صرف نظر از اینکه چه کسی سوار بر قطار ویژه خصوصی از کره شمالی وارد پکن شده است، این اقدام پیونگ یانگ حامل پیامی برای چین است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در گزارشی نوشت: قطاری که گفته می‌ شود حامل «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و هیئت عالی‌ رتبه همراه او بوده، از «پکن» پایتخت چین خارج شد و به «پیونگ‌ یانگ» پایتخت کره شمالی بازگشت.

تاکنون هیچ گونه خبر رسمی از سفر کیم جونگ اون به چین منتشر نشده و هیچ مقام رسمی تاکنون این خبر را تایید نکرده است. اما چند خبرگزاری بزرگ از جمله رویترز و رسانه‌ های ژاپنی از قول منابع مطلع نوشته‌ اند که قطار مورد نظر احتمالا حامل رهبر کره شمالی بوده است.

این نخستین سفر خارجی رهبر کره شمالی از زمان به قدرت رسیدن در سال 2011 محسوب می شود و او در این هفت سال کشورش را ترک نکرده است.

پیشتر خبرگزاری کیودوی ژاپن گزارش کرده بود که یک قطار که احتمالا حامل رهبر کره شمالی است از طریق شهر «داندونگ» در ناحیه مرزی وارد چین شده است. شبکه تلویزیونی نیپون ژاپن نیز تصاویری از یک قطار شبیه به قطار مورد استفاده «کیم جونگ ایل» رهبر سابق کره شمالی و پدر رهبر فعلی را نشان داد که در حال ورود به شهر پکن است.

روزنامه «هانکیوره» چاپ سئول هم نوشت کیم جونگ اون به پکن رفته و با «شی جین‌ پینگ» رئیس جمهور چین دیدار و گفت و گو کرده است. این روزنامه همچنین نوشته است که رهبر کره شمالی بعد از این دیدار، به مکان «سومی» در چین رفته اما جزئیات بیشتری در مورد این مکان نداده است.

صرف نظر از اینکه چه کسی سوار بر قطار ویژه خصوصی از پیونگ یانگ وارد پکن شده است، چین هنوز نقش بزرگی در تلاش ها برای حل مسئله هسته ای کره شمالی ایفا می کند. این سفر در عالی ترین سطح خود نشان می دهد که کیم جونگ اون هنوز چین را به عنوان اصلی ترین متحد این کشور را به رغم اعلام خبر احتمال دیدار با سران دشمنان اصلی خود یعنی سئول و واشنگتن فراموش نکرده است. به طور کلی چین اصلی ترین مجرای تجاری کره شمالی و ارائه کمک و حمایت دیپلماتیک به این کشور است که باعث شده است اقتصاد بحران زده آن همچنان پابرجا بماند.

به دلیل عمق وابستگی به چین، کاملا قابل درک است که پیونگ یانگ یک هیئت بلندپایه را به منظور مشاوره پیش از هرگونه نزدیکی چشمگیر به غرب، به پکن اعزام کرده باشد.

«کو یو-هوآن» یک کارشناس مسائل کره شمالی در دانشگاه «دونگوک» سئول گفت «پیونگ یانگ تلاش می کند نگرانی های پکن مبنی بر کنار زده شدن از مسیر معادلات منطقه ای را رفع کند.»

او گفت: هیات کره شمالی تلاش می کند نشان دهد تحولات اخیر در راستای تغییر اساسی در سیاست خارجی پیونگ یانگ، و نه کنار گذاشتن چین از صحنه است. کره شمالی همچنین با این کار می خواهد با حفظ روابط سنتی، موضع مستحکم تری در برابر آمریکا داشته باشد و با این کار پیامی هم به آمریکا بفرستد.»

احتمال زیادی وجود دارد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی مسافر قطار سبز و زردی باشد که دوشنبه وارد پکن شد. برخی دیگر از تحلیلگران با شک و تردید به این موضوع نگاه می کنند و معتقدند دشوار است تصور کنیم رهبر جوان کره شمالی برای نخستین بار از زمان به دست گرفتن قدرت در سال 2011 بخواهد در تاریکی شب و برای کسب مشورت از مقامات چین راهی این کشور شود.

حتی اگر رهبر کره شمالی در این قطار نبوده باشد، احتمال دارد «کیم یو جونگ» خواهر وی مسافر ویژه آن باشد؛ فردی که ماه گذشته هم با حضور در مسابقات المپیک زمستانی کره جنوبی پیشنهاد برگزاری یک نشست مشترک را به مقامات کره جنوبی داد. احتمال دیگر نیز این است که یک مشاور ارشد نظامی یا سیاسی که دو تن از آنها ماه گذشته به کره جنوبی سفر کردند، در این قطار بوده باشند.

هرکس که مسافر این قطار بوده باشد، این کار بخشی از تلاش کره شمالی برای کسب موضع برابر پیش از گفتگوها با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و نشان دادن این موضوع است که پیونگ یانگ گزینه های دیگری هم دارد.

کو گفت: «حتی اگر فضای مذاکرات میان پیونگ یانگ با سئول و واشنگتن هم خوب باشد، باز هم به کمک چین نیاز دارد. و اگر اوضاع خوب پیش نرود، کره شمالی قطعا به حمایت چین نیاز دارد.»

علت دیگر این موضوع می تواند آن باشد که کره شمالی به برخی واقعیات سخت پی برده باشد.

تلاش پیونگ یانگ برای نزدیکی به کره جنوبی و آمریکا به دنبال یک سال آزمایش های تسلیحاتی اتفاق می افتد و تلاشی از سوی این کشور برای بهبود شرایط نامساعد اقتصادی است که به دنبال سال‌ ها تحریم های سنگین به شدت آسیب دیده است. اقدامات تحریک کننده کره شمالی هم بر روابط آن با پکن آسیب وارد کرده است.

چین نقش مهمی در فشارهای بین المللی علیه کره شمالی بر سر برنامه هسته ای اش ایفا کرده و با تشدید تحریم های سازمان ملل هم همگام شده است.اقدامات چین در ماه های اخیر - از جمله محدودیت عرضه نفت - ممکن است به طرز چشمگیری بر تمایل کره شمالی به سمت گفت و گو ها تاثیرگذار بوده باشد.

پکن تمایل دارد به عنوان حافظ صلح و ثبات منطقه ای و همچنین بازیگری مهم در دیپلماسی جهانی شناخته شود و در رقابت با آمریکا برای کسب نفوذ هرچه بیشتر در آسیا، دست بالاتر را داشته باشد.

البته چین منافع خود را هم دنبال می کند. از طرفی، چین نمی خواهد با یک تهدید هسته ای فزاینده در نزدیکی خود روبرو باشد و از سوی دیگر مایل نیست فروپاشی کره شمالی در همسایگی خود را ببیند که عملا یک منطقه حائل بین این کشور و کره جنوبی از متحدان اصلی آمریکا به شمار می رود.

چین از دیرباز حامی از سرگیری گفت و گو در راستای مذاکرات شش کشور که شامل خودش، کره شمالی، آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و روسیه است، همراه با توقف رزمایش های مشترک کره جنوی و آمریکا و تعلیق شمالی فعالیت های هسته ای و موشکی کره شمالی بوده است.

اگر مذاکرات دو کره و آمریکا با شکست مواجه شود، پیونگ یانگ می تواند مجددا به سمت به رخ کشیدن قابلیت های سلاح های هسته ای و موشک های خود پیش برود.

«دو هیهون چا» یکی از محققان موسسه مطالعات سیاست «آسن» در سئول گفت، در این مورد این احتمال وجود دارد که کره شمالی به دنبال تعهد چین برای حمایت از آینده باشد یا حداقل وعده ای از سوی پکن دریافت کند مبنی بر اینکه بیش از این تحریم نخواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.