترای مهندسی الکترونیک داشت و دانشمند برجسته ای بود که به توسعه صنعت برق، کمک شایانی می کرد.» وی قبل از سفر به مالزی، کارمند شرکت برق در غزه بود. او 10 سال بود که ساکن مالزی بود.

«انوار الآقا» سفیر فلسطین در مالزی به روزنامه «نیو استریت تایمز» مالزی گفت که او امام جماعت مسجد محله شان بود.

موساد و ترور شخصیت های برجسته فلسطینی

این اولین حادثه ترور شخصیت های برجسته فلسطینی نبود و آخرین حادثه هم نخواهد بود. 

موساد فعالان سیاسی و حقوقی و تمامی شخصیت های فلسطینی را حتی در کشورهای خارجی زیر نظر دارد. در دسامبر 2016 «محمد الزواری» کارشناس پهپادی حماس در تونس به شهادت رسید. الزواری عضو شاخه نظامی حماس و یکی از پیشگامان برنامه پهپادی این جنبش بود. حماس موساد را عامل این ترور معرفی کرد. 

 

6

 

رژیم صهیونیستی پیشتر در پی استفاده مزدورانش از گذرنامه های انگلیسی، ایرلندی، استرالیایی و غیره برای ترور یکی از مسئولان حماس در امارات متحد عربی در سال 2010 با انتقادهای شدیدی رو به رو شد. انگلیس، ایرلند و استرالیا در اعتراض به این موضوع، برخی دیپلمات های رژیم صهیونیستی را اخراج کردند.

اشاره غیرمستقیم رسانه های صهیونیستی به دست داشتن موساد در ترور

به دنبال ترور مهندس فلسطینی فادی بطش، گرچه رسانه های رژیم صهیونیستی همانند اکثر عملیات های ترور قبلی، سکوت اختیار کردند، اما برخی به طور غیرمستقیم به این ترور اذعان کردند

«آوی اسخاروف» کارشناس مسائل فلسطینی در پایگاه صهیونیستی والا اعلام کرد که هدف عامل اجرای این عملیات، اعم از اینکه اسرائیل یا هر عامل دیگری باشد، مقابله با تلاش های حماس برای توسعه تجهیزات خود در کشورهای جنوب شرق آسیا بود.

اسخاروف خاطر نشان کرده است که «ترور بطش و عملیات صورت گرفته نشان می دهد که جنگی مخفیانه در پشت پرده میان حماس و اسرائیل در جریان است و این مساله بر روی اوضاع امنیتی نوار غزه نیز تاثیر می گذارد.»

تحلیلگر سیاسی شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که «شاید ترور بطش به نفع اسرائیل باشد؛ چرا که وی در سال 2014 مقاله ای درباره سیستم موتورهای پهپادها و مقاله دیگری درباره توسعه سیستم پخش «اف ام» نوشته بود و در شرکت برق هم کار می کرد.»

 

2

3

 

خبرنگار روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز در توییتی نوشت که «ترور بطش نشانگر راهبرد موساد مبنی بر ضربه زدن به توانمندی های مخالفان اسرائیل در زمینه توسعه تسلیحات نظامی است تا بدین ترتیب، جلوی تحقق اهداف آنها را بگیرد.»

شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که البطش مسئول برنامه توسعه پهپادهای ویژه شاخه نظامی حماس بود.

این شبکه افزود که اگر اسرائیل پشت ترور البطش باشد، توانسته است حمله‌ ای قریب‌ الوقوع را دفع کند و یا مانع از تقویت توان نظامی حماس شود.

شهید البطش که بود؟

فادی محمد البطش تحلیلگر، پژوهشگر و مدرس دانشگاه و برنده جایزه بهترین پژوهشگر جهان عرب بود. وی اولین فرد عرب تباری بود که برنده بورسیه خزانه داری مالزی (سال 2016) شد.

او در یکی از دانشگاه‌ های مالزی مُدرّس بود.

البطش همچنین در مالزی امام جماعت «مسجدالعباس» بود و با جمعیت‌ های خیریه مانند «MyCare، الاقصی، i4Syria» همکاری داشت.

 

13

 

وی حافظ کل قرآن بود. البطش در دوران تحصیل 18 پژوهش و تحقیق علمی را در مجله‌ های علمی پژوهشی منتشر کرد و با ارائه پروژه‌ ها و پژوهش‌ های علمی در تعدادی از کنفرانس‌ های بین‌ المللی که در ژاپن، انگلیس، فنلاند، اسپانیا و عربستان برگزار شده بود، شرکت کرد. وی پس از اخذ مدرک دکترای مهندسی برق از دانشگاه «مالایا» در مالزی و انجام تعدادی پژوهش عملی موفق به دریافت چندین جایزه علمی شد. 

 

12

 

او همچنین جایزه بهترین پژوهش را در اجلاس (SASG - 2014) در عربستان سعودی کسب کرد.

البطش جزء اولین کسانی بود که طرح تاسیس اتحادیه بین‌ المللی مهندسان را ارائه کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.