در حالی مشاور کهنه کار ترامپ به سوالات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان پاسخ نداده است که تحقیقات، گام به گام به بازجویی از شخص رئیس جمهور نزدیک تر می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: «هوپ هیکس» مشاور سابق و کهنه کار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در جلسه محرمانه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا که 9 ساعت به طول انجامید، از اظهارنظر درباره دوره فعالیتش در کاخ سفید خودداری کرد. 

وی گفت: به وی توصیه شده است که چیزی نگوید و همکاری با دولت ترامپ اقتضا می کند، گاهی دروغ مصلحتی بگویید.

کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان سرگرم تحقیق درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2016 آمریکا، و هر گونه تماس بین ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه است. هیکس به عنوان یکی از نزدیک‌ ترین مشاوران ترامپ، از شاهدان اصلی اقدامات ترامپ در چند سال گذشته است.

وی در جریان مبارزات انتخاباتی 2016، سخنگوی ترامپ بود و هم اکنون مدیر روابط عمومی کاخ سفید است. با توجه به اینکه جلسه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان به درازا کشید، برخی از اعضای کمیته در زمان تنفس جلسه اعلام کردند هیکس از پاسخ به هر سوالی درباره دوران حضورش در کاخ سفید خودداری می‌ کند. 

«آدام شیف» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا و عضو بلندپایه این کمیته گفت: پس از آنکه جلسه پایان یافت، هیکس به سوالاتی درباره نقش خود در ستاد انتخاباتی ترامپ و نیز دوره بین انتخاب ترامپ به سمت ریاست جمهوری و ادای سوگند وی پاسخ داد. اما او نیز مانند برخی دیگر از مقامات کاخ سفید که در این کمیته حاضر شده اند، به هیچ سوالی درباره رویداد‌های مربوط به پس از ادای سوگند ترامپ پاسخ نداد. 

به گفته شیف، هیکس نگفت که حکم اجرایی دارد که چیزی نگوید، و فقط گفت که به وی توصیه شده است در این باره اظهارنظر نکند.

با اینکه این تحقیقات بر مداخله روسیه در زمان مبارزات انتخاباتی آمریکا متمرکز است، مسئولان تحقیق مجلس نمایندگان درباره دوره حضور هیکس در کاخ سفید، از جمله نقش وی در تدوین بیانیه‌ ای درباره دیدار سال 2016 مسئولان ستاد انتخاباتی ترامپ و روس‌ ها نیز سوالاتی داشتند.

این بیانیه مورد توجه ویژه «رابرت مولر» بازرس ویژه قرار گرفته است که سرگرم تحقیق درباره مسائل مربوط به مداخله روسیه و کارشکنی احتمالی در تحقیقات فعلی فدرال است.

کاخ سفید اعلام کرده است پس از انتشار خبر این دیدار در تابستان گذشته، رئیس جمهور در تدوین این بیانیه مشارکت کرد. به موجب این بیانیه، این دیدار (مسئولان ستاد انتخاباتی ترامپ و روس ها) به طور عمده درباره برنامه فرزند خواندگی کودکان روس بود، اما اسنادی که بعد‌ها منتشر شد نشان می‌ دهد که «دونالد ترامپ جونیور» پسر بزرگ ترامپ، پس از شنیدن وعده دریافت اطلاعاتی علیه «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات انتخاباتی وقت پدرش، با اشتیاق پذیرفته بود که با یک وکیل روس و چند تن دیگر دیدار کند.

در نشست مناقشه انگیز برج ترامپ که با حضور دونالد ترامپ جونیور و وکیل روسی برگزار شد، «جارد کوشنر» داماد ترامپ و «پل مانافورت» فعال سیاسی و رئیس کارزار انتخاباتی وی و دست کم پنج‌ نفر دیگر نیز حضور داشتند. 

هیکس و ترامپ هنگام نوشتن بیانیه اولیه در هواپیمای حامل رئیس جمهور بودند.

به گفته شیف، پس از پایان جلسه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، معلوم شد که هیکس در جلسه‌ ای جداگانه به سوالات کمیته اطلاعاتی سنا درباره دوره انتقال قدرت به ترامپ (دوره بین انتخاب تا ادای سوگند) پاسخ داده است.

این کمیته نیز مشغول تحقیق درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا است، و چند ماه پیش با هیکس گفتگو کرد. به گفته شیف، پس از آنکه نمایندگان مجلس گفتند که وی باید با هر دو کمیته رفتار یکسانی داشته باشد، او و وکیلش با کاخ سفید مشورت کردند. سپس هیکس شروع به پاسخ دادن به برخی از سوالات مربوط به دوره انتقالی کرد.

شیف گفت: پس از خوداری هیکس از پاسخ به سوالات، دموکرات‌ ها خواستار صدور احضاریه برای وی شدند، اما جمهوری خواهان از این کار خودداری کردند که حاکی از واکنش متفاوت این حزب به «استیو بنن» استراتژیست ارشد سابق کاخ سفید در زمانی است که وی نیز از پاسخ به سوالات، از جمله درباره دوره انتقالی خودداری کرد.

جمهوری خواهان ماه ژانویه در جلسه‌ ای که وی از پاسخ به سوالات خودداری کرد، برای وی چنین احضاریه‌ ای را صادر کردند. اما بنن با وجود حضور در کمیته در دو هفته گذشته، هنوز هم با آن به طور کامل همکاری نکرده است.

این در حالی است که «ریچارد گیتس» مشاور ارشد سابق ترامپ در ستاد انتخاباتی او، هفته گذشته اتهامات مطرح شده در پرونده تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا را شامل توطئه علیه کشور و دروغ به ماموران اف بی آی پذیرفت.

اگر گیتس بتواند شهادت دهد که «پل مانافورت» همکار سابق او در ستاد انتخاباتی ترامپ در آن زمان با مجوز شخص رئیس جمهور کنونی اقدام کرده است، این به منزله پایان ریاست جمهوری وی خواهد بود. 

تحقیقات از حلقه نزدیکان ترامپ در پرونده روسیه اکنون به امکان مصاحبه مستقیم مولر با ترامپ نزدیک شده است. در حالیکه ترامپ آمادگی اش را برای حضور در این مصاحبه ابراز کرده است وکلای او تلاش می کنند گزینه های روش های شهادت وی را بررسی کنند که به نوشته روزنامه نیویورک تایمز شامل تهیه پاسخ های مکتوب است.

ترجمه: زهرا طحانیان

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.