کارشناسان نظامی روس به دنبال کشف این هستند که می توان مسیر این موشک ها را در عمل تغییر داد و نیز به دنبال فهمیدن قدرت و توان آنها هستند و می خواهند آنها را با موشک های بالدار روسی مقایسه کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روسیا الیوم، یکی از اعضای کارشناسان نظامی روسی دلایل منفجر نشدن دو موشک آمریکایی از نوع« توماهوک»بالدار را در جریان تجاوز سه جانبه به سوریه در 14 آوریل را که سوری ها به آنها دست یافتند و به روسیه منتقل کردند را تشریح کرد.

«میخائیل تیموشنکو» کارشناس نظامی  روسی در گفت و گو با هفته نامه «زفیزدا» وابسته به وزارت دفاع روسیه گفت که چندین فرضیه درباره منفجر نشدن این دو موشک وجود دارد. وی دو احتمال اساسی را ترجیح داد: تأثیر سامانه اختلال الکترونیکی سوریه یا از کار افتادن سسیتم هدف گیری الکترونیکی دو موشک آمریکایی و یا تمام شدن سوخت آنها.

این کارشناس روس تأکید کرد که موشک های توماهوک مجهز به سیستم های انفجاری خودکار کلاهک جنگی در صورت توقف فعالیت موتور، هستند لیکن این سیستم دو موشک شب حمله از کار افتاد و این نشان دهنده از کار افتادن تجهیزات مشخصی در این دو موشک است.

تیموشنکو تصریح کرد که دلیل اینکه این دو موشک طی سقوط شان به زمین آسیب زیادی ندیدند نیز به ویژگی های تکنولوژیک شان بر می گردد و به طور مشخص به این بر می گردد که موشک های پیشرفته از نوع توماهوک به سمت هدف تعیین شده در ارتفاع بسیار پایین پرواز می کنند و با ناهمواری های زمین سازگاری دارند امری که باعث می شود طی پرواز در ارتفاع 80 تا 100 متری به راحتی سقوط کنند بدون آن که آسیبی ببینند.

این کارشناس در واکنش به خطر انفجار دو موشک طی انتقال آنها به روسیه گفت که موشک های توماهوک از گلوله های عادی توپ که در مکان پیدا شدن شان باید آنها را منفجر کرد فرق می کنند زیرا توماهوک عبارت از موشکی بالدار و مجهز به سیستم هدایت کننده مخصوص به خود است لیکن طرف روس هنوز ویژگی ها و امکانات موشک هایی که پیدا کرده را نمی داند.

این کارشناس روسی همچنین تأکید کرد که موشک ها در مکان پیدا شدن شان منفجر نشدند بنابراین به احتمال زیاد در مکان دیگر نیز منفجر نمی شوند.

این کارشناس روس همچنین تأکید کرد که دو نمونه ای که اکنون در اختیار روس ها هستند توجه و اهتمام نظامیان روس را برای شناسایی سیستم هدف گیری استفاده شده در آنها که به نقشه های دیجیتالی از ناهمواری های زمین تکیه شده است، برانگیخته است.علاوه بر آن، کارشناسان نظامی روس به دنبال کشف این هستند که می توان مسیر این موشک ها را در عمل تغییر داد و نیز به دنبال فهمیدن قدرت و توان آنها هستند و می خواهند آنها را با موشک های بالدار روسی مقایسه کنند.

روز پنجشنبه هفته گذشته یک منبع آگاه در وزارت دفاع سوریه  اعلام کرد دو فروند موشک توماهوک که در حمله موشکی آمریکا به این کشور منفجر نشده بود تحویل روسیه داده شد. 
این منبع اعلام کرد ارتش سوریه این دو موشک را که به هنگام حمله موشکی آمریکا به این کشور در ۱۴ آوریل منفجر نشده بود پیدا کرده است.

این موشک‌ها ۱۷ آوریل تحویل نظامیان روسیه داده شد و یک روز بعد با هواپیما به روسیه انتقال یافت. 
 بنابر این گزارش، آمریکا، انگلیس و فرانسه ۱۴ آوریل با دور زدن شورای امنیت سازمان ملل، سوریه را هدف حمله هوایی قرار دادند. بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، پدافند هوایی سوریه ۷۱ موشک از ۱۰۳ موشک کروز شلیک شده را ساقط کرد. 
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از دمشق، در این حمله سه غیرنظامی زخمی شدند و پدافند موشکی روسیه مورد استفاده قرار نگرفت. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ۱۱ آوریل در توئیتر خود نوشت روسیه باید برای حمله موشکی به سوریه آماده باشد و موشک‌های آمریکا نیز « زیبا، جدید و هوشمند »خواهند بود. 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.