کویت عضو غیر دائم در شورای امنیت روز گذشته خواستار صدور بیانیه ای توسط شورای امنیت شد که بر اساس آن تحقیقاتی مستقل درباره درگیری فلسطینی ها با نیروهای اشغالگر انجام شود اما ایالات متحده آمریکا به مانند هفته گذشته مانع این کار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، برخی دیپلمات ها گفتند که ایالات متحده آمریکا مانع ارائه درخواست کویت از شورای امنیت برای صدور بیانیه برای انجام تحقیقات مستقل درباره حمله نیروهای اشغالگر اسرائیلی به فلسطینی ها در نوار غزه شد.

این دیپلمات ها افزودند که واشنگتن بار دیگر با درخواست کویت برای صدور بیانیه در شورای امنیت درباره حمله نظامیان اشغالگر اسرائیلی به شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز در نوار غزه، مخالفت کرد، این در حالی است که هفته پیش نیز با درخواست مشابهی توسط کویت مخالفت کرده بود.

کویت عضو غیر دائم در شورای امنیت روز گذشته خواستار صدور بیانیه ای توسط شورای امنیت شد که بر اساس آن تحقیقاتی مستقل درباره درگیری فلسطینی ها با نیروهای اشغالگر انجام شود اما ایالات متحده آمریکا به مانند هفته گذشته مانع این کار شد.

 وزارت خارجه فلسطین در واکنش به این اقدام اعلام کرد که اقدام ایالات متحده آمریکا در جلوگیری از صدور بیانیه توسط شورای امنیت برای دومین بار درباره تحولات مرزهای نوار غزه را محکوم کرد.

وزارت خارجه فلسطین با صدور بیانیه ای موضع گیری کورکورانه آمریکا از اشغالگران حمایت عمدی و هدفمند و پوشش مستقیم از کشتار پیوسته مردم فلسطین توسط دولت اشغالگر است؛ مردمی که در تظاهرات «حق بازگشت» به شکل مسالمت آمیز در نوار غزه مشارکت کردند.

در این بیانیه آمده است که این اقدام آمریکا ادامه و امتداد اقدامات آمریکا برای خنثی کردن هر گونه تلاش فلسطینی و عربی مشترک در شورای امنیت است.

روز گذشته هزاران فلسطینی  در تظاهرات حق بازگشت در شرق نوار غزه و در نزدیکی مرزهای نوار غزه با سرزمین های اشغالی در چارچوب تظاهرات بزرگ بازگشت که هفته پیش به مناسبت روز زمین آغاز شد، شرکت کردند.

وزارت بهداشت فلسطین از شهادت 10 فلسطینی و زخمی شدن 1354 از جمله 118 کودک و 78 زن در جریان تظاهرات مسالمت آمیز روز گذشته خبر داد. وزارت بهداشت فلسطین تأکید کرد که 491 نفر با گلوله واقعی زخمی شدند و نیروهای اشغالگر نقاط پزشکی و امدادرسانی در شرق رفح را با گاز اشک آور هدف قرار داد.

«اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه طی بیانیه ای اعلام کرد: یاسر مرتجی روزنامه نگار 30 ساله فلسطینی که روز گذشته هنگام پوشش خبری «راهپیمایی حق بازگشت» توسط نظامیان اسرائیل زخمی شده بود، بامداد امروز به شهادت رسید.

شاهدان عینی اعلام کردند نظامیان اسرائیل مرتجی را در شرق خان یونس از ناحیه شکم با گلوله واقعی هدف قرار دادند.

مرتجی یک فیلمساز و از بنیانگذاران شرکت فیلمسازی «عین مدیا» بوده که فیلم های مستند وی در مورد وضعیت نوار غزه در رسانه های جهان پخش شده است.

پیش از این وزارت بهداشت فلسطین در غزه طی بیانیه ای اعلام کرد: شمار فلسطینی هایی که روز جمعه توسط نظامیان اسرائیل در مرز غزه به شهادت رسیدند، به 7 نفر از جمله یک کودک افزایش یافته است.

در این بیانیه ای آمده است: اسامه خمیس قدیح (38 ساله)، مجدی رمضان شبات (38 ساله)، موسی صالح (33 ساله)، صدقی فرج (45 ساله)، ابراهیم العر (20 ساله)، محمد رابعه (30 ساله) و حسین محمد ماضی (16 ساله) در مناطق مختلف مرز نوار غزه توسط نظامیان اسرائیل به شهادت رسیدند.

به این ترتیب، شمار شهدای «راهپیمایی حق بازگشت» که روز جمعه گذشته آغاز شده بود، به 29 نفر رسید.

همچنین بر اساس اعلام هلال احمر فلسطین 446 نفر که 216 نفر از آنها مورد اثابت گلوله جنگی قرار گرفته‌اند، زخمی شده‌اند.

سازمان هلال احمر فلسطین  نیز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: در خشونت پلیس رژیم اشغالگر اسرائیل علیه معترضین صلح جوی فلسطینی که به مناسبت چهل و دومین سالگرد روز زمین تجمع اعتراضی برگزار می کنند، دو نفر در نتیجه شلیگ گلوله های جنگی، ده نفر در اثر شلیگ گلوله های پلاستیکی و 73 تن در نتیجه قرار گرفتن در معرض گاز اشک آور در شهرهای «رام الله»، «قلقیلیه» و «نابلس» مجروح شده اند.

بر اساس این اطلاعیه، قلقیلیه و رام الله در کرانه باختری رود اردن شاهد بیشترین فلسطینی زخمی بوده است.

خبرنگار المیادین در نوار غزه نیز گزارش داد که نیروهای اشغالگر از بمب های اشک آور دوربرد برای متفرق کردن شرکت کنندگان در تظاهرات در شرق نوار غزه استفاده کردند و دو هواپیمای نظامی برای شلیک این بمب های به سمت غیرنظامیان شرکت کننده در تظاهرات را به کار گرفتند.

در همین حال، فلسطینی های خشمگین در نوار غزه در تظاهرات حق بازگشت عکس های ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی پس از سخنان بن سلمان درباره حق یهودی ها برای داشتن کشورشان و نیز «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل را به آتش کشیدند.

 ولیعهد عربستان سعودی اخیرا در مصاحبه با نشریه «تایم» ضمن تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد ایران دشمن مشترک عربستان و رژیم صهیونیستی است.

بن‌سلمان با ادعای اینکه ایران منبع تمام شرارت‌ها در غرب آسیا است، گفت: «ما (با اسرائیل) دشمن مشترکی داریم و به نظر می‌رسد که به نظر می‌رسد که بتوانیم در حوزه‌های بسیاری همکاری اقتصادی بالقوه داشته باشیم.»

وی درباره احتمال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی توضیح داد: «ما نمی‌توانیم قبل از حل مسئله فلسطین، با اسرائیل رابطه داشته باشیم زیرا هر دو آنها حق زندگی و موجودیت دارند.»

ولیعهد سعودی همچنین افزود: «اما اگر (توافق سازش بین فلسطین و رژیم صهیونیستی) رخ دهد، از فردای آن روز ما روابط خوب و عادی با اسرائیل خواهیم داشت و این برای همه بهتر خواهد بود.»

روز گذشته همچنین ارتش رژیم اسرائیل نیز منطقه حد فاصل میان نوار غزه و سرزمین های اشغالی را منطقه نظامی بسته اعلام کرد.

فلسطینی های  نوار غزهروز جمعه به شکل گسترده به مناطق محل تجمع رفته و لاستیک های زیادی را آتش زدند تا مانع دید تک تیراندازان اسرائیلی و تیراندازی آنها به سمت فلسطینی ها شوند.

در همین حال در شهرهای«البیره» و «رام الله» در کرانه باختری نیز تظاهرات به راه افتاده و فلسطینی ها اقدام به آتش زدن لاستیک کردند.

 از سوی دیگر سازمان ملل بار دیگر از خود واکنش نشان داد و «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل با اشاره به اینکه تحولات موجود در غزه را با نگرانی دنبال می کنند، از رژیم اشغالگر اسرائیل خواست ضمن تسهیل تظاهرات صلح آمیز فلسطینی‌ها از استفاده بیش از حد از زور و خشونت پرهیز کند.

دوجاریک در نشست خبری روزانه خود اعلام کرد که خشونت نیروهای امنیتی اسرائیل علیه معترضین در غزه را با نگرانی تحت نظر دارند.

وی با دعوت از همه طرف ها به اعتدال و دوری از درگیری اظهار داشت که «نیکولای ملادینوف» نماینده سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه در این منطقه حضور دارد و در حال دیدار با نمایندگان دو طرف است.

دوجاریک همچنین بر دوری از هدف قرار دادن تعمدی کودکان تاکید کرد.

 

 

ممنوعیت ورود لاستیک به نوار غزه توسط اشغالگران

از جهتی دیگر، برخی منابع فلسطینی گفتند که دولت اشغالگر اسرائیل شب گذشته تصمیم به ممنوعیت و جلوگیری از ورود لاستیک به نوار غزه تا اطلاع ثانوی گرفت.

«رائد فتوح» رئیس کمیته ریاستی هماهنگی ورود کالا به نوار غزه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که دولت اشغالگر شب گذشته به این کمیته اطلاع داد که از ورود لاستیک های مختلف به نوار غزه بدون آن که دلایل را ذکر کند،جلوگیری می کند.»

فتوح افزود که دولت اشرائیل ورود چهار کامیون با بار لاستیک را که قرار بود روز یکشنبه آینده از طریق گذرگاه «کرم ابو سالم» در جنوب شرق نوار غزه وارد این منطقه شود را لغو کرد.

این تصمیم اشغالگران در پی آن صورت گرفته است که شرکت کنندگان در تظاهرات بازگشت در نوار غزه برای مصون ماندن تظاهرکنندگان از تیراندازی نظامیان اشغالگر و کور کردن دیدن این نظامیان لاستیک های زیادی را به آتش کشیدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.