در اقدامی که دیدار رهبر کره شمالی و رئیس جمهور آمریکا را هموار می کند، کره شمالی به آمریکا اعلام کرده آماده است درباره عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره گفت و گو کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فایننشال تایمز گزارش داد: در اقدامی که دیدار رهبر کره شمالی و رئیس جمهور آمریکا را هموار می کند، پیونگ یانگ به آمریکا اعلام کرده آماده است درباره خلع سلاح هسته ای گفت و گو کند.

مقام های دولت ترامپ می گویند کره شمالی می خواهد در زمان ملاقات رهبران دو کشور درباره آینده تسلیحات هسته ای خود و خلع سلاح هسته ای شدن صحبت کند.

کره جنوبی قبلا به ترامپ گفته بود که کیم قصد دارد در دیدار با او درباره عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره گفت و گو کند، اما باتوجه به اظهارات مقامات دولت ترامپ،  این اولین بار است که چنین قولی مستقیما به واشنگتن داده می شود.

مقام‌ های دو کشور تماس‌ های محرمانه‌ ای داشته‌ اند که در جریان آن کره شمالی اعلام آمادگی کرده درباره خلع سلاح هسته‌ ای گفت‌ و گو کند.

منابع آگاه دولت ترامپ گفته اند که دو طرف مشغول گفت و گوهایی محرمانه و مستقیم برای زمینه سازی هستند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی به فایننشال تایمز گفت: «من تایید می کنم که آمریکا و کره شمالی در تدارک گفت و گو هستند و کره شمالی تایید کرده اند که به مذاکره در مورد خلع سلاح تمایل دارند.»

این مقام مشخص نکرد که چه کسی با مقامات کره شمالی دیدار کرده، اما افزود تلاش های جامع دولت در حمایت از رئیس جمهور در جریان است.

مقام های اطلاعاتی آمریکا و کره شمالی گفته اند که بارها تماس برقرار کرده و در یک کشور ثالث دیدار کرده اند.

پس از علنی‌ شدن دعوت کیم جونگ‌ اون از دونالد ترامپ برای دیدار و گفت‌ و گو و پذیرش این دعوت از سوی ترامپ، گفته شد که برنامه دیدار بی سابقه رهبران دو کشور در ماه مه خواهد بود.

این اولین بار خواهد بود که یک رئیس جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی دیدار می کند.

جزئیات اجلاس رهبران دو کشور از جمله در مورد محل دیدار معلوم نیست. منابع آگاه گفته اند که مقام های کره شمالی به دنبال انجام آن در «پیونگ یانگ» پایتخت خود هستند و یک گزینه دیگر «اولان باتار» پایتخت مغولستان است.

اخبار مربوط به این گفتگوها - پس از افشا در ماه مارس - بسیاری را غافلگیر کرد؛ به خصوص که در پی یک سال تهدیدهای متقابل، و حملات اهانت آمیز شخصی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون رهبران دو کشور منتشر می شد.

مشخص نیست که آیا پیونگ یانگ تعریف واشنگتن از برچیدن سلاح های را می پذیرد یا خیر. کاخ سفید می گوید این به معنی پایان برنامه هسته ای کره شمالی است.

کره شمالی قبلا در جریان مذاکرات با دولت های قبلی آمریکا و سایر طرف های بین المللی آزمایش های هسته ای و موشکی را معلق کرده بود اما بعدا آنها را از سر گرفت؛ زیرا گفت خواسته هایش برآورده نشده است.

کره شمالی تاکنون سکوت رسمی خود در مورد برنامه ملاقات کیم با رئیس جمهور آمریکا را نشکسته است؛ با این حال یک رشته ملاقات ها میان مقام های این کشور با مقام های خارجی حاکی از آن است که مقدمه چینی در این زمینه در جریان است.

کیم در ماه مارس از پکن پایتخت چین بازدید کرد که اولین سفر تایید شده او به یک کشور خارجی از زمان رسیدن به قدرت در سال 2011 بود.

چین متحد اصلی تجاری کره شمالی است و پیشاپیش احتمال داده می شد که پیونگ یانگ پیش از اجلاس با رهبران کره جنوبی و آمریکا با پکن مشورت کند.

اکنون انتظار می رود که کیم اواخر آوریل با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی ملاقات کند. کره جنوبی نقشی مهم در میانجی گری میان آمریکا و کره شمالی ایفا کرده است.

محور مذاکرات شبه‌ جزیره کره، مسئله خلع سلاح اتمی‌ کره شمالی است؛ این درحالی است که پیش از این و در ماه‌ های گذشته تنش‌ و بحران در شبه‌ جزیره کره به ‌طور فزاینده‌ ای بالا گرفته بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.