در حالی که برخی منابع از حمله موشکی به یک فرودگاه نظامی در مرکز سوریه و یک فرودگاه دیگر در نزدیکی دمشق خبر داده بودند اما منابع نظامی این خبر راتکذیب کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، در حالی که برخی منابع از حمله موشکی به یک فرودگاه نظامی در مرکز سوریه و یک فرودگاه دیگر در نزدیکی دمشق خبر داده بودند اما منابع نظامی این خبر راتکذیب کردند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که یک فرمانده نظامی نیروهای همپیمان سوریه گفت که بامداد امروز هیچ گونه حمله موشکی به سوریه رخ نداده است و فعال سازی پدافند هوایی سوریه به دلیل هشدار اشتباهی بوده است که در اثر حمله سایبری اسرائیلی- آمریکایی به رادارهای سوریه بوده است.

خبرگزای سانا نیز به نقل از یک منبع نظامی سوری گفت که هشدار اشتباه درباره نقض حریم هوایی منجر به این شد که آژیرهای خطر دفاع هوایی به صدا در بیاید و شماری موشک نیز شلیک شود.

این منبع تأکید کرد که هیچ گونه تجاوز خارجی به اراضی سوریه صورت نگرفته است.

پیش از آن تلویزیون سوریه اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش سوریه شب گذشته موشک های شلیک شده به فرودگاه «الشعیرات» در استان «حمص» و فرودگاه «الضمیر» در شمال شرق دمشق را سرنگون کرد.

تلویزیون سوریه تصاویری از موشک هایی را پخش کرد که بر فراز پایگاه  هوایی الشعیرات منهدم شدند.این تجاوز موشکی چند روز پس از تجاوز موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سه مرکز نظامی و غیر نظامی  سوریه  در دمشق و حمص صورت گرفته است.

ستاد تبلیغات جنگ نیز اعلام کرد که دفاع هوایی سوریه سه موشک شلیک شده به سمت فرودگاه نظامی الضمیر در شمال شرق دمشق را منهدم کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که آمریکا هیچ گونه فعالیت نظامی در حال حاضر در این منطقه ندارد.

یکی از سخنگویان ارتش رژیم اسرائیل نیز درباره این حمله موشکی گفت که «ما درباره این گونه گزاش ها اظهار نظری نمی کنیم».

یک منبع نظامی سوری نیز گفت که 6 موشک متجاوز فرودگاه نظامی الشعیرات در ریف حمص را هدف قرار داد.

این منبع نظامی افزود که 3 موشک متجاوز نیز فرودگاه نظامی الضمیر را هدف قرار داد که همه آنها سرنگون شدند.

ستاد تبلیغات جنگ نیز تأکید کرد که موشک های شلیک شده به سمت فرودگاه نظامی الشعیرات سرنگون شدند.

خبرنگار المیادین در سوریه گفت که تجاوز به فرودگاه الضمیر همزمان با به توافق رسیدن گروه های مسلح با دولت سوریه برای اخراج افراد مسلح از منطقه الضمیر رخ داده است.

این خبرنگار اخبار منتشر شده درباره حمله موشکی به منطقه های«الکسوه» و «ریف حلب» را تکذیب کرد.

 

مسکو کمکهای نظامی از جمله اس300 به دمشق ارائه می کند

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که مسکو آماده بررسی همه نوع کمک های نظامی به دمشق از جمله موشک های «اس 300» در پی تجاوز سه جانبه به این کشور است.

لاوروف شب گذشته در گفت و گو در پاسخ به پرسشی در این زمینه که آیا روسیه قصد دارد در عمل سوریه را به موشک های اس 300 مجهز کند کند و ترس اسرائیل را نادیده بگیرد، گفت که روسیه اکنون آماده بررسی همه گزینه ها برای کمک به ارتش سوریه برای مقابله با تجاوز به این کشور است.

لاوروف تصریح کرد که روسیه چند سال پیش به دلیل درخواست «برخی» از دادن سامانه اس300 به سوریه عقب نشینی کرد اما اکنون و پس از تجاوز توهین آمیز ایالات متحده آمریکا، فرانسه و انگلیس همه گزینه ها برای تضمین امنیت سوریه را بررسی می کند.

شایان ذکر است که ارتش سوریه بیش از 70 موشک از 100 موشکی که در جریان تجاوز سه جانبه به سوریه شلیک شد را منهدم کرد.

 

یک سناتور آمریکایی: حمله شیمیایی به دوما ساختگی بود

«ریچارد بلک» عضو مجلس سنای آمریکا گفت که حمله شیمیایی ادعایی در شهر «دوما» یک نمایش بوده است که توسط سازمان کلاه سفیدهای مرتبط با القاعده صورت گرفت و سازمان اطلاعات عربستان و انگلیس آن را به لحاظ مالی تأمین کردند.

بلک در صحت ادعاهای استفاده از سلاح شیمیایی در دوما در 7 آوریل در حمله به شهر دوما در غوطه شرقی ابراز تردید کرد و گفت که این چنین حمله ای برای دولت سوریه به ویژه در این زمان بی فایده بوده است زیرا ارتش سوریه در مرحله پایانی تکمیل خروج افراد مسلح گروه جیش الاسلام ، تنها گروه مسلح باقی مانده در غوطه در آن زمان،بود.

بلک که سناتور ایالت ویرجینیا در مجلس سنای آمریکاست و عضو حزب جمهوری خواه است تأکید کرد که گاز کلر یک ماده قدیمی است که دیگر نیروهای مسلح هیچ کشوری از زمان جنگ جهانی اول از آن استفاده نمی کنند زیرا عناصر شیمیایی بسیار جدیدتری از کلر وجود دارند.

این سناتور جمهوری خواه تصریح کرد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به جای آن که منتظر نتایج تحقیقاتی بماند که ثابت می کند کلاه سفید ها مسئول نمایش (ویدیوی استفاده از سلاح شیمیایی) هستند، تصمیم به حمله به سوریه با موشک در 14 آوریل گرفت.

 

افراد مسلح از منطقه الضمیر خارج می شوند

خبرگزاری سانا اعلام کرد که افراد مسلح وابسته به گروه جیش الاسلام بر اساس توافق با دولت سوریه از شهر«القلمون» خارج می شوند.

بر اساس این توافقنامه افراد مسلح جیش الاسلام سلاح های سنگین و متوسط خود را به ارتش سوریه تحویل می دهند.

همچنین به موجب این توافقنامه نزدیک به هزار فرد مسلح جیش الاسلام از الضمیر به شهر«جرابلس» منتقل می شوند.

60 فرد مسلح نیز سلاح های خود را به ارتش سوریه تحویل داده و قصد دارند به مشکل آنها رسیدگی شود.

 

گفت و گوی تلفنی پوتین و مرکل درباره سوریه

مسکو اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان درباره سوریه گفت و گو کرد.

مسکو تصریح کرد که در این گفت و گو پوتین به مرکل گفت که حمله آمریکا  همپیمانانش به سوریه اقدامی تجاوزکارانه است.

در همین حال، وزارت خارجه آلمان نیز تأکید کرد برای گفت و گو درباره سوریه به روسیه نیازمندیم و بدون روسیه راه حل سیاسی بحران سوریه غیرممکن است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.