وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که صبح امروز شنبه بیش از 7 هزار غیرنظامی دیگر از منطقه «غوطه شرقی» خارج شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد که بیش از 30 هزار غیرنظامی تا کنون از منطقه غوطه شرقی از طریق گذرگاه«حموریه» خارج شدند.

سرلشکر«ولادیمیر زولوتوخین» سخنگوی مرکز آشتی روسیه در سوریه گفت که تا کنون 30 هزار غیرنظامی از غوطه شرقی از طریق گذرگاه حموریه خارج شدند.

وی افزود مردم همچنان از طریق این گذرگاه غوطه شرقی را ترک می کنند.

در اثر تیراندازی گروه های تروریستی به غیرنظامیانی که تلاش کردند از غوطه خارج شوند نیز  یک کودک زخمی شد.

پیش از این خبرنگار المیادین به نقل از یک منبع نظامی نیز گزارش داد که امروز تا به الان بیش از 10 هزار غیرنظامی از طریق گذرگاه «حموریه» از غوطه شرقی خارج شدند.

قبل از آن نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که صبح امروز شنبه بیش از 7 هزار غیرنظامی دیگر از منطقه «غوطه شرقی» خارج شدند.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که از صبح تا کنون این تعداد از غوطه خارج شده اند و خروج غیرنظامیان از این منطقه همچنان ادامه دارد.

تا کنون ده ها هزار غیرنظامی موفق شدند از طریق گذرگاه هایی که ارتش سوریه در شمال و جنوب غوطه شرقی ایجاد کرده است از این منطقه خارج شوند.

وزارت دفاع روسیه همچنین تأکید کرد که ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا تحویل شرق «دیرالزور» به دولت سوریه  را نمی پذیرد.

در همین حال، خبرگزاری سانا گزارش داد که  فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه ضمن اعلام پاکسازی 70 درصد منطقه غوطه شرقی،از تامین امنیت خروج هزاران غیرنظامی که تروریست ها از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کردند، خبر داد.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه در بیانیه ای اعلام کرد: «به فضل خون شهدا و فداکاری‌های نیروهای ارتش با همکاری متحدان و هم پیمانان و همراهی فرزندان ملت ما در غوطه شرقی، واحد ها از نیروهای مسلح موفق شدند ده ها روستا، شهرک و مزرعه را آزاد و پاکسازی کنند.»

در این بیانیه آمده است: «روستا ها و شهرک هایی که از لوث تروریسم آزاد شده اند عبارت اند از: حزرما، النشابیه، الصالحیه، تل فرزات، حوش خرابو، بیت نایم، المحمدیه، حوش القبیات، أفتریس، حوش الباروده، حوش الأشعری ، أرض الباشا، حوش الظواهره، الشیفونیه، أرض العب، الریحان، حوش مبارکه، أرض الأبرشیة ، أرض الزاویة، أرض الصفصافة، بیت سوى، مدیرا، حموریة، مسرابا، ارض التعله.»

فرماندهی کل ارتش سوریه تأکید کرد: «این تعداد 70 درصد از مناطق تحت تسلط گروه های تروریستی است که در یک عملیات نظامی سریع و کوبنده با هماهنگی عالی میان واحد های مختلف آزادسازی شد و خسارت های زیاد و تلفات سنگینی به تروریست ها وارد شد.»

در این بیانیه همچنین آمده است: نیروهای مسلح سوریه با گشودن دو گذرگاه امن، راه را برای خروج هزاران غیرنظامی که تروریست ها از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کردند تا به جنایت های خود ادامه دهند، فراهم کردند.

فرماندهی کل ارتش سوریه افزود: نهادهای مسئول همه نیازهای بهداشتی و اسکان آن ها را تامین کرده است.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه همچنین از غیرنظامیان در غوطه خواست که از طریق گذرگاه های امن از زیر یوغ گروه های تروریستی خارج شوند.

ارتش سوریه همچنین بر ادامه عمل به وظیفه ملی و قانونی خود در دفاع از وطن تا بازگشت امنیت و ثبات به سراسر خاک کشور تاکید کرد.

شب گذشته نیز وزارت خارجه سوریه از سازمان ملل و سازمان های امدادرسانی خواست که به مسئولیت های خود برای ارسال کمک ها به مکان هایی که در حال حاضر هزاران غیرنظامی را در ریف دمشق در خود جای داده اند، عمل کنند.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه گفت : پس از سال ها نفاق و دروغ گروه های تروریستی و استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی و جلوگیری از رسیدن کمک ها و استفاده از آن ها برای بهانه دادن به دست جامعه جهانی، جمهوری عربی سوریه  در طول چند روز گذشته پرده از بزرگترین عملیات دروغ گروه های تروریستی در غوطه شرقی برداشته است.

این منبع افزود که نیروهای مسلح سوریه امنیت خروج هزاران غیرنظامی محاصره شده  داخل غوطه شرقی را تامین کرد و همچنان آنها را به بیرون و اماکن امن منتقل می کند.

این منبع در ادامه تصریح کرد: نهادهای امدادرسان به شهروندانی که پس از رنج هایی که در سال های گذشته در زیر یوغ تروریست ها در غوطه شرقی کشیدند، به آن ها غذا، دارو و خدمات بهداشتی و اجتماعی ارائه می کند.

این منبع تصریح کرد: هزاران شهروند این مناطق به رغم تمام تلاش های گروه های تروریستی برای جلوگیری از خروج آنها با حملات خمپاره ای، شلیک تک تیراندازها، تهدید، وعده و داستان های دروغین و خیالی علیه ارتش و حکومت سوریه، خروج این هزاران نفر در برابر رسانه ها نشان می دهد که همه داستان ها و داد و فریادهای برخی کشورها، غیر از دروغ و نفاق چیز دیگری نیست.

این منبع در ادامه گفت: این نفاق هنگامی برای جهانیان آشکار شد که این غیرنظامیان با پای پیاده از مناطق تحت تسلط گروه های تروریستی به سوی ارتش و دولت جمهوری عربی سوریه و نیروهای هم پیمان آمدند.

وی افزود: این حوادث همه شعارهای گوش نواز تروریست ها و حامیان منطقه ای و غربی آن ها در طول هفت سال گذشته را رسوا کرد.

این منبع در ادامه تأکید کرد: جمهوری عربی سوریه تاکید می کند که آمادگی تامین همه نیازهای شهروندان غوطه شرقی در هر مکانی را دارد.

این منبع در وزارت خارجه سوریه تأکید کرد: سوریه از سازمان ملل و نهادهای کمک رسان وابسته به آن می خواهد که اگر ادعاهای آن ها درباره نگرانی پیرامون زندگی غیرنظامیان درست است، این کمک ها را برای اماکن اسکان هزاران غیرنظامی در ریف دمشق ارسال کند.

 

آمریکا از ورود کمک ها به الرقه جلوگیری می کند

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: آمریکا و هم پیمانان اش  قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت درباره سوریه را نقض و  از ورود کمک‌رسانی‌های انسانی به غیرنظامیان در  شهر«الرقه» جلوگیری می کنند.

وزارت دفاع روسیه امروز با صدور بیانه ای اعلام کرد: واشنگتن، لندن و هم پیمانان آن‌ها قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت درباره سوریه را نادیده گرفته ‌اند و آمریکایی ها مانع از ورود کمک ها به رقه شده اند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که  آمریکایی‌ها اجازه ورود کمک رسانی‌های سازمان ملل و هیچ سازمان بین‌المللی دیگر را به رقه نمی‌دهند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: علی رغم اظهارات آمریکا درباره آمادگی  برای انتقال کاروان‌های کمک رسانی انسانی به آوارگان منطقه «تنف»، آمریکا با تضمین این که این کمک‌ها به طور کامل تنها بین آوارگان توزیع می‌شود و نه بین گروه‌های مسلحی که واشنگتن از آنها حمایت می کند، مخالفت کرد.

 

جنایت ترکیه در عفرین

در تحولی دیگر یک منبع در شهر«عفرین» به المیادین گفت که گلوله باران شدید مرکز شهر عفرین توسط ارتش ترکیه ادامه دارد.

خبرنگار المیادین نیز گفت که در حمله ارتش ترکیه به بیمارستان شهر عفرین دو زن جان خود را از دست دادند و 7 غیرنظامی دیگر نیز زخمی شدند.

برخی منابع کرد نیز اعلام کردند که ارتش ترکیه جنایت وحشتناکی در شهر عفرین مرتکب شد.

این منابع افزودند که در گلوله باران شهر عفرین توسط ارتش ترکیه 47 غیرنظامی جان خود را از دست دادند و ده ها تن دیگر زخمی شدند.

مسئولان شهر عفرین درخواست کمک فوری برای نجات جان ده ها هزار غیرنظامی کردند.

این مسئولان افزودند مشکلات ساکنان این شهر در پی قطع منابع آب و برق شهر عفرین شدید شده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری نیز اعلام کرد که در بمباران بیمارستان عفرین توسط هواپیماهای ترکیه 9 نفر جان خود را از دست دادند.

ترکیه حمله به بیمارستان شهر عفرین را تکذیب کرده است.

خبرنگار المیادین از اطراف شهر عفرین نیز گزارش داد که در اثر بمباران شهرک«ترنده» در منطقه عفرین توسط هواپیماهای ترکیه آتش سوزی های گسترده ای در این شهرک رخ داده است که همچنان ادامه دارد.

برخی منابع نیز اعلام کردند که بیش از 200 هزار غیرنظامی از بیم حمله ارتش ترکیه و گروه های سوری مسلح وابسته به آنکارا به شهر عفرین مجبور به فرار از شهر شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.