سال 1396 نیز همچون سال‌ های قبل، با رویدادهای گوناگونی همراه بود و باز هم این جنگ طلبی و اختلافات بود که رتبه اول را در میان همه اخبار داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، جهان در سالی که گذشت ماه‌ ها و روزهای پرخبری را پشت سر گذاشت. جنگ، رسوایی‌ های مالی و سیاسی، پیروزی‌ های غیرمنتظره‌ در انتخابات، خط و نشان‌ های سیاسی و اقتصادی در عرصه بین‌ الملل، برکناری و کناره‌گیری‌ های اجباری سیاستمداران و ترورها از جمله تحولاتی بود که در سال گذشته شاهدش بودیم.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مهمترین حوادث و اتفاقات حوزه بین الملل در سالی که گذشت:

**********************

1. آمریکا

           * سال رسوایی های ترامپ (راشا گیت، سونامی اخراج ها، رسوایی اخلاقی)

سال جاری سالی پر از خبرهای رسوایی های رئیس جمهور آمریکا بود.

در هفته های اخیر سونامی اخراج مقامات ارشد دولت ترامپ (و بیشتر در هاله ای از ابهام) به اوج خود رسید. «گری کوهن» مدیر اجرایی سابق موسسه مالی «گلدمن ساکس» که به عنوان مشاور امور اقتصادی ترامپ در کاخ سفید شناخته شده بود، آخرین قربانی این سونامی است. بر اساس آمار موسسه بروکینگز، برکناری مسئولان ارشد در سال نخست ریاست جمهور در دولت ترامپ به طور قابل توجهی بالاتر از پنج رئیس جمهور گذشته است و حتی دو برابر برکناری مسئولان در دولت اول «رونالد ریگان» که رکورد قبلی را در اختیار داشت، می باشد.

 

Untitled

 

37 مقام دولتی در یک سال نخست ریاست جمهوری ترامپ اخراج شده، و یا استعفا دادند.

با گذشت کمی بیش از یک سال از آغاز به کار ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا، روند استعفاها و اخراج‌ ها در دولت او شتاب گرفته است. به طور میانگین هر 20 روز یک مقام دولت ترامپ کنار می رود.

رسوایی اخلاقی رئیس جمهور آمریکا در حالی از تاریخ 16 اسفند در مسیر جدیدی قرار گرفت و بازیگر فیلم‌ های مستهجن از وی شکایت کرد. «استفانی کلیفورد» بازیگر سابق فیلم‌ های مستهجن در متن شکایتش نوشته که ترامپ و وکیلش به زور به وی حق‌ السکوت داده‌ اند. این حق‌ السکوت بابت مخفی نگه داشتن روابط میان ترامپ و این زن پرداخت شده است.

 

2717245

 

ترامپ در سال گذشته بارها با اتهام‌ های «تجاوز» مواجه بوده و علیه او در این باره حرف‌ ها و حتی شکایت‌ های زیادی صورت گرفته است.

این در حالی است که از سوی دیگر از تاریخ 17 مه 2017، دادستان آمریکا طی حکمی «رابرت مولر» را به سمت بازرس ویژه منصوب کرده است. او در حال تحقیق در مورد تبانی احتمالی ترامپ با روسیه برای پیروزی در انتخابات نوامبر 2016 آمریکا است.

 

1

 

افراد بسیاری از حلقه نزدیکان ترامپ تاکنون مورد بازجویی قرار گرفته اند و قرار است به زودی از شخص رئیس جمهور هم بازجویی شود.

           * برکناری شوکه کننده وزیر خارجه آمریکا

درتاریخ 22 اسفند رئیس جمهور آمریکا بدون رعایت هرگونه قوانین سیاسی و دیپلماتیک، وزیر خارجه خود را در زمانی که در سفر خارجی در آفریقا به سر می برد، با انتشار توئیتی اخراج کرد.

 

2

 

ترامپ پس از مدت‌ ها اختلاف نظر با «رکس تیلرسون» او را برکنار کرد و «مایک پومپئو» رئیس سازمان جاسوسی آمریکا را جانشین او کرد.

رکس تیلرسون تا 31 مارس به طور رسمی در سمت خود خواهد ماند، اما «جان سولیوان» معاون وزارت  خارجه آمریکا، مسئولیت اداره این وزارتخانه را تا زمان تایید صلاحیت مایک پومپئو بر عهده خواهد داشت.

           *طوفان های آمریکا

وقوع 4 طوفان بزرگ در آمریکا که بزرگ ترین آنها طوفان «هاروی» بود و ایالات تگزاس را  درنوردید باعث شد تا پالایشگاه‌ های بزرگ این کشور خاموش شده و قیمت نفت در بازار جهانی دچار نوسان شود.

 

طوفان+هاروی

 

کاهش تولید سکوهای نفتی خلیج مکزیک و از سوی دیگر خاموش شدن پالایشگاه‌ ها در آمریکا باعث شد تا فشارهای جدید افزایشی و کاهش بر قیمت نفت در بازار جهانی اتفاق بیفتد و در نتیجه قوی تر بودن فشارهای کاهشی قیمت نفت در بازار جهانی تا حدودی کاهش یابد.

           * اعمال تعرفه گمرکی برای واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا و احتمال بروز جنگ تجاری

ماه گذشته دونالد ترامپ دستور اعمال تعرفه گمرکی 25 درصدی برای فولاد و 10 درصدی برای آلومینیوم وارداتی به آمریکا را صادر کرد. این اقدام واکنش شدید اتحادیه اروپا، کانادا، آلمان و چین را در پی داشت.

 

2018-03-08T222603Z_1_LYNXNPEE2723O_RTROPTP_4_USA-TRADE_1

 

اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اقدام دولت ترامپ را با اعمال تعرفه برای ورود کالاهای آمریکایی به اروپا تلافی خواهد کرد. چین نیز اعلام کرد اگرچه علاقه‌ ای به جنگ تجاری با آمریکا ندارد اما در صورتی که آمریکا اصرار به ادامه اجرای سیاست‌ های جنگ تجاری کند، این کشور نیز به مقابله با آمریکایی‌ ها برخواهد خواست.

کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده است این اتحادیه بطور کامل آماده مقابله با آمریکایی‌هاست.

 

2. اروپا

* انتخابات ها

                       ** فرانسه

مردم فرانسه طی دو مرحله در آوریل و می 2017 (اردیبهشت) جوان ترین رئیس جمهور تاریخ خود را به کاخ الیزه فرستادند. «امانوئل ماکرون» تنها کمی پیش از انتخابات، حزب «به پیش» را تاسیس و رهبری آن را بر عهده گرفته بود.

 

9

 

آنچه در انتخابات فرانسه طی سال های اخیر همواره مورد توجه ناظران بوده حضور حزب راست افراطی جبهه ملی در انتخابات ها است. در این دوره نیز «مارین لوپن» که از حدود شش سال پیش رهبری حزب جبهه ملی را برعهده گرفته بود رقیب مهمی برای ماکرون به حساب می آمد. مارین لوپن با رشدی چشمگیر توانست حدود 37 درصد آرا را در دور دوم به خود اختصاص دهد. اما در نهایت از ماکرون شکست خورد.

                     ** انتخابات زود هنگام انگلیس

«ترزا می» با هدف کسب اکثریت پارلمان انگلیس و در نتیجه پیش بردن هرچه بهتر روند برگزیت، در 19 آوریل 2017 (30 فروردین) اعلام انتخابات زود هنگام کرد.

 

6

 

هدف می از انتخابات زود هنگام کسب اکثریت پارلمان بود تا بتواند با دست پر در مذاکرات خروج شرکت کند اما نتیجه این انتخابات آنچه نبود که ترزا می انتظار داشت و حزب محافظه کار در این انتخابات نه تنها نتوانست اکثریت آرا را به دست آورد که حتی نسبت به دوره پیش هم تعداد 17 کرسی را از دست داد و حزب کارگر در مقابل 30 کرسی بیشتر از دوره قبل کسب کرد.

                        ** آلمان و انتخابات سرنوشت ساز برای مرکل

در روز 24 سپتامبر (2 مهر) 61.5 میلیون نفر از شهروندان آلمان رای خود را برای انتخاب نمایندگان خود در پارلمان این کشور (بوندستاگ) به صندوق ها ریختند. بر اساس نتایج نهایی، اتحاد دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل بانوی قدرتمند اروپا توانست با کسب 33 درصد از آرا پیروز این انتخابات شود.

 

7

 

این چهارمین باری بود که مرکل 63 ساله برای تکیه زدن بر کرسی صدارت اعظمی یکی از مهمترین قدرت های اتحادیه اروپا خیز بر می داشت. اما آنچه انتخابات 2017 آلمان را حائز اهمیت می کند نه فقط پیروزی  مرکل که راه یافتن حزب راست گرای افراطی «جایگزین برای آلمان» به پارلمان برای نخستین بار در تاریخ این کشور بود که پیروزی مرکل را تحت الشعاع خود قرار داد.

در آلمان نیز نتایج به دست آمده از انتخابات به گونه ای بود که این کشور را به سمت تشکیل دولتی ائتلافی هدایت کرد.

                          ** کاتالونیا: از همه پرسی استقلال تا انتخابات محلی

همه‌ پرسی استقلال کاتالونیا در اول اکتبر 2017 (10 آبان) توسط حکومت کاتالونیا در خصوص استقلال کاتالونیا برگزار شد.

حامیان همه‌ پرسی خواهان الزام‌ آور بودن آنند، با این که چنین همه‌ پرسی در چارچوب قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی است. دادگاه قانون اساسی اسپانیا در 7 سپتامبر فورا این همه‌ پرسی را معلق کرد و حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.

 

10

 

این همه‌ پرسی به بحران قانون اساسی در اسپانیا منجر شد و یک عملیات پلیس برای متوقف کردن همه‌ پرسی آغاز شد. طبق گزارش بخش خدمات بهداشت و درمان کاتالونیا، 840 نفر در اثر ضربات پلیس اسپانیا و گارد مدنی به مراکز رای‌ گیری در اول اکتبر زخمی شدند. همچنین نیروی پلیس از گلوله‌ های لاستیکی استفاده کرد.

طبق اعلام مسئولان ایالتی، 90 درصد از کسانی که موفق به شرکت در رای‌ گیری شده بودند، به استقلال کاتالونیا رای داده‌ اند.

در تاریخ 10 اکتبر (18 مهر) رهبران کاتالان اعلامیه استقلال از اسپانیا را امضا کردند ولی به جریان انداختن آن را متوقف کردند و برای گفت و گو با دولت مرکزی اسپانیا فراخوان دادند.

در نهایت «کارلس پوجدمون» رئیس دولت منطقه ای کاتالونیا در 18 مهر در پارلمان این منطقه سخنرانی کرد و با توجه به نتیجه همه‌ پرسی اخیر، روی خواسته استقلال «جمهوری کاتالونیا» تاکید کرد، اما برای کسب فرصت دیگر گفت و گو با دولت مرکزی اسپانیا از پارلمان خواست تا نتیجه همه‌پرسی را معلق کند.

انتخابات محلی اسپانیا هم در روز 21 دسامبر (30 آذر) برگزار و بر اساس نتایج به دست آمده از مجموع 135 کرسی پارلمان محلی، سه حزب جدایی طلب موفق به کسب 70 کرسی شدند.

                     ** اتریش

رای دهندگان اتریشی در انتخابات 15 اکتبر (23 مهر) این کشور حزب «محافظه کار مردم» را بر حزب راست گرای افراطی «آزادی مردم اتریش» به رهبری «کریستین اشتراخه» ترجیح دادند و «سباستین کورتس» 31 ساله با کسب 30 درصد آرا توسط حزب متبوع خود توانست در جایگاه جوان ترین رهبر اروپا قرار گیرد.

 

11

 

کسب 27.4 درصد از آرا توسط حزب راست افراطی به عنوان بهترین نتیجه  از سال 1999 به بعد و قرار گیری این حزب در جایگاه دوم از جنبه های قابل توجه انتخابات اتریش بود.

تقسیم آرا بین احزاب شرکت کننده در انتخابات اتریش به گونه ای نبود که حزب پیروز بتواند به تنهایی تشکیل دولت دهد. دولت ائتلافی اتریش با آنچه در هلند شکل گرفته بود یک تفاوت عمده داشت و آن ورود حزب راست افراطی به درون دولت و تشکیل دولت با حضور این حزب بود.

                        ** چک

کاندیدایی که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته بود فردی بود به نام «آندری بابیس» رهبر حزب پوپولیست «آنو» که ثروت 4 میلیارد دلاری و شعارهای انتخاباتی وی در ارتباط با مخالفت با نهادهای قدرت و نخبگان سیاسی، باعث شده بود رسانه ها به وی لقب «ترامپ چک» را بدهند.

 

12

 

حزب آنو در حالی که در انتخابات دوره قبل تنها 7 درصد از آرا را کسب کرده بود در این دوره از انتخابات با یک جهش بزرگ توانست 30 درصد از آرا را کسب کند. در انتخابات 21 اکتبر (29 مهر)، در کنار حزب آنو یک حزب راست افراطی به نام اس پ د (حزب آزادی و دموکراسی) نیز توانست با کسب 10 درصد از آرا در رده سوم قرا گیرد.

                        ** ایتالیا

پیروزی حزب‌ ها و افرادی که در گرایش‌ های سیاسی‌ شان «شبه پوپولیست» به شمار می‌ آیند در انتخابات  ایتالیا نشانه و تاکید تازه‌ ای بر میزان ناامیدی رایج در این کشور از سیاستگذاران سال‌ های اخیر ایتالیا و همتاهای اروپایی‌ شان بود.

 

926269

 

 برنده بزرگ این انتخابات جنبش «5 ستاره» بود و همین طور جبهه دست راستی «لیگا» که پیشتر آن را «اتحادیه شمالی» می‌ نامیدند. آنها از زخم‌ ها و نارضایتی‌ های عمیق موجود در ایتالیا برای رسیدن به اهداف خویش بهره گرفتند

                         ** چهارمین دوره صدراعظمی مرکل

در تاریخ 23 اسفند، پارلمان آلمان برای چهارمین دوره متوالی، «آنگلا مرکل» را به عنوان صدراعظم این کشور انتخاب کرد و به بن‌ بست سیاسی شش ماهه در آلمان پایان داد.

نمایندگان بوندستاگ، با 364 رای موافق در برابر 315 رای مخالف و 9 رای ممتنع، به صدراعظمی آنگلا مرکل 63 ساله رای دادند و مرکل در سخنانی در پارلمان، رسما صدراعظمی را پذیرفت.

 

8

 

انتخاب مرکل به عنوان صدراعظم آلمان بعد از گذشت شش ماه از انتخاباتی صورت گرفت که برنده قطعی نداشت و تشکیل دولت ائتلافی را به بحرانی سیاسی بدل کرد. این وضعیت سرانجام با توافق دو حزب دموکرات مسیحی به رهبری مرکل و حزب سوسیال دموکرات برای تشکیل دولت ائتلافی به پایان رسید.

                       ** روسیه

طبق اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه‌‌ به دنبال انتخابات روز یکشنبه 27 اسفند، «ولادیمیر پوتین» با کسب 76.6 درصد آرا، برای شـش سال دیگر رهبری کاخ کرملین را در دست گرفت.

 

603x339_7bcba6e8-2766-5602-bed0-2ed206924099-3105540

 

دست‌کم 67 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند.

 

       *پوپولیسم اروپا

سال 96 سال پیروزی راست گراهای افراطی بر چپ های میانه رو در انتخابات های اروپایی و در حقیقت سال پیروزی پوپولیسم در قاره سبز محسوب می شد.

ماشین پوپولیسم در ایتالیا پرشتاب‌ تر از تمام اروپا پیش رفت. اقتصاد درمانده این کشور در کنار بحران مهاجرت سبب شد در انتخابات اخیر، پوپولیست‌ ها 50 درصد از آرا را کسب کنند.

اما ایتالیا تنها پیشروی موجی است که کم و بیش در بسیاری نقاط اروپا به راه افتاده است؛ یعنی رشد جناح های ضدساختاری.

 

5a96c69ffc7e93e6738b45ff

 

یونان و جمهوری چک با ایتالیا فاصله چندانی ندارند.

گرچه این موج بیشتر در مرکز و جنوب اروپا جان گرفته اما دولت های عمده اتحادیه اروپا نظیر آلمان‌،‌ فرانسه و کشورهای اسکاندیناوی از جمله سوئد و فنلاند را هم بی‌ نصیب نگذاشته است.

             * تنش در روابط اروپا و آمریکا با روسیه

روابط روسیه و انگلیس، پس از جریان مسموم شدن یک جاسوس سابق روس و دخترش در «سالزبری» و اتهام‌ های لندن به مسکو در پیوند با این موضوع، با تنش و بحران روبرو شده‌است.

 

0

 

همزمان دولت آمریکا روز 24 اسفند تحریم‌ های تازه‌ ای را علیه پنج نهاد و 19 شخص حقیقی روس، در پیوند با اتهامات مربوط به دخالت مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وضع کرد.

          * حمله به مساجد در اروپا به ویژه آلمان

  بر اساس آمار نهادهای مدافع حقوق بشر در اروپا، اسلام ستیزی طی سال های گذشته در این قاره روبه افزایش است.

از ابتدای سال جاری بیش از 950 حمله و تعرض ضد مسلمانان و  موسسات اسلامی در اروپا رخ داده است.

 

00

 

حمله به مساجد به شدت افزایش یافته است. مسلمانان احساس نگرانی می‌ کنند و یکی از دلایل این نگرانی‌ ها، سکوت جامعه جهانی در قبال این حوادث است.

اخیرا مساجدی در شهرهای »آخن« و «فیرسن» آلمان مورد حمله قرار گرفته‌ اند. علاوه بر آلمان در مناطق دیگری از اروپا همانند فرانسه و اسپانیا نیز این حوادث مشاهده می‌ شود. برای مثال مهاجمان در شهر «بوردو» فرانسه به مسجدی حمله‌ ور شده و روی دیوارهای آن عبارات تهدید آمیزی نوشتند.

      * سرمای سیبری در اروپا

زمستان امسال حرکت باد سرد سیبری از مسکو به سمت غرب، موجی از برف و سرما را با خود به اروپا برد.

مقامات کشورهای مختلف اروپایی از جمله اتریش، مجارستان، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا به شهروندانشان در مورد این موج شدید سرما هشدار دادند.

 

 

بی خانمان های اروپایی قربانیان اصلی این برف و سرما بودند.

3. شبه جزیره کره

                           * کره شمالی

سال 96 سال پر خبری برای کره شمالی بود: از آمادگی متقابل رئیس‌ جمهور آمریکا گرفته تا حضور تاریخی پیونگ یانگ در المپیک زمستانی کره جنوبی و آزمایش های موشکی متوالی.

در تازه ترین اتفاق، جمعه 18 اسفند «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره‌ شمالی آمادگی متقابل خود را برای گفت‌ و گو ابراز داشته‌ اند.

 

000

 

مکان و زمان دیدار میان رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی هنوز مشخص نیست، اما کاخ سفید تایید کرده که ترامپ موافقت خود با انجام دیدار و گفت‌ و گو با اون را ابراز داشته است.

پیشتر نیز کره جنوبی پس از مذاکرات اولیه با همسایه‌ شمالی خود اعلام کرده بود که بر سر انجام دیداری میان میان کیم جونگ اون و «مون جائه این» رئیس‌ جمهور کره جنوبی توافق به دست آمده است. این ملاقات قرار است در ماه آوریل در منطقه مرزی «پانمونجوم» انجام گیرد.

تنش بر سر برنامه هسته‌ ای و موشکی کره شمالی در طی یک سال گذشته بالا گرفت و حتی تهدیدهای لفظی متقابل کره شمالی و آمریکا برای آغاز جنگ را به دنبال داشت.

ارتش کره شمالی طی ماه‌ های گذشته دست به چندین آزمایش ‌موشکی زد و همچنین در ماه سپتامبر 2017 آزمایشی هسته‌ ای انجام داد.

کره شمالی و جنوبی درصدد تنش‌ زدایی هستند و می‌ کوشند که به یکدیگر نزدیک شوند.

 

4

 

شرکت و حضور ورزشکاران کره شمالی در مسابقات المپیک زمستانی 2018 در «پیونگ چانگ» در کره جنوبی گام و نشانه‌ ای مهم در این راستا بوده است. رهبر کره شمالی خواهر خود، «کیم یو جونگ» را به مراسم افتتاحیه این بازی‌ ها فرستاد و از طریق او رئیس جمهور کره جنوبی را به دیدار و گفت‌ و گو دعوت کرده بود.

 

mkMaS_tXR5uOI4TVjdhveA~Viceprezident-USA-Mike-Pence-sedel-v-tesnej-bl-zkosti-sestry-Kim-ong-una

 

            *چین

در تاریخ 20 اسفند نمایندگان پارلمان چین با اصلاح قانون اساسی این کشور موافقت کردند. به این ترتیب محدودیت‌ های ریاست جمهوری در چین لغو، و به شی جینپینگ اجازه می‌ دهد به مدت نامحدود زمام امور را در اختیار داشته باشد. این اصلاحیه با 2958 رای موافق، دو رای مخالف و سه غایب در کنگره حدودا سه هزار عضوی به تصویب رسید.

 

china-great-firewall-panama-papers-xi-jinping-770x500

 

دولت چین اعلام کرده حذف محدودیت دو دوره امری است که می‌تواند اقتدار حزب حاکم را با حضور شی جینپینگ در مرکزیت آن، حفظ کند.

 

4. ترکیه

             * همه‌ پرسی قانون اساسی در ترکیه

همه‌ پرسی قانون اساسی ترکیه در 16  آوریل (27 فروردین) برگزار شد و مردم ترکیه در مورد تغییر 18 اصل از قانون اساسی این کشور تصمیم‌ گیری کردند. این اصلاحات یکی از اهداف دیرینه حزب عدالت و توسعه به ویژه موسس آن یعنی «رجب طیب اردوغان» بود.

در این همه پرسی نزدیک به 55 میلیون نفر از واجدان شرایط رای دادند که از لحاظ میزان مشارکت با کسب بیش از 76 درصد از واجدان شرایط یکی از پرمشارکت ترین انتخابات در ترکیه بوده است.

 

0000

 

به لحاظ نقشه جغرافیایی و استانی از مجموع 81 استان ترکیه 49 استان به تغییرات قانون اساسی «آری»، و 32 استان نیز به این تغییرات «نه» گفتند. در انتخابات 15 سال گذشته در ترکیه این نخستین بار است که تعداد استان های مخالف حکومت اردوغان این چنین افزایش یافته است.

             * اشغال عفرین

بیش از دو ماه از عملیات «شاخه زیتون» در شمال سوریه می‌ گذرد؛ عملیاتی که ارتش ترکیه در شهر عفرین و اطراف آن علیه مواضع کُردها آغاز کرد.

عملیات نظامی ارتش ترکیه از 20 ژانویه 2018 (30 دی) در عفرین واقع در شمال غرب سوریه آغاز شده که به گفته رسانه های ترکیه، بیش از 6 هزار نیروی نظامی این کشور مشارکت دارند.

دولت ترکیه که پیشتر بخش های از شمال حلب را به بهانه مبارزه با داعش و نیروهای کُرد به اشغال خود درآورده بود، در ماجراجویی جدید در تلاش است، عفرین را به تصرف خود در بیاورد و تاکنون نزدیک به 40 درصد از مناطق به اشغال نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی موسوم به «سپر فرات» درآمده است.

به نظر می‌ رسد ناتو هم انتقاد چندانی به این عملیات ندارد.

 

00000

 

در روزهای پایانی سال، ارتش ترکیه عفرین را به اشغال خود درآورد و گروه های مسلح وابسته به ترکیه پس از اشغال این شهر، اقدام به غارت بزرگ فروشگاه های تجاری و خانه ها در این شهر کردند.

دولت آنکارا می گوید که هدفش از این عملیات، نابودی عناصر پ.ک.ک، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه، یگان‌های مدافع خلق سوریه و داعش در عفرین است. نکته قابل تامل در ادعاهای ترکیه این است که گروه تروریستی داعش هیچ نیرویی در عفرین ندارد.

هنوز آمار دقیقی از شمار کشته ها و زخمی های تجاوز هوایی و توپخانه ای ارتش ترکیه به منطقه عفرین در دست نیست.

 

5. نسل‌ کشی در میانمار

کشتار مسلمانان روهینگیا که از 6 سال پیش آغاز و از شهریور امسال وارد مرحله ای تازه شده، نسل کشی و پاکسازی نژادی این اقلیت را در بسیاری از محافل بین المللی مطرح کرده است.

700 هزار نفر روهینگیایی که از ماه اوت گذشته (شهریور 96) و پس از افزایش حملات نیروهای امنیتی و بوداییان افراط گرا مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و به بنگلادش پناه بردند، درواقع به 200 هزار نفری پیوستند که پیش از این برای نجات جان خود از استان «راخین» گریخته بودند.

علاوه بر کسانی که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند، دستکم هزار نفر نیز در همین بازه زمانی بر اثر حملات انجام شده جان خود را از دست داده اند.

 

20

 

مقامات ارشد میانمار در حالی خواستار رفع اتهام نسل کشی از خود هستند که گزارش های مختلف نشان می دهد که گورهای دسته جمعی، کشتار و تجاوز به مسلمانان روهینگیایی و تلاش برای از بین بردن هر گونه اثری که اثبات حضور این نژاد در استان راخین باشد، هدفی جز نسل کشی این اقلیت نژادی ندارد.

میانمار به بازرسان سازمان ملل متحد اجازه نداده است که برای انجام تحقیقات مستقل وارد این کشور شوند.

دولت میانمار با اعمال محدودیت های گوناگون علیه مسلمانان روهینگیایی، از گذشته تاکنون روند عادی زندگی آنها را با مشکلات متعددی روبرو کرده و با عدم پذیرش حقوق شهروندی، آنها را مهاجران غیرقانونی می داند که بنگلادش به این کشور سفر کرده اند.

 

6. دومینوی سقوط رهبران آفریقایی

«جاکوب زوما» رئیس جمهور آفریقای جنوبی سرانجام، تحت فشار حزب «کنگره ملی آفریقا» در اواخر بهمن از سمت خود استعفا داد. رئیس جمهور آفریقای جنوبی در حالی استعفای خود را از تلویزیون دولتی آفریقای جنوبی اعلام کرد، که حزب متبوعش «کنگره ملی آفریقا» به وی مهلت 48 ساعته برای استعفا و کناره گیری از قدرت داده بود.

 

22

 

رئیس جمهور آفریقای جنوبی ماه ها برای استعفا، به اتهام فساد مالی و پولشویی تحت فشار مخالفان و اعضای حزب قرار داشت.

پیش از او هم رئیس جمهور زیمبابوه طی کودتایی کنار گذاشته شد.

نیمه شب سه‌ شنبه 23 آبان نیروهای ارتش به دستور ژنرال «سیبوسیسو مویو» رئیس ستاد کل ارتش، ساختمان اصلی تلویزیون دولتی زیمبابوه (زد‌ بی سی) را اشغال کردند و از کارکنان آن خواستند ساختمان را ترک کنند. از ساعاتی قبل تمام ساختمان‌ های دولتی، دادگاه‌ ها، ساختمان پارلمان و راه‌های منتهی به آنها تحت کنترل ارتش در آمده بودند.

 

21

 

با روشن شدن هوا، ناگهان پخش برنامه‌ های ضبط شده زد‌ بی سی قطع شد و ژنرال مویو بر صفحه تلویزیون ظاهر شد. او گفت که آنچه اتفاق افتاده «کودتا» نیست و «جست‌ و جو برای دستگیری مجرمان» است.

نسخه 30 سال حکومت تمام‌ عیار موگابه را هم‌ قطارانش در کمتر از 7 روز در هم پیچیدند.

پیشتر قرار بود «گریس موگابه» همسر 52 ساله موگابه قدرت را در اختیار بگیرد.

 

7. رسوایی ستارگان سینمایی در اروپا و آمریکا به اتهام آزار زنان

 اتهامات مربوط به آزار و اذیت جنسی و حتی تجاوز جنسی ستارگان سینمایی در اروپا و آمریکا از افشای این اقدامات توسط «هاروی واینستین» 65 ساله، یکی از پیشگامان هالیوود کلید خورد.

 

23

 

حدود 100 زن از ماه اکتبر (مهر ماه) تاکنون هاروی واینستین را به اذیت و آزار و یا تجاوز جنسی متهم کرده اند. پس از آغاز روند افشاگری زنان علیه این تهیه کننده سرشناس هالیوود، اتهامات مشابهی نیز علیه دیگر مردان بانفوذ در کشورهای مختلف از جمله فرانسه مطرح شد.

پس از رسوایی هاروی واینستین بسیاری از زنان و مردان با استفاده از هشتگ «من نیز» (Metoo#) دست به افشاگری علیه عاملان اذیت و آزارهای جنسی زدند و یا با قربانیان جرائم جنسی ابراز همدردی کردند.

 

8. حملات تروریستی

در یکی از خونین ترین حملات، در اردیبهشت 1396 (21 آوریل 2017) به اردوگاه نظامی شاهین متعلق به ارتش افغانستان در نزدیکی شهر «مزار شریف» از توابع استان «بلخ» یکی از مرگبارترین حملات را رقم زد و 256 کشته و 160 زخمی بر جا گذاشت.

از جمله مهم‌ ترین حوادث تروریستی امسال می‌توان به بمب‌ گذاری انتحاری در شهرک صدر بغداد با بیش از 100 کشته، انفجار انتحاری در «سیهون» پاکستان با بیش از 300 کشته، تیراندازی در «منچستر» انگلیس که منجر به 49 کشته شد و نیز انفجار در متروی «سن‌ پترزبورگ» با نزدیک به 70 کشته اشاره کرد.

 

754912719131550

 

همچنین انفجار در شهرهای «طنطا» و «اسکندریه» مصر در 9 آوریل 2017 نیز روی‌هم‌ رفته 140 تن را به کام مرگ فرستاد.ب

در دی ماه نیز انفجار یک کامیون در کابل بیش از 430 نفر را به خاک و خون کشید.

در روزهای هفدهم تا بیست و دوم اوت نیز مجموعه حملات تروریست‌ های مرتبط با داعش مجموعا بیش از 150 نفر را در کاتالونیای اسپانیا به کام مرگ فرستاد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.