روز سه‌ شنبه ترامپ، وزیر خارجه‌ خود را برکنار، و رئیس سازمان سیا را به عنوان جانشین او معرفی کرد. به باور بسیاری از ناظران سیاسی، در این جابجایی یک «باز» جانشین یک «کبوتر» می‌ شود و فراکسیون شخصیت‌ های میانه‌ رو در دولت آمریکا بیش از پیش تضعیف می‌ شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا پس از برکناری «رکس تیلرسون»، «مایک پومپئو» را در روز سه شنبه 13 مارس به عنوان وزیر خارجه آمریکا معرفی کرد.

برکناری یک باره تیلرسون در حالی که وی در سفر خارجی به سر می برد، همچون بمب خبری بود؛ ولی انتصاب پومپئو چنان ترس و هراسی را در خصوص آینده سیاست خارجی این کشور ایجاد کرد، که شوک اخراج تیلرسون را خنثی کرد.

 

7980tillersonandmikepomeo

 

پومپئو با توجه به سوابق و کارنامه سیاهی که دارد، هر ناظر و کارشناسی مسائل سیاسی ای را نگران می کند.

زندگی نامه

پومپئو متولد 30 دسامبر 1963 در شهر «اورنج» در کالیفرنیا است. او فرزند «دروتی» و «واین پومپئو» است. او ایتالیایی تبار است. مادربزرگ پدری او متولد «کارامانیچو ترمه» بود.

او در دبیرستانی در منطقه «فانتین ولی» کالیفرنیا تحصیل کرد و در مجاورت آن در «سنتا انا» زندگی کرد.

او در تیم بسکتبال این مدرسه در پست فوروارد بازی می‌ کرد و در سال 1982 فارغ‌ التحصیل شد.

ورود به نظام

او سپس وارد آکادمی نظامی آمریکا شد و در سال 1986 با رتبه اول با مدرک مهندسی مکانیک، فارغ‌ التحصیل شد و سپس به عنوان افسر سواره نظام در شاخه زرهی نیروی زمینی از 1986 تا 1991 فعالیت کرد.

 

screen-shot-2016-11-18-at-1-12-20-pm-1479492768

 

او مدرک خود را از مدرسه حقوق «هاروارد» دریافت کرد و در آنجا جزو 81 دبیر نشریه نقد حقوق هاروارد بود.

او سپس به عنوان وکیل در شرکت حقوقی «ویلیام اند کانلی» کار کرد.

به طور کلی پامپئو به مدت پنج سال در ارتش خدمت کرد ولی هیچ وقت به میدان نبرد اعزام نشد.

فعالیت اقتصادی

در سال 1998 پومپئو به همراه سه تن از دوستان خود کنترل سه شرکت ساخت قطعات هواپیما را برعهده گرفتند و به شهر «ویچیتا» در ایالت «کانزاس» رفتند. 

این همکاری ها تا سال 2006 ادامه یافتند.

وی کمی بعد یک شرکت مهندسی در ویچیتا راه‌ اندازی کرد. حامیان مالی او گروه‌ های با نفوذی چون «برادران کوک» بودند.

 

static.politico.com

 

او حتی یکی از شرکای خود (بولاتائو) را پس از انتصابش به عنوان رئیس سیا، به سمت مدیر اجرایی منصوب کرد.

پومپئو مدت زمانی هم رئیس شرکت تجهیزات میدان نفتی «سنتری اینترنشنال» بود.

حضور در مجلس نمایندگان آمریکا

2010 و 2011

مایک پمپئو در سال 2010 و با حمایت مالی برادران کوک در اولین تلاش برای راهیابی به مجلس نمایندگان آمریکا، در انتخابات پیروز شد. در اولین سال حضور خود در مجلس نمایندگان، در حوزه انرژی سوابقی از خود برجای گذاشت که با دیدگاه برادران کوک، همسو بود.

 

speaker-mike-pompeo

 

مایک پامپئو پیشتر نماینده حوزه انتخابیه چهارم کانزاس از حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا بود که برای نخستین‌بار در 5 ژانویه 2011 به‌ عضویت این مجلس درآمد.

2012

او در انتخابات این سال رقیب دموکرات خود را با 62 رای در برابر 32 رای شکست داد و مجددا انتخاب شد.

2014

پومپئو در انتخابات سراسری پیروز شد و با 66.7 رای «پری شاکمن» رقیب دموکرات خود را شکست داد.

 

mike-pompeo-cia-director-1479493715

 

2016

پومپئو در انتخابات سراسری با 60.6 درصد آراء، «دانیل بی گیروکس» دموکرات را شکست داد.

حضور در کمیته ها

او پس از آن به عضویت کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در آمد. کار این کمیته، بررسی فعالیت‌ های اطلاعاتی از جمله سازمان سیا است.

 

mike-pompeo-1479493650

 

نام مایک پومپئو پس از ایجاد کمیته تحقیق برای بررسی حادثه حمله به سفارت آمریکا در «بنغازی» لیبی بر سر زبان‌ ها افتاد. او به یکی از جدی‌ ترین منتقدان «هیلاری کلینتون» وزیرخارجه وقت آمریکا تبدیل شد.

ریاست سازمان سیا

در 18 نوامبر 2016 ترامپ که به تازگی در انتخابات ریاست جمهوری برگزیده شده بود، اعلام کرد که پومپئو را به عنوان رئیس سیا منصوب خواهد کرد. او توانست با 66 رای موافق در برابر 32 رای مخالف در تاریخ 23 ژانویه 2017 از سوی سنا تایید صلاحیت شود.

 

00

 

پومپئو در فوریه 2017 به ترکیه و عربستان سعودی سفر کرد. او در ترکیه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترمیه در مورد سیاست ها در قبال داعش و سوریه رایزنی کرد و در عربستان مدال ویژه سیا را به «محمد بن نایف» ولیعهد وقت اهدا کرد.

 

139511230927551449976044

 

او در اوت 2017 ریاست مستقیم مرکز عملیات ضد اطلاعاتی - نهادی که به آغاز تحقیقات در مورد تبانی احتمالی ستاد ترامپ و مقامات روسی کمک کرد - را برعهده گرفت. روسای پیشین سیا از این انتصاب ابراز نگرانی کردند زیرا پومپئو متحد ترامپ بود.

سیاست داخلی

او عضو جنبش تی‌ پارتی در حزب جمهوری‌ خواهان آمریکا است و در سمت راست طیف سیاسی جمهوری‌ خواهان قرار می‌ گیرد.

او همچنین عضو انجمن ملی اسلحه، گروه لابی گسترش استفاده از سلاح گرم در آمریکا است. او با بستن بازداشتگاه گوانتانامو مخالف است.

وی از حامیان جدی تعقیب و ذخیره اطلاعات مربوط به ارتباطات شهروندان در آمریکا است. در مطلبی که دو سال پیش از او منتشر شد، وی درخواست کرد ذخیره اطلاعات متادیتای تلفنی از سرگرفته شده و همراه با اطلاعات مالی و نوع زندگی افراد، به منبعی که قابلیت جست‌ و جو داشته باشد، تبدیل شود.

 

0

 

سیاست خارجی

مایک پومپئوی 54 ساله به عنوان رئیس سیا به طور مرتب دونالد ترامپ را در جریان مسائل اطلاعاتی قرار می‌ دهد. او یکی از تندروترین چهره‌ ها در زمینه سیاست خارجی در حلقه نزدیک به رئیس جمهور آمریکا است.

وی پیش از این تاکید کرده بود رهبران کشورهای اسلامی در صورت عدم محکومیت خشونت هایی که به نام اسلام صورت می گیرد، به طور بالقوه «همدست» عاملان حملات تروریستی محسوب می شوند.

مایک پومپئو در مورد «ادوارد اسنودن» کارمند سابق اطلاعات مرکزی ایالات متحده گفته بود وی باید به اعدام محکوم شود. ادوارد اسنودن در سال 2013 هزاران مدرک طبقه بندی شده آژانس امنیت ملی آمریکا را در اختیار روزنامه نگاران قرار داده بود. اطلاعات افشا شده توسط ادوارد اسنودن از جاسوسی گسترده آمریکا در سطح جهان پرده بر می داشت.

 

mike-pompeo

 

وی به عنوان یکی از چهره هایی که موضعی سرسختانه در قبال کره شمالی و «کیم جونگ اون» رهبر این کشور دارند شناخته می شود. او از مداخله آمریکا برای برکناری کیم جونگ اون از قدرت سخن گفته است.

پومپئو توجه ویژه‌ای به اخبار ایران دارد و منتقد سرسخت توافق هسته‌ ای ایران و قدرت‌ های جهانی بوده‌ است. وی بارها ضمن مخالفت شدید با برجام، طرح های مختلفی در ضدیت با ایران به کنگره ارائه داده‌است که یکی از این طرح‌ ها، ممنوعیت خرید اورانیوم از ایران بوده‌ است.

او معتقد است باید تحریم‌ ها علیه ایران گسترش پیدا کند.

 

gettyimages-492975174-1479494150

 

در فوریه 2016 وی به همراه دو نماینده جمهوری‌ خواه دیگر از طریق دفتر حفاظت منافع ایران در آمریکا برای بازدید از ایران درخواست روادید کردند. وزارت خارجه ایران گفت این سه نفر «به نحو کاملا نامناسبی» درخواست ویزا کرده‌ اند و بر همین مبنا درخواستشان رد شد.

پومپئو موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا را کم‌ اهمیت می‌ داند و می‌ گوید روسیه دهه‌ هاست که در حال دخالت در دوره‌ های مختلف انتخابات آمریکا است.

زندگی شخصی

همسر او «سوزان پومپئو» است. آنها پسری به نام «نیکلاس» دارند که 26 سال دارد.

 

2

1

5

6

 

نیکلاس در نیویورک زندگی می کند و همچون پدرش عاشق بسکتبال است.

مایک و سوزان دو سگ به نام های «هالی» و «پاتون» دارند.

سوزان همواره در انتخابات های کنگره نقش مبلّغ را برای همسرش ایفا می کرد.

 

عباسعلی سید زاده

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.