رهبران جهان با ارسال پیام تبریک برای «ولادیمیر پوتین»، نسبت به توسعه آتی روابط خویش با روسیه ابراز اطمینان کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، برخی از رهبران جهان، از جمله رئیس جمهور ایران، پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست‌ جمهوری روسیه را به وی تبریک گفتند.

ایران

«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در پیامی، پیروزی قاطعانه پوتین را در انتخابات ریاست جمهوری روسیه تبریک گفت و تاکید کرد که تهران برای تحکیم هر چه بیشتر همکاری‌ های چشمگیر با روسیه در ابعاد دوجانبه (منطقه ای و بین المللی) آماده است.

در پیام تبریک روحانی آمده است: «برگزاری شایسته انتخابات ریاست جمهوری روسیه و پیروزی قاطعانه جناب عالی در این انتخابات موجب مسرت گردید. با ابراز تبریک صمیمانه به این مناسبت ، اطمینان دارم در دوره جدید ریاست جمهوری جناب عالی ، مناسبات دو کشور بیش از پیش گسترش خواهد یافت. اینجانب ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت روابط دو کشور در سال های اخیر، اراده و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تحکیم هر چه بیشتر همکاری های چشمگیر با فدراسیون روسیه در ابعاد دوجانبه، منطقه ای و بین المللی اعلام می دارم. سلامتی و موفقیت آن جناب و سعادت و سرافرازی مردم فدراسیون روسیه را آرزومندم.»

قرقیزستان

«سارانبای جن بیک اف» رئیس جمهور قرقیزستان در پیام تبریکی به پوتین گفت: «پیروزی قاطع شما در انتخابات نشان دهنده اعتماد همه مردم به شخصیت شما و سیاستی است که هدف توسعه همه جانبه کشور روسیه، تقویت جایگاه کشور در عرصه بین المللی و تامین امنیت منطقه ای و جهانی را دنبال می کند. امیدواریم در دوره جدید ریاست جمهوری پوتین روابط دوجانبه و استراتژیک بین قرقیزستان و روسیه بیش از پیش تعمیق و گسترش یابد.»

جمهوری آذربایجان

«الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان هم به ولادیمیر پوتین تبریک گفت.

علی اف در پیام خود با اشاره بر اینکه، پیروزی پوتین در انتخابات نشانگر نفوذ سیاسی وی و حمایت مردم از سیاست ایشان است، گفت: «آذربایجان و روسیه صاحب روابط دوستانه و حسن همجواری دیرینه ای می باشند. توسعه روابط روسیه و آذربایجان بر روی پایه های مستحکم  سالم مسرت بخش است. شما در توسعه روابط فی مابین نقش مهمی ایفا کرده اید. توسعه روابط استراتژِیکی بین روسیه و آذربایجان در تامین منافع مردم دو کشور و صلح و ثبات در منطقه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.»

تاجیکستان

در پیام تبریک «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان هم آمده است: «انتخاب مجدد شما به عنوان رئیس جمهور روسیه نشانه روشنی از حمایت های وسیع مردم از خط مشی شما در جهت نوسازی، تامین توسعه پایدار و تضمین امنیت کشور دوست روسیه و همچنین تقویت اقتدار آن در عرصه بین المللی می باشد. قطعا در دوره جدید ریاست جمهوری پوتین، همکاری های دو کشور در همه زمینه ها از پویایی بیشتری برخوردار خواهند شد و مسلما روابط راهبردی بین تاجیکستان و روسیه گسترش خواهد یافت.»

قزاقستان

«نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان نیز پیروزی قاطع پوتین در انتخابات را نشان قدردانی مردم روسیه از نقش عظیم وی در توسعه کشور و تحقق منافع ملی روسیه ارزیابی کرد و گفت: «تحت رهبری موثر شما، روسیه با اطمینان در مسیر اصلاحات گسترده سیاسی و اقتصادی، ارتقا رفاه اجتماعی مردم و مشارکت فعال در حل و فصل مسائل و مشکلات جهانی و منطقه ای رو به جلو حرکت می کند.»

بلاروس

رئیس جمهور بلاروس هم در پیامی به پوتین تبریک گفت.

چین

 «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین که خود دو روز پیش برای بار دوم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده بود، در پیامی انتخاب مجدد پوتین به عنوان رئیس جمهور روسیه را تبریک گفت.

در این پیام آمده است: «روسیه در سال های اخیر علاوه بر پیشرفت در زمینه های مختلف، تحقق بخشیدن به جوان سازی و توسعه اقتصادی و اجتماعی، نقش سازنده و مهمی نیز در امور بین المللی ایفا کرده است. روسیه با انتخاب مجدد پوتین قطعا قادر به دستیابی به پیشرفت های جدید در توسعه ملی خواهد بود. در حال حاضر همکاری های استراتژیک چین و روسیه در بهترین سطح در تاریخ قرار دارد اما چین مایل است با روسیه همکاری کند تا روابط چین و روسیه را به سطح بالاتری ارتقا دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین هم گفت پکن انتظار دارد پوتین در سال 2018 از این کشور بازدید کند. «هوآ چونینگ» گفت: تحت رهبری پوتین، ثبات حفظ خواهد شد و او نقش بیشتری در عرصه بین المللی ایفا خواهد کرد.

 

_100477259_votes_for_all_candidates-en-v2-nc

 

آلمان

سخنگوی صدراعظم آلمان اعلام کرد که «آنگلا مرکل» به زودی طی پیام تلگرامی پیروزی پوتین را به وی تبریک خواهد گفت.

«استفان سیبرت» در نشست خبری امروز خود گفت: «صدراعظم همچون دیگر موارد مشابه، به پوتین هم به زودی پیامی تلگرامی خواهد فرستاد.»

او گفت در این تلگرام، چالش های روابط روسیه - آلمان گوشزد خواهد شد.

او گفت: «ما دیدگاه های متفاوتی با روسیه در مورد برخی سیاست های این کشور از جمله در اوکراین و سوریه داریم.»

دو رهبر حزب «جایگزین برای آلمان» به عنوان حزب رقیب مرکل، نخستین آلمانی‌ هایی بودند که پیروزی پوتین را تبریک گفتند. «یورگ مویتن» و «الکساندر گاولند» دو رهبر این حزب در پیامی، برای رئیس جمهور فعلی و آینده روسیه آرزوی موفقیت کردند.

این دو سیاستمدار راست‌ گرا همچنین اعلام کردند که حزب آنها با تمام قوت می‌ کوشد تا روابط آلمان با روسیه عادی شود و تحریم‌ های روسیه از میان برود. 

ونزوئلا

نخستین پیام تبریکی قابل توجه عنوانی کاخ کرملین از جانب رئیس جمهور ونزوئلا و یکی از متحدان نزدیک پوتین فرستاده شد.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا نیز در پیام تبریک خود برای همتای روسی خویش، انتخاب مجدد پوتین به سمت ریاست‌ جمهوری را نشان دهنده «میهن پرستی و آگاهی سیاسی بالای» مردم روسیه و تعهد عمیق آنها نسبت به دموکراسی ارزیابی کرد و گفت: «پیروزی جدید سبب تحکیم رهبری ولادیمیر پوتین می‌ شود و نشان دهنده ظرفیت او در رهبری نقش مشخص روسیه در تاریخ و جهان پرتشنج امروزی است.»

صربستان

«الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور و «آنا برنابیچ» نخست وزیر صربستان نیز در پیام‌ های تبریک جداگانه‌ ای برای ولادیمیر پوتین، روسیه را شریکی قابل اعتماد برای کشورشان نامیده و بر تمایل بلگراد برای تقویت روابط با مسکو تاکید کردند.

بولیوی

«اویو مورالس» رئیس جمهور بولیوی نیز در پیامی در توئیتر نوشت: «پیروزی قاطع  را به شما، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، تبریک می گوییم. مردم روسیه بیش از 70 درصد رای خود را به شما دادند. روسیه به منزلت جوامع (مختلف) احترام می‌ گذارد و تعادل ژئوپولیتیک را در برابر امپریالیسم تضمین می‌ کند.»

کوبا

«رائول کاسترو» رئیس شورای دولتی و شورای وزیران کوبا نیز به ولادیمیر پوتین به خاطر پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه صمیمانه تبریک گفت.

سفیر کوبا در مسکو اعلام کرد رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا «پیام گرم و تبریک صمیمانه» خود در رابطه با پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات را به وی ابلاغ کرده است. 

مصر

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر نخستین رهبر در خاورمیانه بود که پیروزی پوتین را به وی تبریک گفت.

او برای پوتین آرزوی پیشرفت و موفقیت کرد.

سکوت غرب

در سایه اتهام زنی های اخیر به پوتین در مورد مسمومیت جاسوس روس، رهبران کشورهای غربی هیچ واکنشی به پیروزی پوتین نشان نداده اند.

گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه نشان می‌دهد که در انتخابات روسیه حدود 67 درصد افراد واجد شرایط شرکت کردند و ولادیمیر پوتین توانست 76.67 درصد آرا را به خود اختصاص بدهد.

نتیجه ای که ولادیمیر پوتین کسب کرده است؛ بهترین نتیجه در تاریخ روسیه پس از فروپاشی اتحاد شوروی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.