سیاست گذاران از سراسر جهان در مورد راه اندازی چنین جنگ تجاری و اثر آن بر تضعیف روند بهبود جهانی طی سال های آتی هشدار داده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به دلیل آنچه که وی رفتار تجاری غیرمنصفانه چین نامیده، دستور داده است تعرفه های گمرکی جدیدی علیه این کشور اعمال شود.

ترامپ گفت کسری تجاری این کشور در تجارت با چین «غیرقابل کنترل» شده است.

رئیس جمهور آمریکا گفت از چین خواسته است بلافاصله مازاد تجاری خود با آمریکا را به میزان 100 میلیارد دلار کاهش دهد.

ترامپ گفت کشورش در حال حاضر بالغ بر 800 میلیارد دلار کسری موازنه تجاری با جهان دارد که از این مقدار حدود 500 میلیارد دلار آن با چین است.

وی گفت کسری تجاری 504 میلیارد دلاری آمریکا با چین خارج از کنترل است و ما با یک وضعیت عظیم سرقت حقوق مالکیت فکری و معنوی مواجه هستیم.

دونالد ترامپ در مراسم تایید برخی محدودیت ها و تعرفه های تجاری علیه چین گفت: در زمان کوتاهی 60 هزار کارخانه در کشور ما بسته شده، از بین رفته و کشور را ترک کرده اند و حداقل شش میلیون فرصت شغلی از کشور خارج شده اما این کارخانه ها و فرصت های شغلی در حال حاضر تصمیم به بازگشت به کشور گرفته اند.

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد به چین به عنوان یک کشور دوست نگاه می کند.

وی گفت تلاش ها برای کاهش جهانی کسری تجاری این کشور باعث می شود آمریکا کشوری به مراتب قوی تر و ثروتمندتر شود.

رئیس جمهور آمریکا گفت­ سازمان تجارت جهانی برای آمریکا یک فاجعه است و احکامی که در سال های اخیر در شکایات تجاری صادر کرده همواره به ضرر آمریکا بوده است.

او چین را متهم کرد که شرکت‌ های آمریکایی با فناوری پیشرفته را وادار به افشای اسرارشان می‌ کند و این یک دزدی بزرگ در عرصه مالکیت معنوی است.

رئیس جمهور آمریکا در پایان اظهارات خود این اعمال محدودیت ها را امضا و تایید کرد.

طبق دستور دونالد ترامپ، این تعرفه‌ ها از دو ماه آینده به اجرا گذاشته خواهند شد. دلیل در نظر گرفتن این مدت، زمان دادن به تمامی طرف‌ ها برای انعطاف بیشتر در بازار تجارت است.

ترامپ همچنین «رابرت لایت‌ هایزر»‌ نماینده تجارت آمریکا را مامور کرد تا فهرستی از کالاها را که باید شامل تعرفه بیشتری شود، تهیه کند.

«استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا نیز از سوی ترامپ مامور شد تا ظرف 60 روز محدودیت هایی برای سرمایه‌ گذاری شرکت‌ های چینی در آمریکا پیشنهاد کند.

کاخ سفید نیز اعلام کرد به دنبال اقداماتی به منظور محدود کردن سرمایه گذاری چین در آمریکا است و به خاطر سرقت فناوری های آمریکایی از سوی شرکت های چینی، بر 50 میلیارد دلار محصولات وارداتی از چین تعرفه وضع می کند.

«پیتر ناوارو» مشاور امور تجاری رئیس جمهوری آمریکا گفته است: «با این تعرفه‌ ها که تا دو ماه آینده نهایی می‌ شود، آمریکا در مقابل تخاصم اقتصادی چین، از خود دفاع می‌ کند.»

چین می‌ گوید آماده است تا با «اقدام‌ های لازم» فرمان ترامپ را تلافی کند.

چین پیشتر هشدار داده بود که «از تمامی اقدامات برای دفاع از منافع خود» استفاده خواهد کرد. «هوا چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه گفت: «چین قاطعانه با اقدامات حمایتی یک جانبه آمریکا مخالفت است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین گفته این کشور 62 درصد سویا و 25 درصد از محصولات هواپیمایی شرکت بوئینگ از آمریکا واردات دارد و ممکن است این دو حوزه هدف اقدامات تلافی‌ جویانه از سوی چین قرار گیرند.

«لی کچیانگ» نخست وزیر چین هم روز سه شنبه گفته بود: «هیچ کس از جنگ تجاری پیروز بیرون نمی‌ آید» و ابراز امیدواری کرده بود که واشنگتن در قبال سیاست تجاری خود «منطقی» رفتار کند. او همچنین گفته بود چین کاملا برای واحدهای تولیدی، تعرفه‌ های پایین‌ تر و حفظ مالکیت معنوی بهتر، آمادگی دارد.

ترامپ از زمان مبارزات انتخاباتی به وضع تجارت خارجی آمریکا انتقاد می‌ کرد و می‌ گفت سیاست‌ های این حوزه باید به نفع صنایع، مصرف‌ کنندگان و نیروی کار آمریکایی تغییر کند.

همچنین طبق توافق انجام شده، کشورهای اروپایی، استرالیا و کره جنوبی از تعرفه جدید فولاد و آلومینیوم معاف شدند.

سیاست گذاران از سراسر جهان در مورد راه اندازی چنین جنگ تجاری و اثر آن بر تضعیف روند بهبود جهانی طی سال های آتی هشدار داده اند. در عین حال، گروه های تجاری متشکل از کمپانی هایی از والمارت گرفته تا آمازون، هشدار داده اند که تعرفه های آمریکا می تواند قیمت های مصرف کننده را افزایش دهد و بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد.

حتی بانک های مرکزی که معمولا خود را از مناقشه های تجاری دور نگاه می دارند، در خصوص این اقدام ترامپ ابراز نگرانی کرده اند. بانک مرکزی انگلیس روز پنجشنبه هشدار داد افزایش حمایت گرایی تبعات منفی بسیاری بر رشد اقتصادی جهانی بر جای می گذارد.

«رابرت منینگ» کارشناس روابط آمریکا - چین در شورای آتلانتینک در واشنگتن گفت: «این تازه واکنش ابتدایی چین است. اما درگیری ها می تواند به سادگی تشدید شود.»

وی ادامه داد: من نگران هستم که اگر اوضاع بدتر شود، چینی ها ممکن است به سمت گزینه هسته ای حرکت کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.