تنها تغییری که ممکن است واقعیت ها را در اراضی سوریه تغییر دهد دخالت نظامی فراگیر آمریکا به مانند دخالت این کشور در عراق در سال 2003 است و این به طور کلی بعید است زیرا عواقب آن برای آمریکا فاجعه بار خواهد بود و بهای بسیار گرانی باید بپردازد و احتمال برخوردش با روسیه و پایگاه های نظامی روسی حتمی خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم  به آخرین تحولات سوریه و تهدید های آمریکا برای حمله به این کشور پرداخت و نوشت:زبانی که برخی از مسئولان در دولت آمریکا در تعامل با بحران سوریه به کار می برند حکایت از آن دارد که آنها از آکادمی هایی فارغ التحصیل شده اند که با «علم حیوانات» ارتباط دارد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را سه روز پیش «حیوان» توصیف کرد و خانم«نیکی هایلی» نیز تأکید کرد«حیوان وحشی که مسئول حمله شیمیایی در غوطه شرقی است روسیه است که حمایت از نظام سوریه را ادامه می دهد.»

این توصیف ها و الفاظ«چاله میدانی»حالتی از سردرگمی را بازتاب می دهد و تأکید کننده بر قدرت نیست؛ قدرتمندی که اعتماد به نفس دارد به این حد از ادبیات برای مخاطب قرار دادن دیگران سقوط نمی کند و کلمات خود را با دقت زیاد و در حد و اندازه های جایگاه و وظیفه ای که دارد، انتخاب می کند.

برای آن که در چیزهای عمومی غرق نشویم تأکید می کنیم که عقلایی در ایالات متحده آمریکا وجود دارند که به تحولات کنونی بحران سوریه مربوط به اتهام های دولت سوریه مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه غوطه شرقی به شیوه ای دیگر نگاه می کنند از جمله اینها سرهنگ«بات لانگ» است که در نیروهای ویژه آمریکا و سازمان اطلاعات نظامی فعالیت کرد و در منطقه خاورمیانه به مدت چندین سال خدمت کرد.

سرهنگ بازنشسته آمریکایی طی نامه ای به «جیم ماتیس» وزیر دفاع آمریکا خطاب به وی گفت:« قربان خواهش می کنم که به احتمال های دیگر توجه کنید؛ احتمال هایی در مورد اینکه حمله با گاز اعصاب در غوطه شرقی توسط گروه های مسلح محاصره شده در دوما و برای اهداف تبلیغاتی صرف صورت گرفته است تا آمریکایی ها برای انجام واکنشی که اکنون در رسانه های غربی می بینیم، تحریک شوند.مخالفان در غوطه شرقی شکست خوردند و افراد مسلح و خانواده های شان به شهر جرابلس در نزدیکی مرزهای ترکیه با اتوبوس منتقل شدند، حالا دولت سوریه پیروز چه استفاده و فایده ای از به کار گیری سلاح شیمیایی می برد؟ امیدوارم که تیمی متخصص برای حیقیت یابی پیش از دست زدن به هر گونه اقدام نظامی بفرستید.»

ما بر این باور نیستیم که وزیر دفاع آمریکا به این نامه توجهی کند آن هم به یک دلیل ساده و آن اینکه تصمیم به حمله نظامی انتقامجویانه به اهدافی سوری و چه بسا روسی و ایرانی نیز اتخاذ شده است. ترامپ در سخنانش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را مسئول حمله شیمیایی دانست و نماینده اش در سازمان ملل نیز همین اتهام ها را تکرار کرد و در سخنرانی اش در شورای امنیت در دو روز گذشته گفت که دولتش با واکنش نظامی پاسخ  می دهد چه شورای امنیت قطعنامه ای در محکومیت سوریه و روسیه را صادر کند، چه صادر نکند. همچنین یقین داریم که دولت آمریکا به استقبال دولت سوریه از هیأت حقیقت یاب که سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی به غوطه شرقی می فرستد،وقعی نمی نهد.

ترامپ که یک هفته پیش گفت نیروهایش را از سوریه خارج می کند، سفرش به آمریکای جنوبی برای حضور در نشست سران آمریکایی که قرار است در لیما پایتخت پرو در روزهای جمعه و شنبه آینده برگزار شود را لغو کرد و در عین حال دستور داد که ناو هواپیمابر مجهز به موشک های«توماهوک» به شرق دریای مدیترانه و رو به روی سواحل سوریه فرستاده شود.

همه نشانه ها حکایت از آن دارد  که تجاوز سه جانبه آمریکایی،انگلیسی و فرانسوی به سوریه در تکمیل تجاوز اسرائیلی که پایگاه نظامی «تیفور» را در نزدیکی شهر حمص هدف قرار داد و منجر به شهادت 14 نظامی سوری و ایرانی با شلیک موشک ها به وسیله هواپیماهای«اف15» از حریم هوایی لبنان شد، در راه است.

هر گونه حمله نظامی به اهدافی در سوریه چه سه جانبه باشد چه چهارجانبه، واقعیت را در اراضی سوریه یا نتایج جنگ را در این کشور تغییر نمی دهد. ارتش سوریه بیشتر شهرهای بزرگ را بازپس گرفت و تهدید موشکی و خمپاره ای به پایتخت توسط گروه های مسلح را با بازپس گیری کامل غوطه شرقی پایان داد. همچنین دیگر هیچ کس درباره آینده بشار اسد رئیس جمهور سوریه در قدرت حرفی نمی زند و جرأت حرف زدن در این زمینه را ندارد.

تنها تغییری که ممکن است واقعیت ها را در اراضی سوریه تغییر دهد دخالت نظامی فراگیر آمریکا به مانند دخالت این کشور در عراق در سال 2003 است و این به طور کلی بعید است زیرا عواقب آن برای آمریکا فاجعه بار خواهد بود و بهای بسیار گرانی باید بپردازد و احتمال برخوردش با روسیه و پایگاه های نظامی روسی حتمی خواهد بود.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا با تهدید کردن هایش به انجام حملات انتقامجویانه خودش را گرفتار کرد و اکنون نمی تواند عقب نشینی کند و  خود را ضعیف و مردد نشان دهد و بعید نیست که تجاوز سه جانبه اش در آینده نمایشی باشد و به اهداف سوری محض حمله کند تا مبادا با روسیه دچار اصطکاک شود آن هم پس از تهدیدهایی که «والری گراسیموف» رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه اعلام کرد و گفت که در صورت تهدید جان نظامیان روس، نیروهای روسی نه فقط به موشک ها بلکه به پایگاه ها و کشتی هایی که از آنها موشک ها شلیک می شوند، پاسخ می دهد.

پوتین رئیس جمهور روسیه در برابر این تهدیدهای آمریکا سکوت اختیار کرده است و ما بر این باوریم این سکوت سکوت یک فرد مطمئن و با  اعتماد به نفس است که «پرحرفی» را به دیگران واگذار می کند و بی تردید «پاسخ به پاسخ» وجود دارد و برای ما بسیار دشوار است که درباره طبیعت و حجم پاسخ(پاسخ روسیه  به هر گونه آمریکا) گمانه زنی کنیم.

ساعت های پیش روی چه بسا خطرناک ترین ساعت ها در تاریخ منطقه عربی از دهه ها پیش تا کنون خواهد بود و عقب نشینی فراگیر و آغاز مرحله انزوای آمریکا را در تاریخ ثبت می کند که ترامپ رئیس جمهور آمریکا به آن اشاره کرد.

روسیه که در افغانستان مورد اهانت قرار گرفت و در عراق تحقیر شد و در لیبی فریب خورد هرگز شکست در سوریه را نمی پذیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.