پس از حمله موشکی این هفته آمریکا به همراه متحدانش به سوریه، مشاور سابق اوباما طی یادداشتی راهکارهایی به ترامپ ارائه داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: جنگ دردناک در سوریه، که هر دو دولت اوباما و ترامپ را درگیر کرده است، به طور فزاینده ای پیچیده و خطرناک رو به رشد است. اکنون بیش از هر زمان دیگری آمریکا نیاز دارد که اهداف استراتژیک خود را در سوریه روشن کند و آنها را با دقت دنبال کند.

روسیه و ایران به «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه کمک کردند تا مخالفان را شکست دهد. و داعش هم از خلافت (ادعایی) خود دست برداشت اما هنوز شکست نخورده است. 

گزینه های سیاست گذاری آمریکا که همیشه بد بوده، از همیشه محدودتر هستند. حملات هوایی که هفته گذشته توسط آمریکا، فرانسه و انگلیس انجام شد، یک پیام ضروری برای اسد فرستاد. اما تأثیر بازدارندگی آنها، احتمالا دوباره پررنگ نخواهد بود، به ویژه که آمریکا با دو بار حمله موشکی خود به سوریه نشان داده است که اهل اقدام نظامی برای براندازی نظام نیست.

علاوه بر این، آمریکا به طور عمدی در این خصوص مبهم عمل کرده است که آیا «خط قرمز» فعلی ما تنها استفاده از گاز کلر است که آمریکا و متحدان آن هرگز با قدرت به آن واکنش نشان نداده اند. 

اما موضوع خطرناک تر اکنون این است که درگیری های سوریه در حال حاضر بازیگران مهمی را در برابر یکدیگر قرار داده است: اسرائیل در مقابل ایران، آمریکا در مقابل ایران و روسیه، و ترکیه در مقابل کردهای تحت حمایت آمریکا. این اختلافات خطر سوق دادن درگیری ها به درگیری های دائمی را افزایش می دهد؛ حتی اگر از سناریو هایی در بدترین حالت هنوز بتوان اجتناب کرد.

با توجه به چنین شرایطی آمریکا باید در مورد منافع خود شفاف سازی کند. در اینجا، علیرغم اختلافات آشکار، دولت های اوباما و ترامپ، بیش از آنکه با هم تفاوت داشته باشند، به هم شباهت دارند.

با درک درس هایی در عراق، هر یک از دولت ها هدف اصلی خود را در سوریه، شکست دادن داعش و نه تغییر نظام، تعریف کرده است. هر یک از آنها برای جلوگیری از درگیر شدن در جنگ گسترده تری که نیازمند تعهد بزرگ و پایدار نیروهای آمریکایی است، تلاش کرده اند. هر دوی آنها بر راه حل های دیپلماتیک تاکید داشته اند؛ هرچند دولت ترامپ از نیروهای دیپلماتیک کمی بهره گرفته است.

مسیر رو به جلو به شکل خطرناکی ادامه خواهد یافت.

اولا، آمریکا و متحدانش باید سطح نیروهای فعلی (حدود 2000 نیروی آمریکایی) را حفظ کنند تا عناصر داعش و القاعده را شکست دهند.

آمریکا با شرکای خود باید به حفاظت، بازسازی و ایجاد موثر حکومت محلی در  مناطق آزاد شده کمک کنند. این امر به آمریکا امکان می دهد تا مقابل نفوذ ایران بایستد.

دوما، آمریکا باید همچنان از رویارویی نظامی با اسد پرهیز کند. هزینه های این تلاش همیشه از مزایای آن فراتر رفته است. در حال حاضر که روسیه و ایران به شدت از او حمایت کرده اند، خطرات چنین استراتژی فقط افزایش یافته است. آمریکا باید از درگیری مستقیم با روسیه پرهیز کند؛ خطر درگیری اسرائیل با ایران و حزب الله را محدود کند و اختلاف بین ترکیه و کردهای سوریه را که آمریکا هنوز به کمک آنها نیاز دارد، از بین ببرد. این بدان معنا نیست که روسیه و ایران را آزاد بگذارد. بلکه باید هوشمندانه و ترجیحا با متحدانش عقب بنشیند.

سوما آمریکا باید برای مردم سوریه کمک های بشردوستانه ارسال کند. و چهارما و در نهایت باید تلاش ها برای از سرگیری گفت و گوها را آغاز کند. 

این گام ها به جنگ سوریه خاتمه نخواهند داد، اما آمریکا را بر اهداف روشن و دست یافتنی متمرکز خواهد کرد و عاقلانه ما را به سمت منافع ملی مان سوق خواهد داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.