دوران جدیدی از جنگ سرد بین قدرت‌ های بزرگ آغاز شده و روابط آمریکا با روسیه و چین به شدت به سمت تنش پیش می‌ رود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه تایمز هند (تایمز آف ایندیا) در گزارشی نوشت: آمریکا در دو جبهه اقتصادی و ژئوپلیتیکی با چین و روسیه وارد جنگ شده است. پس از دهه ها صلح نسبی با دو غول آسیایی، واشنگتن با پکن و مسکو جنگ اقتصادی و سیاسی مجزایی به راه انداخته است؛ این در حالی است که این دو کشور در مناطق مختلفی در سراسر جهان به رویا رویی با آمریکا می پردازند.

رویارویی چین و روسیه در زمانی صورت می گیرد که پکن و مسکو می گویند در بهترین مرحله از روابط تجاری دو جانبه شان قرار دارند.

روابط چین و آمریکا به خصوص در حوزه تجاری دوران پر تنشی را سپری می‌ کند؛ به طوری که برخی‌ ها از آغاز رسمی جنگ تجاری بین دو کشور خبر می‌ دهند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا در ادامه اقدام خود در راستای وضع تعرفه‌ های جدید بر کالاهای چینی، از وضع 100 میلیارد دلار دیگر تعرفه سخن گفت.

در پاسخ، تنها ساعاتی بعد وزارت بازرگانی چین بار دیگر تاکید کرد که این کشور گرچه در پی «جنگ تجاری» نیست اما از چنین جنگی «هراسی هم ندارد».

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «چنانچه آمریکا به اعتراض‌ های چین و جامعه بین‌ الملل توجهی نکند و در راه یکجانبه‌ گرایی و حمایت‌ گرایی پافشاری کند، آن گاه چین نیز این راه را تا به آخر و به هر بهایی خواهد رفت.»

رسانه‌ های چین نیز در چند روز گذشته به انتقاد از اقدامات ترامپ تاخته و تهدیدهای او را حتی «مسخره» توصیف کرده‌ اند.

ترامپ همچنین مدت‌ هاست که خواستار بررسی دوباره وضعیت تعرفه فلزات آمریکا شده و می‌ گوید تعرفه برای چین به دلیل سابقه «رفتارهای غیرمنصفانه تجاری» این کشور است.

او دلیل وضع تعرفه‌های اضافی بر کالاهای چینی را تجارت «غیرمنصفانه» چین و «دزدی مالکیت معنوی» در این کشور ذکر کرده است.

ترامپ همچنین گفته است بسته به روش محاسبه، آمریکا در برابر چین 504 میلیارد دلار و به روایتی دیگر 375 میلیارد دلار کسری تجاری دارد که ناشی از تجارت «غیرمنصفانه» با چین است.

با این حال تحلیل‌ گران بازار هشدار داده‌ اند که پافشاری رئیس‌ جمهور آمریکا به این گونه اقدامات در برابر چین، به «جنگی تجاری» خواهد انجامید که برای تمام دنیا عواقب خواهد داشت.

گرچه به گفته کارشناسان این تعرفه‌ ها هنوز در حد تهدید است و راه مذاکره و چانه‌ زنی همچنان باز است، همین کارشناسان هشدار داده‌ اند که اگر این تهدیدها به جنگی تجاری بیانجامد، این امر عواقب مخرب داخلی و خارجی فراوان خواهد داشت.

کارشناسان موسسه «آکسفورد اکونومیکس» می‌ گویند که بروز جنگ میان دو کشور پیش از هر چیز بر رشد ناخالص داخلی هر دو اثری منفی خواهد داشت.

این در حالی است که از سوی دیگر روابط روسیه و آمریکا طی دو سال گذشته و بعد از موضوع دخالت روس‌ ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیش از پیش به سمت تنش پیش رفته است؛ به طوری که طی همین چند روز گذشته دو طرف ده ها دیپلمات یکدیگر را اخراج کرده‌ اند.

روابط میان این دو کشور پرتنش بود که موضوع مسمومیت «اسکریپال» جاسوس دوجانبه روسیه و دخترش در انگلیس نیز هیزمی بر این آتش ریخت و آمریکا در حمایت از انگلیس وارد دور جدیدی از جنگ دیپلماتیک با روسیه شد. آمریکایی‌ ها در حمایت از انگلیس، 48 دیپلمات روس و نیز 12 کارمند نمایندگی روسیه در مقر سازمان ملل در نیویورک را از این کشور اخراج کرده و همچنین کنسولگری روسیه در شهر «سیاتل» را نیز تعطیل کرد.

در تازه ترین اقدام، دولت دونالد ترامپ روز جمعه اعلام کرد تحریم‌ هایی را علیه 38 فرد و شرکت روسیه اعمال کرده است؛ تصمیمی که به گفته مقام‌ های ارشد دولت آمریکا به عنوان بخشی از واکنش آمریکا به «فعالیت‌ های بدخواهانه» روسیه در سراسر جهان گرفته شده است.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است: مسکو به تحریم های جدید آمریکا و هرگونه اقدامی که در آینده علیه روسیه صورت بگیرد، پاسخ قاطعی خواهد داد.

کارشناسان معتقدند جنگ ترامپ با این دو کشور، به ویژه در مورد چین، با ریسک بسیاری همراه خواهد بود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.