پس از برکناری وزیر خارجه آمریکا، زمزمه ها از ادامه این دومینو در کاخ سفید با اخراج 9 تن دیگر از مقامات به گوش می رسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان در گزارشی بر روی وب سایت خود نوشت: «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا بعد از بیش از یک سال خصومت با «دونالد ترامپ» در نهایت برکنار شد.

تیلرسون دومین مقام ارشد دولت آمریکا است که در یک هفته گذشته یا استعفا کرده است یا اینکه برکنار شده است. پیش از تیلرسون، «جان مک انتی» دستیار شخصی ترامپ از مقام خود برکنار شده بود. پیش از آن هم، «گری کوهن» مشاور ارشد اقتصادی ترامپ از سمت خود استعفا کرد. گری کوهن به دلیل مخالفت با طرح وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا استعفا داد.

قبل از کوهن نیز «هوپ هیکس» مدیر ارتباطات کاخ سفید و «جاش رافائل» معتمد داماد و دختر ترامپ نیز استعفای خود را اعلام کرد.

برخی گزارش ها از کاخ سفید حاکی است موج جدیدی از استعفا و اخراج ها در راه است.

9 نفری که احتمال می‌ رود به دلیل اختلافاتی که با ترامپ دارند، به سرنوشت مشابه تیلرسون دچار شوند، شامل «جف سشنز» دادستان کل آمریکا، «دیوید شالکین» وزیر امور کهنه‌ سربازان آمریکا، «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید،  «رایان زینک» وزیر کشور آمریکا، «اسکات پروت» رئیس سازمان محیط زیست آمریکا، «بن کارسون» وزیر مسکن و توسعه شهری، «جان کلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید، «بتسی دیواس» وزیر آموزش آمریکا و «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا می‌ شوند.

ترامپ آشکارا و به طور مداوم جف سشنز را مورد حمله قرار داده است. او حتی در جایی وزیر دادگستری خود را «کوتوله کوته بین» خطاب کرده است. او قبلا هم چندین بار در توئیتر به سشنز تاخته بود.

رئیس‌ جمهور همچنین برکناری وزیر امور کهنه‌ سربازان و جایگزین کردن «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا را در دست بررسی دارد. شالکین بابت سفرش به اروپا و رهبری وزارت کهنه سربازان با چندین مورد تحقیقات روبروست اما بابت عملکردش از جانب ترامپ تقدیر شده بود. 

شایعاتی هم درباره تنش‌ ها بین هربرت مک مستر و ترامپ ماه ها است که به وفور شنیده می‌شود.

وزیر کشور آمریکا هم با یک سری سوالات درباره فراتر رفتن هزینه‌ های سفرش از حد مجاز روبرو است.

از طرف دیگر گزارشاتی منتشر شده مبنی بر اینکه بن کارسون وزیر مسکن و توسعه شهری آمریکا یک سرویس ناهارخوری 31 هزار دلاری برای دفتر کار خود خریداری کرده است؛ این در حالی است که او یکی از رقبای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا بود.

یکی دیگر از اعضای کابینه ترامپ که در معرض خطر برکناری قرار دارد، جان کلی رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید است که با «جارد کوشنر» و «ایوانکا ترامپ» داماد و دختر ترامپ دچار مشکل شده است.

از طرف دیگر رابرت کلی با تیلرسون و ماتیس بخشی از «بسته خودکشی» هستند به این مفهوم که اگر یکی از آنها استعفا کند یا برکنار شود، همگی آنها دولت را ترک می‌کنند و هم‌ اکنون که تیلرسون برکنار شده است، احتمال کناره گیری وی نیز بالا است.

«اسکاراموچی» مدیر سابق روابط عمومی کاخ سفید می گوید: در کاخ سفید همه از هم می ترسند؛ اینجا شبیه پادگان شده است و موج جدیدی از استعفاها و اخراج ها در راه است.

تاکنون 37 مقام دولتی یا استعفا کرده اند و یا توسط ترامپ از سمت های خود اخراج شده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.