دولت سوریه اتهامات استفاده از مواد شیمیایی در دوما را رد کرده و آن را تلاشی آشکار برای جلوگیری از پیشرفت ارتش است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، عناصر گروه تروریستی جیش الاسلام از شهر «دوما»به منطقه «ضاحیه الاسد» در نزدیکی شهر«حرستا» در غوطه شرقی دمشق چند خمپاره شلیک کردند که در پی آن خسارت ها و تلفاتی به بار آمد.

در پی این حادثه جنگنده های ارتش سوریه مواضع گروه تروریستی جیش الاسلام در شهر دوما را به شدت بمباران کردند.

در همین حال، کمیته غیرنظامی در دوما به نمایندگی از گروه جیش الاسلام اعلام کرد که مذاکرات با طرف روس برای امضای توافقنامه نهایی در این شهر از سر گرفته شد.

این کمیته تأکید کرد که امکان رسیدن به توافق درباره شهر دوما وجود دارد.

تلویزیون رسمی سوریه نیز اعلام کرد که دولت سوریه آماده از سرگیری مذاکرات با گروه جیش الاسلام در دوما است.یک منبع رسمی نیز گفت که طی ساعت های آینده این مذاکرات از سر گرفته می شود.

در تحولی دیگر، مخالفان سوری بار دیگر مدعی شدند که ارتش سوریه شهر دوما را با سلاح های شیمیایی هدف قرار داده است.

در پی آن نیز موجی از تبلیغات رسانه ای به راه افتاده است و رسانه های غربی و عربی حامی گروه های مسلح و تروریست ها در سوریه به این گونه اخبار و دروغ پراکنی ها دامن می زنند.

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که گزارش های منتشر شده درباره حمله شیمیایی در دوما را دنبال می کند. وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که در صورتی این گزارش ها مورد تأیید قرار گرفت نیازمند واکنش فوری جامعه بین الملل است.

آمریکا روسیه را مسئول چنین حملاتی دانست زیرا از دولت سوریه حمایت می کند.

این در حالی است دولت سوریه اتهامات استفاده از مواد شیمیایی در دوما  را  رد کرده و آن را تلاشی آشکار برای جلوگیری از پیشرفت ارتش است.

یک منبع رسمی در این زمینه تاکید کرد که: حالتی از فروپاشی بر صفوف گروه تروریستی جیش الاسلام در شهر دوما در نتیجه پیشروی فزاینده و ضربات ارتش جمهوری عربی سوریه حاکم شده است.

این منبع به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)  گفت که  رسانه های وابسته به گروه تروریستی  جیش الاسلام  ادعای جعلی درباره استفاده ارتش جمهوری عربی سوریه از سلاح شیمیایی به منظور جلوگیری از پیشروی ارتش، را منتشر می کنند.

همچنین در پی پیشروی سریع ارتش سوریه به سمت شهر دوما گروه تروریستی جیش الاسلام از خروج غیرنظامیان از این شهر جلوگیری کرده و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.

مرکز آشتی روسیه در سوریه نیز استفاده از سلاح های شیمیایی توسط ارتش سوریه در غوظه شرقی را به شدت تکذیب کرد.

وزارت خارجه روسیه نیز به چنین ادعاها و دروغ پراکنی هایی واکنش نشان داد و اعلام کرد که هدف از این گونه اتهام ها درباره استفاده از سلاح شیمیایی  حمایت از تروریست ها و توجیه حملات احتمالی از خارج به سوریه است.

وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که دخالت نظامی در سوریه به بهانه ادعاهای ساختگی هرگز قابل قبول نیست و ممکن است منجر به عواقب وخیمی شود.

در همین حال، یک منبع خاص به المیادین گفت که نمایندگانی از گروه جیش الاسلام نشستی را با افسران روس در مرکز آشتی در نزدیکی گذرگاه «الوافدین» برگزار کردند.

این منبع افزود که پس از این نشست این هیأت به دوما بازگشت تا فهرستی از نام های افراد ربوده شده و اسیران در زندان های جیش الاسلام تهیه و ارائه کند.

این منبع خاص تصریح کرد که هیأت روسی به هیأت افراد مسلح تأکید کرد که در مساله آزادی ربوده شده ها و اسیران هرگز مماشاتی صورت نمی گیرد.

این منبع به المیادین گفت که این نشست بنا بر درخواست رهبران گروه جیش الاسلام و پس از فشار عملیات نظامی ارتش سوریه در اطراف شهر دوما برگزار شد.

این منبع خاص در ادامه تأکید کرد که این آخرین فرصت به گروه های مسلح برای از سر گیری مذاکرات درباره توافقنامه دوما است و گرنه گزینه نظامی به اجرا در می آید.

 

ویرانی الرقه توسط آمریکا و متحدانش

در تحولی دیگر، وزارت دفاع روسیه تصاویری از شهر «الرقه» منتشر کرد که حجم گسترده از ویرانی ناشی از بمباران آن توسط ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا را نشان می دهد.

وزارت دفاع روسیه در صفحه فیس‌بوک خود تصاویری هوایی منتشر کرد که نشان می‌دهد تخریب‌های فاجعه‌بار در شهر رقه، ناشی از بمباران نیروهای ائتلافی بوده و در جریان این بمباران بسیاری از مساجد، مدارس، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های حیاتی از بین رفته است.

وزارت دفاع روسیه وضعیت انسانی در رقه را بسیار دشوار اعلام کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.