به نظر می رسد تنش انتخاباتی میان ترکیه و سه کشور اروپایی که سال گذشته رخ داده بود، دوباره در حال تکرار باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه حریت گزارش داد: پس از دو کشور اتریش و هلند، آلمان نیز اعلام کرد به سیاستمداران ترکیه اجازه فعالیت انتخاباتی در این کشور را نخواهد داد.

«رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه دوباره قصد دارد در خارج از ترکیه تبلیغات انتخاباتی به راه بیاندازد و به همین منظور احتمال دارد به زودی راهی آلمان شود. دولت آلمان از این موضوع خشنود نیست و قرار است وزیر خارجه این کشور با همتای ترک خود ملاقات کند.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در حاشیه نشست گروه 7 در کانادا درباره انتخابات ترکیه اظهار نظر کرد و گفت که کارزار انتخاباتی سیاستمداران خارجی در خاک آلمان ممنوع است.

ماس تاکید کرد: «موضع ما کاملا واضح است. در انتخاباتی که سه ماه دیگر در خارج برگزار می‌ شود قرار نیست در داخل آلمان تبلیغات انتخاباتی آن انجام گیرد.»

وزیر خارجه آلمان همچنین گفت که این ممنوعیت برای همه است و هیچ تفاوتی هم نمی‌ کند که سیاستمداران از کدام کشور آمده باشند.

به این ترتیب سه کشور اتریش، هلند و اکنون آلمان که بیشترین شهروند ترک را دارند اعلام کرده اند به هیچ وجه اجازه نخواهند داد میتینگ ها و جلسات انتخاباتی ترکیه در کشورشان برگزار شود.

وزیر خارجه آلمان با توجه به اینکه اردوغان اخیرا اعلام کرده که در خارج از کشور هم کارزار انتخاباتی برگزار خواهد شد، امیدوار است که تنشی که سال پیش بر سر این موضوع با ترکیه ایجاد شده دوباره تکرار نشود.

به نظر وزیر خارجه آلمان این تنش به نفع هیچ یک از طرفین نبوده است.

قرار است امروز دوشنبه هایکو ماس بعد از نشست وزرای گروه 7 که در «تورنتو» در کانادا برگزار شده به نیویورک پرواز کند و در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کند. او در حاشیه نشست نیویورک برای نخستین بار با «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه هم ملاقات خواهد کرد و درباره انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که قرار است زودتر از موعد مقرر در 24 ژوئن (3 تیر) برگزار شود، گفت‌ و گو کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیرا در مصاحبه با یک شبکه خبری ترک اعلام کرد که او در خارج از کشور در یک سالن ورزشی با ظرفیت 10 تا 11 هزار نفر در مقابل شهروندان ترکیه ای صحبت خواهد کرد. اردوغان مشخص نکرده است که سخنرانی او در کدام کشور انجام خواهد گرفت.

اما در آلمان بیش از 1.4 میلیون شهروند ترکیه زندگی می‌ کنند که حق رای دارند.  بنابراین بیشترین رای دهندگان ترک در خارج از کشور در آلمان زندگی می‌ کنند و برای اردوغان این موضوع اهمیت بسزایی دارد.

در همه‌ پرسی بر سر اصلاح قانون اساسی ترکیه که 16 آوریل 2017 برگزار شده بود برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان مانع سخنرانی سیاستمداران ترکیه شده بودند. این موضوع سبب نارضایتی مقامات ترکیه شد. اردوغان در این ارتباط  آلمان را به «استفاده از روش نازی‌ ها» متهم کرد.

هلند نیز که سال گذشته مانع از فعالیت های تبلیغاتی مقامات ترکیه در این کشور شده و حتی یکی از وزرای کابینه ترکیه را اخراج کرد، به دلیل اینکه برگزاری فعالیت های انتخاباتی در آستانه انتخابات می تواند نظم عمومی در هلند را برهم زند اعلام کرد اجازه برگزاری فعالیت تبلیغاتی برای انتخابات زودهنگام که کمتر از سه ماه به برگزاری آن باقی مانده است نخواهد داد.

اتریش نیز که یکی از کشورهایی است که بیشترین ترک های مقیم را داراست، پیشتر اعلام کرده بود که با فعالیت های انتخاباتی ترکیه در این کشور مخالف بوده و اجازه برگزاری آن را نخواهد داد.

«سباستین کورتس» صدر اعظم اتریش در این باره اظهار داشت که حضور احتمالی سیاستمداران ترک در کشورش برای انتخاباتی که قرار است در ماه ژوئن در ترکیه برگزار شود، نامطلوب است. وی گفت: ما دیگر اجازه این گونه دخالت ها را نمی دهیم.

انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ترکیه که پس از اصلاحات قانون اساسی در سال گذشته از این پس به طور همزمان برگزار خواهد شد و ابتدا قرار بود در اواخر سال 2019 برگزار شود، با تصمیم دولت ترکیه حدود دو ماه دیگر برگزار می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.