در انتخابات پارلمانی مجارستان پیروزی ویکتور اوربان برای سومین دور قطعی است. رهبر پوپولیست مجارستان در هشت سال گذشته کشور خود را به مسیر راست افراطی کشانده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: به دنبال اعلام نتایج اولیه انتخابات مجارستان، «ویکتور اوربان» نخست وزیر راست گرای این کشور مدعی پیروزی بزرگ خود در انتخابات روز یکشنبه شد.

شمارش اولیه آرا حاکی از آن است که حزب راست ملی‌ گرای «فیدس» به رهبری اوربان برنده این انتخابات است. 

به علاوه پیش بینی می شود حزب فیدس تحت رهبری او همچنان اکثریت بزرگ دو سومی در پارلمان را حفظ کند. بر اساس برآوردهای اولیه، حزب «جنبش برای مجارستان برتر» با کسب 26 کرسی، حزب «سوسیالیست–گفت و گو برای مجارستان» با کسب 20 کرسی، حزب «سیاست می‌ تواند متفاوت باشد» با 9 کرسی و حزب «ائتلاف دموکراتیک» با کسب 8 کرسی در رتبه‌ های بعدی قرار دارند.

کمیسیون انتخاباتی مجارستان گفت که با شمارش تقریبا 98.5 درصد آرا حزب فیدس برنده نیمی از آرا شده و به همراه حزب کوچک متحد خود - دموکرات مسیحی - 133 کرسی را در اختیار خواهد گرفت.

از آغاز روشن بود که ویکتور اوربان برنده این انتخابات خواهد بود و او با فاصله زیاد از رقبای خود جلو می‌ افتد و می‌ تواند برای سومین بار پیاپی در راس دولت مجارستان قرار گیرد.

اوربان یکشنبه شب در جمع هوادارانش گفت پیروزی او به مردم مجارستان فرصت می دهد از خود و از مجارستان دفاع کنند.

در پی این نتایج رهبران احزابی که در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند، استعفا داده اند.

قرار بود رای‌ گیری در حوزه‌ های انتخاباتی تا ساعت 19 به وقت محلی به پایان برسد، اما حضور کم‌ سابقه مردم در حوزه‌ های رای‌ گیری سبب شد تا زمان رای‌ گیری تا ساعت 21:30 تمدید شود.

در حالی که انتظار می رفت فیدس برنده اکثریت آرا شود، تحلیلگران منتظر بودند ببینند آیا حزب اوربان قادر خواهد بود اکثریت مطلق پارلمانی را حفظ کند یا خیر.

پارلمان مجارستان 199 کرسی دارد و نخست وزیر از حزبی انتخاب می شود که بتواند 100 کرسی را در اختیار بگیرد.

فیدس با تکیه بر اکثریت دو سومی در پارلمان، توانسته قوانینی را برای اعمال فشار بر دستگاه قضایی این کشور و رسانه ها وضع کند.

​انتخابات مجارستان از اهمیت ویژه‌ ای برای اتحادیه اروپا برخوردار است. سیاست های ضدمهاجرتی او و شعارهای تندش باعث نزاع با اتحادیه اروپا شده است.

منتقدان می گویند اوربان از سومین دور نخست وزیری خود برای تشدید حملات به مهاجران و تقویت ساختار قدرت خود استفاده خواهد کرد.

تحت رهبری اوربان، مجارستان در سال 2015 حصاری در طول مرزهایش با صربستان و کرواسی ایجاد کرد تا مانع ورود مهاجران غیرقانونی شود.

اوربان با بدبینی به اتحادیه اروپا می نگرد و مخالف ادغام بیشتر مجارستان در آن است. او از شرکت در برنامه اتحادیه اروپا برای اسکان مجدد پناهجویان خودداری کرده و از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تمجید کرده است.

آخرین داده های عصر یکشنبه نشان دهنده مشارکتی 68.3 درصدی بود که 9 درصد بیش از  زمان مشابه در انتخابات 2014 است.

حضور مردم مجارستان در این انتخابات کم‌ سابقه بود، به گونه‌ ای که در شهرهای بزرگ این کشور از جمله در «بوداپست» پایتخت مجارستان و همچنین سفارتخانه‌ های این کشور در برخی از کشورهای اروپایی مثل انگلیس و هلند، حتی تا بعد از پایان زمان رسمی انتخابات مردم همچنان در صف‌ های رای‌ گیری حضور داشتند.

اوربان در جریان مبارزات انتخاباتی از مناظره با مخالفانش یا صحبت با رسانه های مستقل خودداری کرد و فقط در تجمع های هوادارانش سخنرانی کرد.

او قول داده است در صورت پیروزی مجدد از مالیات ها بکاهد و سیاست هایی برای رشد اقتصادی در پیش گیرد. اقتصاد مجارستان در دوره نخست وزیری او شاهد رشدی قوی بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.