ارتش روسیه به گروه های مسلح در منطقه غوطه شرقی دمشق پیشنهاد خروج امن خودشان و خانواده های شان را ارائه کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، ارتش روسیه به گروه های مسلح در منطقه غوطه شرقی دمشق پیشنهاد خروج امن خودشان و خانواده های شان را ارائه کرد.

ارتش روسیه در بیانیه ای تأکید کرد که مقدمات انتقال و گذرگاه امن برای افراد مسلح مخالف که با ترک غوطه شرقی موافقت کنند را تأمین می کند و مصونیت آنها از پیگرد قضایی را تضمین می کند.

در این بیانیه آمده است که افراد مسلح می توانند منطقه را به همراه خانواده های خود با بردن سلاح های شخصی شان ترک کنند.

ارتش سوریه با حمایت هوایی روسیه تا کنون نزدیک به چهل درصد از منطقه غوطه شرقی دمشق را آزاد کرده است و «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دو روز پیش تأکید کرد که پیشروی ارتش در منطقه غوطه شرقی دمشق تا آزادی کامل آن ادامه پیدا می کند.

روز گذشته عناصر گروه جبهه النصره کاروان کمک های انسانی به غوطه شرقی که به سمت شهر«دوما» بزرگترین شهر این منطقه می رفت را گلوله باران کردند اما هیچ کدام از کارکنان سازمان ملل یا هلال احمر سوریه آسیبی ندیدند.

مرکز آشتی روسیه در سوریه نیز اعلام کرد که دومین کاروان کمک های انسانی روز پنج شنبه وارد غوطه شرقی می شود.

از سوی دیگر، «دیمتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت که این خود روسیه بود که خواستار انجام تحقیقات درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه شد اما برخی طرف ها جلوی آن را گرفتند.

پسکوف افزود: نتیجه گیری ها درباره استفاده سلاح شیمیایی در سوریه فقط توسط نهادهای بین المللی و پس از انجام تحقیقات صادر می شود.

وی درباره امکان استفاده از زور توسط آمریکا در سوریه گفت: امیدواریم اقداماتی صورت نگیرد که نقض قوانین بین المللی را بیشتر کند.

 

آزادی یک شهرک جدید در غوطه شرقی

ارتش سوریه با ادامه پیشروی خود در غوطه شرقی یک شهرک دیگر را در این منطقه آزاد کرد.

خبرنگار سانا در غوطه شرقی گزارش داد که یگان هایی از ارتش عربی سوریه پس از درگیری شدید با عناصر گروه تروریستی جبهه النصره  و گروه های تروریستی همپیمانش شهرک «المحمدیه» را آزاد کردند.

این خبرنگار افزود که نیروهای ارتش سوریه اکنون در حال تعقیب تروریست ها باقی مانده در مزارع اطراف این شهرک هستند.

 

ادامه حملات گروه های مسلح به دمشق

گروه های مسلح به ویژه جبهه النصره که در منطقه غوطه دمشق حضور دارند همچنان به حملات خود به دمشق پایتخت سوریه ادامه می دهند.

یک منبع در فرماندهی پلیس ریف دمشق از زخمی شدن 5 غیرنظامی درپی حملات خمپاره ای گروه تروریستی جبهه النصره به مناطق مسکونی در جرمانا خبر داد.

دو غیر نظامی دیگر نیز در حمله خمپاره ای تروریست های النصره و گروه های همپیمان آن به منطقه «باب توما» در شهر دمشق زخمی شدند.

این منبع افزود که  دو خمپاره شلیک شده توسط گروه های تروریستی در منطقه«الجوره» اصابت کردند که در اثر آن دو غیر نظامی از جمله یک کودک زخمی شدند.

گروه های تروریستی همچنین به منطقه «عش الورور» را با یک خمپاره هدف قرار دادند. این حمله فقط تلفات و خسارت های مادی به همراه داشت.

 

کشته شدن 32 نفر در پی سقوط یک هواپیمای روسی در حمیمیم

در پی سقوط هواپیمای ترابری روسیه در نزدیکی پایگاه هوایی «حمیمیم» سوریه ۳۲ نفر کشته شدند.

به گزارش رسانه‌های روس به نقل از وزیر دفاع این کشور سقوط هواپیما به احتمال زیاد به دلیل نقص فنی بوده است.

این هواپیما ۲۶ مسافر و ۶ خدمه داشت که همه آنها در جریان حادثه جان باختند.

پایگاه هوایی حمیمیم در غرب سوریه در اختیار ارتش روسیه است.

 

رایزنی های سیاسی ایران،ترکیه و روسیه درباره سوریه

در تحولی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان»،«حسن روحانی» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور ترکیه، ایران و روسیه در ماه آوریل آینده نشستی را درباره سوریه برگزار می کنند.

وزارت خارجه قزاقستان نیز اعلام کرد که  نشست وزیران خارجه کشورهای تضمین کننده آتش بس در سوریه  16ماه جاری در شهر آستانه برگزار می‌شود.

 وزیران خارجه کشورهای تضمین کننده آتش‌بس در سوریه یعنی ایران، ترکیه و روسیه  16 ماه مارس جاری در شهر آستانه نشستی را برای حل بحران سوریه برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک  وزارت خارجه قزاقستان با صدور بیانیه ای تأکید کرد : وزیران خارجه کشورهای تضمین کننده آتش‌بس  در سوریه 16 مارس  در آستانه قزاقستان درباره همکاری‌های مشترک برای راه حل سیاسی بحران سوریه رایزنی می‌کنند.

 در بیانیه وزارت خارجه قزاقستان آمده است: «طبق اطلاعات رسیده از کشورهای تضمین کننده آتش‌بس در سوریه، شرکت کنندگان در نشست آستانه قصد دارند به تحلیل نتیجه عملکردشان در یک سال گذشته بپردازند و تدابیر مشترکی را اتخاذ کنند.»

 

آمریکا 150 آواره سوری را در بمباران مدرسه ای در الرقه کشت

محققان بین المللی در ژنو گفتند که ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا در بمباران مدرسه ای در ماه مارس سال 2017 در نزدیکی شهر« الرقه»150 آواره سوری را کشته است.

این محققان گفتند که هیچ مدرگی وجود نداشت که ادعای پنتاگون برای حضور عناصر داعش داخل مدرسه را ثابت کند.

 

بازکشت هزار آواره سوری به حلب

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که هزار آواره سوری به کمک مرکز آشتی روسیه در سوریه به شهر«حلب» بازگشتند.

در این بیانیه آمده است که الرقه و اردوگاه آوارگان «الرکبان» دو منطقه در سوریه هستند که قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره سوریه آنها را نادیده گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.