روسیه اقدامات تنبیهی و تلافی جویانه ضد انگلیس را تشدید کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد روسیه در ادامه اقدامات تنبیهی و تلافی جویانه ضد انگلیس از این کشور خواست شمار دیپلمات هایش را در خاک روسیه کاهش دهد.

منابع رسانه ای در انگلیس اعلام کردند مسکو در ادامه جنگ دیپلماتیک و اقدامات تنبیهی خود ضد لندن از دولت انگلیس خواست تا یک ماه آینده شمار دیپلمات های خود را در خاک روسیه به میزان دیپلمات های روسیه در انگلیس کاهش دهد. روسیه دلیل این اقدامش را «اعمال تحریک‌ آمیز» انگلیس خوانده است.

هنوز شمار دیپلمات هایی که باید خاک روسیه را ترک کنند، اعلام نشده است.

پس از آنکه «سرگئی اسکریپال» 66 ساله، جاسوس دو جانبه روس تبار و دخترش در انگلیس مسموم شدند، دولت انگلیس روسیه را متهم، و در اعتراض از 23 دیپلمات روس خواست ظرف یک هفته خاک این کشور را ترک کنند.

هفته گذشته «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در نشست رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا شرکت کرد و با گزارش نتیجه تحقیقات صورت گرفته در مورد مسمومیت اسکریپال، خواستار حمایت و همبستگی آنان شد. در پایان این نشست اتحادیه اروپا سفیر خود در روسیه را برای برخی مشورت‌ ها فراخواند و در روزهای بعد، تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه به اخراج دیپلمات‌ های روسی دست زدند.

روسیه ضمن رد اتهام لندن، بلافاصله با شدت بیشتر عکس العمل نشان داد و ضمن اخراج 23 دیپلمات انگلیس، یک مرکز فرهنگی این کشور را نیز در روسیه تعطیل کرد.

روسیه همچنین انگلیس را تهدید کرده است چنانچه شواهد خود را برای اثبات ادعا ارائه نکند و همچنان با درخواست مسکو برای تشکیل گروهی مشترک برای کشف حقیقت ماجرا مخالفت کند، به اتهام اقدام به قتل یک تبعه روس در خاک انگلیس ماجرا را در مجامع بین المللی پیگیری خواهد کرد.

وزارت خارجه روسیه پیش از این نماینده‌ های شماری از کشورهای غربی را که دیپلمات‌ هایش را اخراج کرده‌ بودند، فراخواند تا اقدام متقابل را به آنها ابلاغ کند.

بیش از 25 کشور اعلام کرده‌ اند که قرار است کارمندان دیپلماتیک روس را اخراج کنند.

روز پنجشنبه گذشته روسیه به تلافی اخراج دیپلمات‌ هایش از آمریکا هم، 60 دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد و دستور تعطیلی کنسولگری آمریکا در شهر «سن پترزبورگ» را داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.