ولادیمیر پوتین در حالی برای چهارمین دوره به عنوان رئیس جمهور روسیه انتخاب شد که او در شش سال آینده با برنامه ها و چالش های مختلفی در عرصه داخلی و صحنه بین المللی روبرو خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، زهرا طحانیان- خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: «ولادیمیر پوتین» اکنون پس از پیروزی در دور دیگری از انتخابات ریاست جمهوری، جایگاه قدرتمندتری در روسیه و در جهان دارد.

مخالفان داخلی او برای 6 سال دیگر در سایه قرار گرفتند. مخالفان خارجی اش هم در مشکلات خودشان غوطه ور شده اند: از انگلیس گرفته که با برگزیت درگیر است تا دولت ترامپ که در هرج و مرج و آشوب داخلی خودش گرفتار شده است.

حتی اتهاماتی نظیر دخالت او در انتخابات نوامبر 2016 آمریکا و استفاده از عامل گاز اعصابی که انگلیس می گوید در حمله به جاسوس سابق روس استفاده شده، در کار او تاثیری نخواهد گذاشت.

در اینجا نگاهی به برنامه ها و چالش های پیش روی پوتین در شش سال بعدی ریاست جمهوری او می اندازیم:

جنگ سرد؟

سطح روابط میان روسیه و غرب به پایین تر حد خود از زمان سقوط جماهیر شوروی در 26 سال گذشته تاکنون رسیده است.

روسیه در سال های اخیر به مراتب بیشتر از سال های دهه 1990 و 2000 با کشورهای غربی رویارو شده است. آمریکا پس از بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه تحریم هایی را علیه مسکو وضع کرد.

با وجود رابطه دوستانه او با دونالد ترامپ، پوتین بعید است به دنبال نزدیکی به واشنگتن باشد زیرا تحقیقات در مورد تبانی روسیه با ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور جدی تر شده است.

دوستان پوتین هم در انتخابات های ایتالیا و آلمان موفقیت هایی را کسب کرده اند. دو رهبر حزب «جایگزین برای آلمان» نخستین آلمانی‌ هایی بودند که پیروزی پوتین را تبریک گفتند. «یورگ مویتن» و «الکساندر گاولند» دو رهبر این حزب در پیامی، برای رئیس جمهور فعلی و آینده روسیه آرزوی موفقیت کردند.

این دو سیاستمدار راست‌ گرا همچنین اعلام کردند که حزب آنها با تمام قوت می‌ کوشد تا روابط آلمان با روسیه عادی شود و تحریم‌ های روسیه از میان برود. 

«آرنو دوبین» رئیس سازمان دیده بان فرانسه و روسیه و محقق و عضو موسسه روابط بین المللی و راهبردی فرانسه (ایریس) می گوید: روسیه پوتین می تواند اقدامات احتمالی غرب را مقابله به مثل کند.

سوریه و تهدیدات تروریستی

روسیه و کشورهای غربی در مورد جنگ سوریه نیز طی سال های گذشته با یکدیگر اختلاف داشته اند.

این در حالی است که نیروهای تحت پشتیبانی روسیه به بیرون راندن داعش از سوریه کمک شایانی کردند. با توجه به پیروزی های نظامی و ژئوپلیتیکی علیه مداخله های به رهبری غرب، بعید است روسیه به این زودی سوریه را ترک کند.

پوتین ممکن است پایگاه های نظامی روسیه را تحت عنوان صلح بان در دیگر مناطق نظیر لیبی هم مستقر کند.

همسایگان روسیه

پیروزی پوتین، اوکراین را به سمت نزدیکی بیشتر به سمت اتحادیه اروپا و ناتو سوق داده است.

پوتین از تحریم های آمریکا و اروپا آسیب دیده اما برای پایان دادن به آنها هم هیچ تلاشی نمی کند. اوکراین بین دولت بی ثبات کیف و منطقه جدایی طلبان تحت حمایت روسیه دچار شکاف شده است.

اقدامات مسکو در اوکراین زنگ هشداری برای دیگر کشورها در حلقه روسیه ارسال می کند. و دیگر کشورهای بلوک شوروی سابق در اتحادیه اروپا از مجارستان گرفته تا لهستان و جمهوری چک و اسلواکی در حال چرخش به سمت مسکو هستند.

چالش های داخلی

ولادیمیر پوتین پس از به دست گرفتن قدرت در سال 2000 وعده داده بود کشورش با گذر از دوره بحران اقتصادی به ثبات مالی و اقتصادی خواهد رسید. هر چند وی موفق شد ثبات اقتصادی و مالی را به کشورش بازگرداند اما روسیه طی سال های اخیر با مشکلاتی از جمله رکود اقتصادی و تحریم های اقتصادی کشورهای غربی مواجه شد.

یکی دیگر از معضلات روسیه در عرصه اقتصادی گسترش فقر در این کشور است. بنا به آمارها، نزدیک به 20 میلیون نفر از شهروندان روسیه در سال 2016 زیر خط فقر زندگی می کردند.

دور جدید ریاست جمهوری پوتین ممکن است فرصتی به وی برای اعمال اصلاحات تازه بدهد تا سطح استانداردهای زندگی را ارتقا ببخشد.

اما پوتین رای دهندگان روسی را متقاعد کرده که تغییرات چشمگیر، خطرناک هستند و اینکه حفاظت از کشور در برابر تهدیدات، بر بهبود اوضاع زندگی مردم مقدم است.

کارشناسان پیش بینی کرده اند او ممکن است تغییراتی مانند مقابله با فساد و بهبود اوضاع مسکن را اعمال کند. تورم و کسری روسیه درسطح پایینی قرار دارد.

آینده خود پوتین و واگذاری قدرت

پوتین از نظر قانون اساسی باید در سال 2024 بازنشسته شود، اما او قادر به اصلاح قانون اساسی است. اما رئیس جمهور روسیه تاکید کرده است پس از سال 2024 قصد دارد قدرت را واگذار کند؛ امری که می تواند باعث رقابت بین نزدیکان کرملین برای جانشینی او شود.

یکی از گزینه های پیش روی ولادیمیر پوتین می تواند ترک غیرمترقبه قدرت مانند «بوریس یلتسین» باشد. رئیس جمهور پیشین روسیه در روز 31 دسامبر سال 1999 به نفع ولادیمیر پوتین از سمت خود کناره گیری کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.