چهار کشور تحریم کننده قطر از هیچ تلاشی برای سرنگونی تیلرسون فروگذار نکردند و بازوهای مالی خود و شرکت های روابط عمومی غول پیکر که به نفع آنها کار می کنند؛شرکت هایی که در هر صورت امپراتوری های بزرگی هستند، را در این زمینه به کار گرفتند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در  سرمقاله خود به برکناری وزیر خارجه آمریکا توسط رئیس جمهور این کشور پرداخت و نوشت: گمانه زنی ها درباره دلایل واقعی پشت تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای برکناری «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا از مقامش و تعیین «مایک پومپئو» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به جای وی روز به روز بیشتر می شود. برخی این تصمیم رئیس جمهور آمریکا را با نارضایتی وی از موضع گیری های وزیر خارجه اش درباره کره شمالی مرتبط می دانند زیرا تیلرسون موضع گیری های منعطف تر و نرم تری با ترجیح دادن گفت و گو بر رویارویی نظامی، اتخاذ کرده بود. برخی نیز بر این باورند که جانبداری وی از قطر در اختلافش با چهار کشور(عربستان، امارات، بحرین و مصر) را دلیل اصلی برکناری اش می دانند زیرا وی با این جانبداری استراتژی ترامپ در انزوای قطر به دلیل نزدیک شدنش به ایران را خنثی کرد؛ کشوری که ترامپ آن را دشمن استراتژیک خود می داند و می خواهد که توافقنامه هسته ای با آن را لغو کند.

ترامپ در دیدارش با روزنامه نگاران واقعیت دلایلی که پشت تصمیم«غیرناگهانی اش» برای برکناری تیلرسون  قرار دارد را بیان نکرد لیکن به وجود اختلاف ها و دوری در دیگاه ها درباره چندین مساله میان وی و تیلرسون اذعان کرد.

دکتر«عبدالخانق عبدالله» که یکی از مشاوران«محمد بن زاید» ولیعهد امارت ابوظبی است زمانی که در توئیتی در حساب تویتری خود اشاره کرد که تلاش های امارات نقش بزرگی در برکناری تیلرسون وزیر خارجه آمریکا بازی کرد، جنجال بزرگی در شبکه های اجتماعی به راه انداخت.

بی تردید وزیر خارجه برکنار شده آمریکا در چهار کشور تحریم کننده قطر محبوب نبود به ویژه پس از امضای معاهده همکاری واشنگتن با دوحه در زمینه مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع مالی آن و کاهش چنین منابعی وی یعنی تلیرسون سفرهایش به پایتخت امارات را به در اوج بحران خلیج فارس به پایین ترین حد خود رساند و در ریاض نیز به سردی مورد استقبال قرار گرفت و درهای دو کشور به روی میانجی گری اش بسته شد.برخی نیز احتمال زیاد می دهند اختلافات بر سر چگونگی رفتار با کره شمالی باعث برکناری وی بوده است.خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش داد که اختلافات بر سر کره شمالی عامل اصلی در تصمیم ترامپ برای برکناری تیلرسون بوده است.

ترامپ می خواست که فشار بر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را ادامه دهد و از موضع اعلام شده تیلرسون در تأیید مذاکرات راضی نبود؛ امری که حکایت از آن دارد که کشورش آماده دادن امتیازهایی است و چه بسا موافقت ترامپ با دیدار با رهبر کره شمالی بدون مشاوره با وزیر خارجه اش همان چیزی بود که به تیلرسون را ناراحت کرد به رغم آن که این انعطاف درست بودن دیدگاه وزیر برکناره شده را مورد تأکید قرار می دهد.

چهار کشور تحریم کننده قطر از هیچ تلاشی برای سرنگونی تیلرسون فروگذار نکردند و  بازوهای مالی خود و شرکت های روابط عمومی غول پیکر که به نفع آنها کار می کنند؛شرکت هایی که در هر صورت امپراتوری های بزرگی هستند، را در این زمینه به کار گرفتند. و بعید نیست که این چهار کشور در بی ثبات کردن جایگاه وزیر خارجه آمریکا نقش داشته و کنار رفتنش را تسریع کردند؛ امری که منجر به پایان دو گانه گرایی در موضع دولت آمریکا در قبال بحران خلیج فارس شد و باعث شد که در یک سمت و سو قرار گیرد.

بی تردید قطر یک همپیمان استراتژیک مهم یعنی تیلرسون که در حمایت از این کشور در ماه های گذشته عناد ورزید و قطر را از حمایت از تروریسم تبرئه کرد، از دست داد؛ حمایت از تروریسم اتهامی بود که محور استراتژی چهار کشور علیه قطر را شکل می داد.

کریم پورزبید

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.