ارتش سوریه با پیشروی سریع در این منطقه موفق شد منطقه«حوش الضواهره» را آزاد کند و نیروهای ارتش به نزدیکی میدان مرکزی شهر«الشیفونیه»واقع در محور شمالی الغوطه رسیدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، منابع میدانی در منطقه «الغوطه شرقی» گفتند که ارتش سوریه با پیشروی سریع در این منطقه موفق شد منطقه«حوش الضواهره» را آزاد کند و نیروهای ارتش به نزدیکی میدان مرکزی شهر«الشیفونیه»واقع در محور شمالی الغوطه رسیدند.

برخی منابع شب گذشته پیش بینی کردند که شهرک الشیفیونیه صبح امروز چهارشنبه آزاد شود. الشیفونیه واقع در شرق شهر «دوما» است و بر دوما اشراف دارد.

در محور غربی الغوطه نیز برخی منابع به المیادین گفتند که ارتش سوریه در محور اداره حمل و نقل به مسافت بیش از یک کیلومتر و نیم به سمت محله «العجمی» در شهر«حرستا» پیشروی کرد.

ارتش سوریه روز گذشته یک گذرگاه انسانی برای خروج غیرنظامیان ایجاد کرد و عملیاتش را متوقف کرد تا زمینه برای خروج غیرنظامیان هموار شود اما گروه های مسلح در الغوطه گذرگاه های امن را هدف حمله راکتی و خمپاره ای قرار دادند تا از خروج غیرنظامیان از الغوطه جلوگیری کنند.

گذرگاه الوافدین امروز چهارشنبه از زمان آغاز آتش بس روزانه از ساعت 9 تا 2 بعد از ظهر شاهد آرامش است.

خبرگزاری سانا نیز گزارش داد که روز گذشته گروه های تروریستی حاضر در غوطه از خروج غیرنظامیان جلوگیری کردند و به هیچ فردی اجازه ندادند تا از الغوطه خارج شود.

خبرنگار سانا در مخیم الوافدین گفت: گروه های تروریستی برای دومین روز متوالی از خروج غیر نظامیان از مناطق غوطه از طریق مسیر امن تعیین شده جلوگیری می کنند و از آنان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

روزگذشته یگان هایی از ارتش با همکاری مقام های مربوطه تمام تمهیدات لازم برای استقبال غیرنظامیان را انجام دادند و تعداد زیادی اتوبوس و آمبولانس برای انتقال شهروندان و تضمین خروج بیماران در گذرگاه‌ها تعیین شده مستقر و مراکز اسکان مؤقت و غذا و ارائه خدمات درمانی نیز در الدویر در ریف دمشق مهیا شده اند.

بنابر گزارش سانا گرو های تروریستی به منظور جلوگیری از خروج غیرنظامیان مسیر های امن تعیین شده برای خروج غیرنظامیان را با خمپاره ها هدف قرار دادند که دراثر آن یک غیرنظامی کشته و 17 نفر دیگر زخمی شدند.

ازسوی دیگر، روسیه اعلام کرد که در صورت توافق بر سر خروج عناصر گروه جبهه النصره از منطقه الغوطه، مسکو با این اقدام مخالفتی نخواهد کرد.

 

شمار قربانیان حملات ائتلاف آمریکا ۷ برابر آمار رسمی است

در تحولی دیگر، بنا به اعلام سازمان غیردولتی «جنگهای هوایی» (Airwars) تاکنون بین ۶۱۳۷ تا ۹۴۴۴ نفر در حملات ائتلاف نظامی بین المللی به رهبری ایالات متحده  آمریکا کشته شده اند.

آمار این سازمان غیر دولتی نشان می دهد شمار غیرنظامیانی که در حملات ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق و سوریه کشته شدند، هفت برابر بیشتر از آمار رسمی است.

ائتلاف تحت رهبری آمریکا از سال ۲۰۱۴ میلادی حملات خود علیه مواضع گروه داعش در سوریه و عراق را آغاز کرد. بیش از ۷۰ کشور از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و هلند عضو این ائتلاف نظامی هستند.

با این حال حملات این ائتلاف تاکنون تنها محدود به مواضع داعش نبوده است و نیروهای همپیمان دولت سوریه نیز در این حملات مورد هدف قرار گرفتند. حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا به استان «دیرالزور» اوایل ماه جاری میلادی حدود ۱۰۰ کشته بر جا گذاشت.

بنا به اعلام سازمان غیردولتی «جنگهای هوایی» (Airwars) از ماه  آگوست سال ۲۰۱۴ تا اواسط ماه فوریه سال جاری بین ۶۱۳۷ تا ۹۴۴۴ نفر در حملات ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده کشته شده اند.

آمار این نهاد غیر دولتی نشان می دهد صدها نفر از قربانیان این حملات کودک بودند.

در مقابل، ائتلاف تحت رهبری آمریکا تنها کشته شدن «غیر عمدی» ۸۴۱ نفر را تاکنون تائید کرده است. این ائتلاف می گوید از ماه آگوست سال ۲۰۱۴ تا ماه ژانویه سال جاری ۲۹۰۷۰ حمله هوایی در عراق و سوریه انجام داده است.

سازمان غیردولتی «جنگهای هوایی» (Airwars) آمار خود را با بررسی گزارش رسانه های اجتماعی و محلی، تصاویر منتشر شده، رسانه های بین المللی، اطلاعات سازمان های غیر دولتی و بیانیه های گروههای مختلف تهیه می کند.

«کریس وودز» یکی از گزارشگران تحقیقی است که مسئولیت طرح اعلام آمار قربانیان حملات ائتلاف را در سازمان «جنگهای هوایی» برعهده دارد. او در گفتگو با یورونیوز در مورد تفاوت بین آمار اعلام شده توسط ائتلاف تحت رهبری آمریکا و سازمان «جنگهای هوایی» می گوید: «یکی از دلایل اصلی تفاوت ارقام این است که نیمی از ادعاها هنوز از سوی ائتلاف بررسی نشده است.»

وی همچنین یکی دیگر از دلایل تفاوت زیاد آمارها را رویکرد «محافظه کارانه» ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در پذیرش کشته شدن غیرنظامیان بر اثر حملات هوایی این ائتلاف می داند.

با این حال سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در گفتگو با یورونیوز اتهامات مطرح شده توسط کریس وودز را رد می کند. سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا تاکید می کند که تمامی ادعاهای مطرح شده در مورد کشته شدن غیرنظامیان در حملات مورد بررسی قرار می گیرد.

سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا می گوید این ائتلاف با بررسی تصاویر ویدئویی، مصاحبه با خلبانان و دیگر منابع آمار کشته شدگان را تعیین می کند. وی همچنین تاکید می کند یکی دیگر از منابع مورد استفاده ائتلاف برای بررسی آمار کشته شدگان گزارش های اطلاعاتی محرمانه است.

 

ادعاهای جدید

همزمان با پیشروی ارتش سوریه و ناامیدی کامل گروه های مسلح و تروریست ها در الغوطه شرقی، حامیان غربی ها بار دیگر مساله استفاده از سلاح های شیمیایی را مطرح کردند تا شاید بتوانند فشار بر  گروه های مسلح و تروریستی را کم کرده و به این بهانه نیز حملاتی نظامی علیه سوریه ارتش سوریه انجام دهند. این ادعاها در حالی مطرح می شود که ادعاهای قبلی آمریکا و متحدانش در استفاده دولت سوریه از سلاح شیمایی  به ویژه در استان«ادلب»هرگز ثابت نشد. آمریکا و متحدانش در این زمینه به اطلاعات جعلی و ساختگی گروه های مسلح استناد می کنند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در این زمینه به نقل از گزارش آماده انتشار کمیته تحریم سازمان ملل متحد از ارسال برخی ملزومات از کره‌شمالی به سوریه خبر داد که قابلیت کاربرد در ساخت سلاح شیمیایی را دارند.

در این گزارش  ادعا شده است که دو کشتی در ماه ژانویه سال گذشته که به سمت سوریه در حال حرکت بوده و محموله آن صفحات مقاوم در برابر اسید بوده است توقیف شدند.

این گزارش همچنین مدعی است که تکنیسین‌های موشک کره شمالی در مراکز تولید تسلیحات شییمیایی و موشکی سوریه مشاهده شده‌اند و این مشاهدات بر ادامه فعالیت‌های شیمیایی سوریه و تامین مالی کره شمالی برای ادامه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود دلالت دارد.

در این گزارش همچنین از قول گزارشگران متخصص سازمان ملل آمده که اظهارنظر در خصوص وجود یا ادامه همکاری بین کره‌شمالی و سوریه بسیار سخت است.

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در این خصوص اعلام کرد که موفق به مطالعه گزارش نشده اما همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد موظف به رعایت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل هستند.

در مقابل، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز در سخنان خود در  شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو تاکید کرد: روسیه به حمایت از ارتش سوریه تا نابودی کامل تروریسم ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه روسیه افزود: تروریست های حاضر در غوطه شرقی به گلوله باران مناطق دمشق و مانع تراشی در مسیر اجرای قطعنامه 2401 شورای امنیت ادامه می دهند.

 

ادامه حملات ترکیه به عفرین و کشته شدن غیرنظامیان

در همین حال، خبرگزاری سانا گزارش داد دراثر ادامه  حملات نیروی های ترکیه و گروه های مسلح سوری هوادار آنکارا به منطقه «عفرین» واقع در ریف شمالی حلب ضمن نقض جدید قطعنامه شواری امنیت مبنی بر توقف اقدامات نظامی در سوریه به مدت 30 روز 2 شهروند سوری کشته شدند و 9 شهروند دیگر زخمی شدند.

برخی منابع محلی به خبرنگار سانا گفتند که نیروی های ترکیه با استفاده از انواع تسلیحات به شهرک «جندیرس» حمله کردند که موجب کشته شدن 2 تن و زخمی شدن 3 تن دیگر شد.

این منابع اشاره کرد: تجاوزات نیروی های ترکیه و گروه های تروریستی هوادار آنکارا به شهرک «بلبل» منجر به  زخمی شدن 6 غیرنظامی شد. ارتش ترکیه همچنین شهرک «شیخ حدید» را گلوله باران کرد وموجب وقوع خسارات سنگین در منازل اهالی واملاک شان وزیر ساخت ها در این شهرک شد.

این منابع تأکید کردند که با تداوم گلوله باران روستاها وشهرک های حومه شهر عفرین انتظار می ورد تعداد قربانیان ومجروجان افزایش یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.