از آنجایی که تحقیقات در مورد پرونده روسیه پیشرفت های بسیاری داشته، ترامپ احساس خطر کرده و در حال ایجاد تغییراتی در تیم حقوقی خود است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان ان آمریکا گزارش داد: «جان داود» وکیل اصلی و رئیس تیم حقوقی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در شورای تحقیقات ویژه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا استعفا کرد.

جان داود اصلی ترین وکیل مدافع دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پرونده تحقیقات دستگاه قضایی آمریکا درباره دخالت احتمالی روس ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا استعفا کرد.

مطبوعات آمریکا به نقل از منابع قضایی نوشتند جان داود به علت این که متوجه شده بود دونالد ترامپ به توصیه ها و پیشنهادهای حقوقی وی توجهی نمی کند، به فعالیت خود به عنوان وکیل رئیس جمهور پایان داد.

در همین حال، گزارش‌ های دیگر از بی‌ اعتماد شدن ترامپ به توانایی جان داود در مقابله با تحقیقات بازرس ویژه پرونده ترامپ - روسیه حکایت دارد.

به گفته برخی منابع، از آنجایی که تحقیقات در مورد پرونده روسیه پیشرفت های بسیاری داشته، ترامپ احساس خطر کرده و در حال ایجاد تغییراتی در تیم حقوقی خود است.

جان داود تابستان گذشته به جای «مارک کاسوویتز» وکیل مدافع شخصی دونالد ترامپ ریاست تیم حقوقی رئیس جمهور آمریکا را بر عهده گرفت. این تیم حقوقی را کاخ سفید برای مقابله با تحقیقاتی تشکیل داد که «رابرت مولر» دادستان ویژه آمریکایی درباره تبانی احتمالی ستاد انتخاباتی ترامپ با مقامات روسیه در کارزار انتخابات ریاست جمهوری پیشین آمریکا انجام می دهد.

جان داود که در میان وکلای ترامپ مسئول امور حقوقی مربوط به این تحقیقات بود، چند روز پیش هم با ابراز خرسندی از اخراج «اندرو مک‌ کیب» فرد شماره دوی اف‌ بی‌ آی خبرساز شده بود.

او شنبه گذشته در واکنش به اخراج مک‌ کیب، آن هم تنها ساعاتی پیش از موعد بازنشستگی او، گفته بود امیدوار است اکنون «رود روزنستاین» معاون اول دادستان کل هم شهامت پیدا کند و بازرس ویژه را اخراج کند و تحقیقات ارتباط میان اعضای ستاد ترامپ با کرملین را فیصله دهد.

داود اگر چه ابتدا به رسانه‌ های آمریکایی گفته بود که این نظر او در مقام وکیل ارشد دونالد ترامپ است و بدین ترتیب می‌ تواند دیدگاه حقوقی رئیس‌ جمهور هم تلقی شود؛ اما کمی بعد در ایمیلی تصریح کرد که «تشویق به اخراج رابرت مولر» تنها دیدگاه شخصی او بوده است.

خبرها حاکی است «جوزف دی جنوا»، وکیل دادگستری و از چهره‌ های تلویزیونی، ریاست تیم حقوقی دونالد ترامپ را عهده‌ دار می‌ شود.

کاخ سفید برای کاستن از فشارهای موجود بر ترامپ و دفاع از وی در این ماجرا، یک گروه از حقوقدان ها و متخصص های امور ارتباطات را استخدام کرده است و تلاش می کند با متهم کردن رابرت مولر و همکارانش به داشتن گرایش های دموکرات، اعتبار آنها را در این تحقیقات مخدوش کند.

شماری از نهادهای اطلاعاتی آمریکا پیشتر اعلام کرده بودند که روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری 2016 دخالت، و سعی کرده که نتیجه انتخابات را به نفع دونالد ترامپ تغییر دهد. روسیه این اتهام‌ ها را رد کرده است.

برخی از مقامات دولت پیشین آمریکا هم ستاد انتخاباتی ترامپ را متهم کرده اند با انتشار اخبار کذب در اینترنت و شبکه های اجتماعی و همچنین یک رشته سرقت های رایانه ای چهره «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات را در انتخابات مخدوش کرده و به این ترتیب زمینه را برای پیروزی ترامپ در انتخابات فراهم کرده است. اما ترامپ هر گونه تبانی میان ستاد تبلیغاتی خود را با روسیه تکذیب کرده و خود را «قربانی توطئه رقبای دموکراتش» می داند.

از چند روز پیش شایعاتی در خصوص سازماندهی مجدد تیم حقوقی رئیس جمهور آمریکا به گوش می رسید.

رابرت مولر 17 مه گذشته از طرف وزارت دادگستری آمریکا ماموریت یافت درباره صحت و سقم اتهام تبانی میان ستاد تبلیغاتی دونالد ترامپ و روس ها در تبلیغات انتخاباتی آمریکا که برخی مسئولان حزب دموکرات مطرح کرده اند، تحقیق کند. این دادستان ویژه یک تیم بزرگ تشکیل داده و با این کار جدی بودن خود در پیگیری تحقیقات قضایی را در این پرونده پرهیاهو نشان داده است. هیئت منصفه بزرگ مولر، از شماری از شهروندان آمریکایی تشکیل شده است که در جلسات غیرعلنی بحث و رایزنی می کنند و تصمیم می گیرند که آیا شواهد و مدارکی که دادستان درباره یک موضوع جمع آوری کرده مبنای قانونی و قضایی لازم را برای اعلام جرم بر ضد شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی دارد یا خیر. اولین مورد تفهیم اتهام در پرونده دخالت احتمالی روس ها در انتخابات سال 2016 آمریکا اواخر سال گذشته توسط این هیئت منصفه بزرگ تایید شد.

تحقیقات مولر و همکارانش زمانی وارد مرحله حساس شد که یکی از مشاران پیشین ترامپ که «جرج پاپادوپولوس» نام دارد و در قضیه بحث برانگیز دخالت احتمالی روس ها در انتخابات آمریکا در حاشیه قرار داشت،‌ در بازجویی ها به بیان اظهارات دروغین به بازرسان اف بی آی اعتراف کرد.

پاپادوپولوس که مسئولیت رسیدگی به مسائل سیاست خارجی را در ستاد انتخاباتی ترامپ بر عهده داشت، تلاش کرده است روابط و تماس های عمیق خود را با میانجی گران روس کتمان کند. وی اعتراف کرد که روس ها به او گفته اند اطلاعات لازم (هزاران ایمیل) را برای سیاه کردن چهره هیلاری کلینتون در اختیار دارند.­

تیم بازرس ویژه، تاکنون با شماری از چهره‌ های نزدیک به ترامپ از جمله «جف سشنز» دادستان کل و «مارک پومپئو» رئیس سابق سازمان سیا جلسه داشته است. پیشتر و به درخواست این تیم، هیات منصفه عالی دادگاه فدرال آمریکا برای 16 شهروند و نهاد روس که متهم به مداخله در روند انتخابات و ساز و کار سیاسی آمریکا شده‌ اند، کیفر خواست صادر کرده بود.

هنوز مشخص نیست فرد که جای داود را می گیرد دیدگاه او را دنبال می کند یا خیر. داود معتقد بود که محاکمه ترامپ به اتهام نقض عدالت غیر ممکن است زیرا او رئیس جمهور، و خود مجری قانون و عدالت است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.