اگر رئیس جمهور آمریکا طی هفت سال گذشته 70 میلیارد دلار در سوریه هزینه کرد و نتوانست نظام را براندازد به ویژه پس از آن که معادلات روی زمین به ضرر هم پیمانانش تغییر کرد، حالا آیا طرح های جدیدش در سایه حضور روس ها و ایرانی ها ،حامیان دولت سوریه، موفقت آمیز خواهد بود؟

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در یادداشتی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به آخرین تحولات مرتبط با سوریه پرداخت و نوشت: «نیکی هایلی» یکی از بازهای دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم گرفته است که طرح خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را تا زمان رسیدن به اهداف مدنظر به تعلیق در بیاورد و این یعنی وقوع تغییراتی در سیاست کنونی آمریکا است که اذعان به شکست کرده است و نیز برنامه ریزی برای مرحله تنش زایی جدید است که چه بسا محور آن درباره براندازی نظام است.

تعداد نیروهای آمریکایی در سوریه بیش از 2هزار نظامی نیست که در شرق  رود فرات تمرکز دارند و از نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت می کنند و بعید نیست که طرح جدید شامل افزایش تعداد این نیروها و تقویت ائتلاف آنها با کردها و قدم گذاشتن در مسیر اجرای تعهدهای آمریکا برای ایجاد کشور مستقل کرد در منطقه شمال شرقی سوریه در «الحسکه و القامشلی» تا «عین العرب و الباب و جرابلس» و چه بسا«عفرین» است.

اگر رئیس جمهور آمریکا طی هفت سال گذشته  70 میلیارد دلار در سوریه هزینه کرد و نتوانست نظام را براندازد به ویژه پس از آن که معادلات روی زمین به ضرر هم پیمانانش تغییر کرد، حالا آیا طرح های جدیدش در سایه حضور روس ها و ایرانی ها ،حامیان دولت سوریه، موفقت آمیز خواهد بود؟

اینها نشانه های سردرگمی و آشفتگی و دست زدن به اقدام های ناامیدکننده برای رسیدن به اهدافی است که رسیدن به آنها امکان پذیر نیست ولیکن خطر در تلفات بشری سوریه نهفته است که ممکن است به دلیل اقدامات ترامپ به بار بیاید  آن هم در سایه شدت جنگ سرد میان دو ابرقدرت و نزدیک شدن به صدور تصمیم آمریکا مبنی بر لغو توافقنامه هسته ای با ایران.

آمریکا بیش از 170 هزار نظامی به جز پیمانکاران یعنی همان نیروهای مزدور وابسته به شرکت «بلک واتر» را به عراق فرستاد ولی نتوانست در عراق بماند و تلفات انسانی و مادی به دلیل عملیات مقاومت را تحمل کند؛ تلفاتی که بیش از سه تیلیریون دلار و بیش از 5هزار کشته و 30 هزار زخمی رسید، حالا آیا 2هزار سرباز می توانند که در مقابل مقاومت جدیدی که به شکل سریعی برای رویارویی با این نیروها شکل می گیرد، ایستادگی کنند؟

ترامپ با آتش بازی می کند و با جان سربازانش برای منحرف کردن دیدگان از رسوایی های داخلی و جنسی اش به امید ماندن در قدرت، بازی می کند لیکن در هر دو حالت شکست می خورد.

صحنه سوریه روی زمین به سرعت به نفع محور سوری، ایرانی،روسی و لبنانی(حزب الله) در حال تغییر است و این محور چیزی برای از دست دادن ندارد و مهارت زیادی در ایستادگی به همه شیوه ها به دست آورد است و مساله قطعی این است که ماه های آینده برای آمریکا بسیار سخت و دشوار و پر از شکست نه فقط در سوریه بلکه در عراق است.

ما بعید نمی دانیم که اسرائیل  و لابی های حامی اش پشت این تغییر در استراتژی آمریکا در سوریه هستند زیرا در حالتی از وحشت به دلیل فروپاشی روابط به ویژه با روس ها پس از حمله هوایی اخیر به فردگاه «تیفور» و گسترش حضور ایران در سوریه به سر می برند...پرسشی که اکنون مطرح است این است که کدام طرف هزینه این طرح آمریکا را می پردازد؟

پاسخ را به فهم و درک شما واگذار می کنیم...پاسخی که روی دیوار نوشته شده و نیاز به رنج و تلاش زیاد ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.