همه فرماندهان نظامی عربستان طی یک «خانه تکانی بزرگ» اخراج شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیجریه ای «ونگارد» چاپ «لاگوس» در گزارشی نوشت: «ملک سلمان» پادشاه عربستان سعودی، با صدور احکامی سلطنتی همه فرماندهان نظامی ارشد این کشور از جمله رئیس ستاد مشترک ارتش را اخراج کرده است.

ژنرال «عبدالرحمان بن صالح البنیان» رئیس ستاد مشترک ارتش سعودی یکی از فرماندهانی است که به گفته خبرگزاری رسمی عربستان به دستور ملک سلمان «خدمتش به پایان رسیده است».

ژنرال «فیاض بن حامد الرویلی» جایگزین البنیان شده است.

فرماندهان نیروهای زمینی و هوایی هم تغییر یافته اند. «ترکی بن بندر بن عبدالعزیز» به فرماندهی نیروی هوایی و «فهد بن عبد الله المطیر» به فرماندهی نیروی زمینی منصوب شده‌ اند. «جارالله بن محمد العلویی» نیز با ارتقا به درجه سپهبدی، فرمانده نیروهای موشک‌ های استراتژیک شده است.

پادشاه عربستان سعودی همچنین برای اولین بار یک زن را به سمت معاونت وزارت کار منصوب کرده است. همچنین شهرداران چند شهر برکنار و با چهره های جدیدی جایگزین شده اند.

ناظران می گویند پادشاه عربستان چهره های جوان تری را به ویژه در عرصه های امنیتی و اقتصادی منصوب کرده است.

هیچ دلیل رسمی برای این اقدام ارائه نشده است اما این کار در حالی صورت می گیرد که درگیری خونین یمن به پایان سومین سال خود نزدیک می شود.

این تغییرات در شرایط زمانی رخ داده است که تهاجم نظامی عربستان به یمن اندک اندک وارد چهارمین سال خواهد شد و طی این مدت، محمد بن سلمان که فرماندهی این تهاجم را برعهده داشته است به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته و کشورهایی هم که در ابتدای جنگ با سعودی ها ائتلاف کرده بودند یکی یکی از این ائتلاف جدا شده اند.

ائتلاف به رهبری عربستان از سال 2015 درگیر جنگ یمن است؛ درگیری که به آنچه سازمان ملل آن را بدترین بحران بشردوستانه جهان نامیده، منتهی شده است.

در حال حاضر سعودی ها چشم انداز روشنی از ادامه جنگ ندارند و معلوم نیست تا کجا این شرایط را تحمل خواهند نمود.

«محمد بن سلمان» ولیعهد و وزیر دفاع عربستان به عنوان وارث تاج و تخت و پسر محبوب ملک سلمان در ماه های اخیر زمام تمامی امور را در دست داشته است تا اینکه اخیرا برخی منابع دیپلماتیک اعلام کردند پادشاه عربستان سعودی مدیریت مساله روابط با سه کشور عربی را از ولیعهد خود پس گرفته است.

منابع دیپلماتیک خلیج فارس فاش کردند پادشاه عربستان سعودی مدیریت مساله روابط کشورش با برخی نظام های پادشاهی به ویژه اردن، مغرب و سلطان نشین عمان را از محمد بن سلمان پس گرفت. پادشاه سعودی پس از اینکه در نتیجه سیاست های فرزندش، از تیرگی روابط کشورش با این کشورها نگران شد، مدیریت این موضوعات را خود شخصا برعهده گرفت.

این منابع اعلام کردند ولیعهد سعودی یک ارتش سایبری شامل هزاران کارمند برای حمله به کشورهای عربی تشکیل داد که این مسئله با سیاست های سعودی چندان همسو نیست زیرا زیر سوال بردن سران این کشورها، نقش مهمی در بحرانی شدن روابط با آنها داشته است.

سیاست عربستان طی دهه های گذشته بر ایجاد ائتلاف های راهبردی در سطوح عالی با کشورهایی مانند مغرب و اردن و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس متمرکز بود و در عمل، موضوع پیوستن دو کشور اردن و مغرب به شورای همکاری با این هدف بررسی شد که این دو پشتوانه اصلی برای مقابله با «نفوذ» ایران در منطقه هستند.

این منابع افزودند در عرض چند ماه، روابط بین عربستان و نظام های پادشاهی تیره شد این در حالی است که روابط ریاض با عراق و سوریه نیز پیش از این تیره شده بود. همچنین روابط عربستان با تونس، الجزایر و سودان نیز سرد است.

از سویی دیگر به نظر می رسد این اقدام سلمان که به احتمال زیاد در پشت آن فرزندش محمد قرار دارد به منظور پاکسازی عناصری است که احتمال می رود پس از مرگ سلمان علیه ولیعهد اقدام نمایند بنابر این پس از پاکسازی شاهزادگان سعودی به اتهام فساد مالی، حالا نوبت به ارتش رسیده تا شرایط برای جانشینی محمدبن سلمان مهیا شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.