ولیعهد عربستان از فردا سفرهای خارجی خود را با سفر به لندن آغاز می کند، و پس از آن، به واشنگتن خواهد رفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: «محمد بن سلمان» در نخستین سفر خارجی خود در منصب ولیعهدی، می خواهد متحدان انگلیسی و آمریکایی خود را متقاعد کند که اصلاحات «شوکه کننده» اخیر او، جایگاه این کشور را برای سرمایه گذاری بهبود می بخشد و تحمل پذیری جامعه را ارتقا می دهد.

اما این کار، دشوار خواهد بود.

محمد بن سلمان، که روز چهارشنبه در لندن گفت و گوهای خارجی خود را آغاز می کند، به دنبال کاهش وابستگی عربستان سعودی به نفت، مقابله با فساد مزمن و تغییر جامعه محافظه کار توانسته مقبولیتی برای خود در غرب دست و پا کند.

اما شدت اقدامات و سرکوب های طرح ضد فساد او در ماه نوامبر گذشته، پس از آن که عموزاده خود را طی کودتایی در ماه ژوئن برکنار کرد، برخی از سرمایه گذاران را نگران کرده است.

گرچه لندن و نیویورک برای برگزاری مناقصه فروش سهام غول نفتی این کشور (آرامکو) با یکدیگر رقابت می کنند، اشتیاق برخی از رهبران غربی - حتی برای چنین قرارداد مهمی - به واسطه نگرانی در مورد حقوق بشر و عدم محدودیت قدرت اجرایی در عربستان سعودی از بین رفته است.

«جین کینینمونت» کارشناس مسائل خاورمیانه در اتاق فکر «چاتم هاوس» گفت: «سرمایه گذاران از برنامه های اصلاحات بن سلمان بدشان نیامده است، و تمایل زیادی به شنیدن دیدگاه های او وجود دارد، اما بی اعتمادی بر امور غالب است.»

«راشل ریوز» رئیس یک کمیته تجاری تاثیر گذار در پارلمان انگلیس هشدار داد که تامین فهرست مناقصه آرامکو می تواند اعتبار شهر لندن به عنوان یک مرکز مالی مهم در جهان را به خطر بیاندازد و در نهایت می تواند به جذابیت ما برای سرمایه گذاری خارجی آسیب برساند»

شاهزاده محمد از سرکوب های ماه نوامبر گذشته، که در آن ده ها تن از رهبران و شاهزادگان بزرگ به منظور مبارزه با «سرطان فساد» دستگیر شدند، دفاع کرده است.

اکثر بازداشت شدگان در حال حاضر آزاد شده اند و مقامات می گویند که از این کار بیش از 100 میلیارد دلار درآمد به دست می آورند.

قطعا شاهزاده بلندپرواز جوان که فقط 32 سال دارد، در دیدار خود با «ترزا می» نخست وزیر انگلیس و سپس دیدارش با «دونالد ترامپ»رئیس جمهور آمریکا در تاریخ 19 مارس پیام خود را تکرار خواهد کرد.

او همچنین با ملکه الیزابت و شاهزاده «چارلز»، وارث تاج و تخت سلطنتی در انگلیس دیدارهایی خواهد بود.

منابع نزدیک به این سفر به رویترز گفتند، مذاکرات با رهبران مذهبی در انگلیس از جمله اسقف اعظم کانتربری، فرصتی را برای ارائه تصویری بهتر از عربستان سعودی ایجاد می کند.

در سایه اصلاحاتی که به طور ناخودآگاه با ولیعهد همراه شده اند، محدودیت های اجتماعی از قبیل ممنوعیت سینماها و رانندگی برای زنان کاهش یافته است. او وعده داده است که یک شکل میانه رو تر از اسلام را ترویج کند.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در مقاله ای در یکی از روزنامه های این کشور در هفته گذشته روابط امنیتی با یکی از دوستان قدیمی این کشور در خاورمیانه را مورد ستایش قرار داد و از اصلاحات شاهزاده محمد قدردانی کرد.

اما گروه های حقوق بشری و قانونگذاران مخالف، از پشتیبانی لندن از بن سلمان، به ویژه در مورد صدور مجوز فروش تسلیحات به این کشور به ارزش 4.6 میلیارد پوند (6.37 میلیارد دلار)  از زمان آغاز جنگ در یمن انتقاد کرده اند.

گروه های ضد جنگ و حقوق بشری برای تظاهرات در خارج از دفتر نخست وزیری برای روز چهارشنبه برنامه ریزی کرده اند.

«جرمی کوربین» رهبر حزب اپوزیسیون گفت: «ترزا می باید از این دیدار برای اعلام این موضوع استفاده کند که انگلیس دیگر سلاح های بیشتری را به عربستان سعودی عرضه نمی کند؛ و انگلیس مخالفت جدی خود را با نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سعودی روشن می کند.»

دستور کار سیاسی او در واشنگتن، حرکت جدیدی به سوی پایان دادن به مناقشه بین متحدان عرب و آمریکا خواهد بود؛ ائتلافی که قطر را تحریم کرده است.

ولیعهد عربستان سعودی همچنین در لندن و واشنگتن موضع ضد ایرانی خود و مخالفتش کشورش با برنامه هسته ای ایران را تکرار خواهد کرد.

ترجمه: زهرا طحانیان

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.