بحران سیاسی کنگو در حالی بالا می گیرد که ساعتی پیش بر اثر تیراندازی پلیس به سوی معترضان به دولت کابیلا در کینشازا یک نفر کشته شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: بر اثر تیراندازی پلیس به سوی معترضان در شهر «کینشازا» پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو یک نفر کشته شد.

یک منبع آگاه در کنگو اعلام کرد بر اثر تیراندازی پلیس به سوی معترضان در کینشازا یک نفر کشته شد و دو تن زخمی شدند.

 

2

 

این معترضان در اعتراض به دولت «جوزف کابیلا» رئیس جمهور این کشور به خیابان آمده بودند.

شب گذشته نیز شماری از هواداران حزب حاکم جمهوری دموکراتیک کنگو کلیسای جامع کینشازا پایتخت این کشور را اشغال کرده بودند.

 

1

 

این ناآرامی ها در حالی است که مقامات جمهوری دموکراتیک کنگو تظاهرات امروز را ممنوع اعلام کرده بودند.

مقامات کینشازا با ارسال نامه ای به سازمان دهندگان این تظاهرات، آن را ممنوع اعلام کرده بودند.

مقامات جمهوری دموکراتیک کنگو پیش از این نیز در هفته های اخیر بارها هشدار داده بودند با هر گونه تظاهرات و تجمع در اعتراض به طولانی شدن دوره ریاست جمهوری کابیلا به شدت مقابله خواهند کرد.

جناح مخالف جمهوری دموکراتیک کنگو جدول زمانی جدیدی را که کمیسیون انتخابات این کشور ارائه کرده است به شدت رد کرده و برکناری کابیلا را از مقام ریاست جمهوری خواستار شده است. طبق جدول زمانی جدیدی که جناح حاکم کنگو ارائه کرده است انتخابات ریاست جمهوری این کشور 23 دسامبر سال آینده برگزار خواهد شد اما ژوزف کابیلا مطابق با قانون اساسی کنگو دیگر اجازه نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

 

3

 

بحران سیاسی کنگو زمانی به طور جدی آغاز شد که یازدهم مه سال گذشته دادگاه قانون اساسی کنگو حکمی صادر کرد که به ژوزف کابیلا که از سال 2001 قدرت را در کشورش در دست دارد، اجازه داد پس از پایان دوره کنونی ریاست جمهوری اش در سال 2016 همچنان قدرت را حفظ کند. ژوزف کابیلا مطابق با قانون اساسی کنگو اجازه نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری بعدی را ندارد. 

طبق توافق نامه ای که سال گذشته میان اکثریت حاکم در کنگو و جناح مخالف این کشور تحت نظارت کلیسای کاتولیک کنگو منعقد شد، قرار شد انتخابات ریاست جمهوری حداکثر پایان سال 2017 برگزار شود اما به علت تشدید خشونت و ناامنی در برخی مناطق به ویژه منطقه «کاسایی»، کمیسیون انتخابات کنگو اعلام کرد برگزاری انتخابات به تعویق می افتد. 

تشدید درگیری های مسلحانه در برخی مناطق کنگو از اواسط سال گذشته تاکنون بیش از یک میلیون نفر را از این منطقه فراری داده است. 

 

4

 

ناامنی و خشونت در کنگو در حالی ادامه دارد که یک نیروی صلحبان سازمان ملل متحد در این کشور مستقر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.