یکی از افراطی ترین و خطرناک ترین صداها در آمریکا در حال ورود به کاخ سفید و تیم امنیت ملی دولت ترامپ است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد: نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد آخرین تندرو در زمینه سیاست خارجی است که به دولت ترامپ می پیوندد و جایگزین «هربرت مک مستر» به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا می شود.

بولتون چهره ای جنجالی در دایره دیپلماتیک آمریکا است که به تندروی در سیاست خارجی شهرت دارد.

رئیس جمهور آمریکا در تازه ترین توئیت خود، از برکناری مک‌ مستر خبر داد و اعلام کرد «جان بولتون» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در زمان دولت «جرج بوش» مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواهد شد.

ترامپ در توئیتر خود نوشت: خوشحالم که اعلام کنم که از تاریخ نهم آوریل سال 2018 جان بولتون مشاور جدید امنیت ملی من خواهد بود.

وی ضمن تشکر از ژنرال مک مستر نوشت: من از ژنرال آچ ار مک مستر برای خدماتش و کار خارق العاده اش بسیار تشکر می کنم، ما همیشه دوست خواهیم ماند.

ترامپ از مدتی پیش تمایل خود را برای تغییر تیم امنیت ملی و سیاست خارجی خود، با اخراج «رکس تیلرسون» وزیر خارجه نشان داد.

در تاریخ 22 اسفند ترامپ اعلام کرد به جای تیلرسون، «مایک پومپئو» رئیس سازمان سیا وزیر خارجه آمریکا خواهد شد.

جان بولتون با انتشار بیانیه ای بر روی توئیتر خود، ضمن اعلام پذیرش پیشنهاد رئیس جمهور نوشت آمریکا اکنون با مشکلات زیادی روبرو است و او امیدوار است که ضمن کار با رئیس جمهور، کمک کند که این کشور امن تر و قوی تر شود.

«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در توئیتی انتصاب بولتون را تبریک گفت و نوشت او چند دهه تجربه خود را به تیم امنیت ملی کاخ سفید می آورد.

پیشتر رسانه ها گزارش داده بودند که ترامپ احتمالا مک مستر را نیز برکنار خواهد کرد.

انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیازی به تاییدیه کنگره آمریکا ندارد. جان بولتون 69 ساله سومین مشاور امنیت ملی ترامپ در طول 14 ماه ریاست جمهوری وی محسوب می شود.

مک مستر یک سال پیش و پس از کناره گیری «مایک فلین» به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید منصوب شد.

تغییر مشاور امنیت ملی کاخ سفید از سوی ترامپ با استقبال برخی اعضای سنای آمریکا روبرو شده است. «تام کاتن» سناتور جمهوری خواه ایالت «آرکانزاس» در توئیتی از این انتصاب استقبال کرد.

سناتور «مارکو روبیو» جمهوری خواه از ایالت «فلوریدا» نیز از آمدن بولتون استقبال کرد و از مک مستر تقدیر کرد.

رئیس جمهور آمریکا بعد از برکناری تیلرسون گفته بود که با او بر سر موضوعاتی چون حفظ توافق هسته ای اختلاف نظر دارد. در یک سال اخیر رئیس جمهور آمریکا بارها اعلام کرده بود خواستار لغو توافق هسته ای است و برخی رسانه ها از جمله وال استریت ژورنال گزارش داده بودند که تیلرسون و مک مستر خواستار حفظ آن هستند.

ترامپ اخیرا گفته بود: «وقتی که به توافق با ایران نگاه می‌ کنید، به نظر من بسیار بد است ولی از نظر او (تیلرسون) مشکلی ندارد. من به دنبال لغو توافق یا انجام کاری در این زمینه بودم، ولی او کمی متفاوت‌ تر می‌ اندیشید. لذا ما طرز تفکر مشترکی نداشتیم.»

بولتون از سال 2001 در مقام معاون وزیر خارجه در امور کنترل تسلیحات و امور امنیت بین‌ المللی دولت بوش بود و در مقطعی در دولت جرج بوش به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل حضور یافت.

از جان بولتون پیش از این هم به عنوان یکی از گزینه های احتمالی دولت ترامپ در وزارت خارجه یا امنیت ملی نام برده شده بود.

جان بولتون؛ مخالف شدید ایران و کره شمالی

جان بولتون که به زودی جانشین مک‌ مستر می شود، چهره غریبه ای برای ایرانی ها و کره ای ها نیست.

از تازه ترین مقالات بولتون که ماه گذشته در وال استریت ژورنال منتشر شد، مقاله ای تحت عنوان «پرونده حقوقی برای حمله به کره شمالی در ابتدای کار» بود که در آن خواستار کنار گذاشتن باب گفت و گوها و حمله نظامی به کره شمالی شده بود.

بولتون که صراحتا در موضع گیری های خود از تغییر نظام ایران و کره شمالی سخن می گوید، در سال های گذشته بارها در نشست های منافقین سخن گفته است.

بولتون همچنین از ابتدا با توافق هسته ای ایران مخالف بود و بارها در این مورد سخنرانی کرده است. او حتی طرح هایی هم از ابتدا برای خروج دولت ترامپ از برجام ارائه داده بود.

وی توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی را «غیرقابل قبول» و یک «شکست کامل» توصیف کرده بود که باید دوباره بررسی شود.

بولتون سال گذشته نیز در یک مصاحبه مدعی شده بود که دولت آمریکا باید از اقدام برای تغییر نظام در ایران حمایت کند و چنین رویکردی را تنها راه‌ حل درازمدت برای مقابله با ایران در منطقه خاورمیانه توصیف کرده بود.

بولتون گفته بود: «چنین اقدامی مهم‌ ترین خطر در منطقه را از بین خواهد برد.»

او حتی پیشتر از حمله نظامی به ایران دفاع کرده و به روزنامه جروزالم پست گفته بود که تل آویو باید در سال 2013 علیه ایران دست به حمله پیشگیرانه می زد!

جان بولتون هفته پیش و بعد از برکناری تیلرسون، از حضور مایک پومپئو استقبال کرده بود.

او حتی موضعی خصمانه علیه سازمان ملل متحد داشته و به گزارش واشنگتن پست در گذشته گفته است: «ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک 38 طبقه دارد... اگر امروز 10 طبقه آن از دست برود، چیزی عوض نمی شود».

او بعدتر گفته بود: «سازمان ملل متحد وجود ندارد ... یک جامعه بین المللی است که هراز چندی توسط تنها ابر قدرت باقیمانده در جهان هدایت می شود و آن آمریکا است.»

«آدام مونت» کارشناس سیاست تسلیحات هسته ای در فدراسیون دانشمندان آمریکایی می گوید: «نگاه دقیق تر نشان می دهد، بولتون یکی از افراطی ترین و خطرناک ترین صداها در آمریکا است.»

تمامی شواهد از گذشته بولتون حاکی از این است که او برای تندروی می آید، نه برای میانجی گری. در اینجاست که ادامه کار «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا به عنوان تنها صدای میانه رو در سیاست خارجی آمریکا در کاخ سفید زیر سوال می رود. رکس تیلرسون روز پنجشنبه آخرین سخنرانی خود را به عنوان وزیر خارجه آمریکا ایراد کرد و تا پایان ماه جای خود را به فردی رادیکال تر به نام پومپئو خواهد داد.

البته چنین اقدامی از سوی ترامپ دور از ذهن نیست. برای رئیس جمهوری که تلاش می کند با افزایش رویارویی ها در عرصه بین المللی، توجه ها را از تحقیقات در مورد تبانی ستاد انتخاباتی اش با مسکو دور کند، بولتون و پومپئو گزینه های مطلوبی محسوب می شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.