از زمان تیراندازی اخیر در ایالت فلوریدا و تقویت مسئله ضرورت تشدید کنترل خرید و فروش و حمل سلاح‌ های گرم در آمریکا، فشار‌ها بر صنعت اسلحه سازی این کشور تشدید شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: سازندگان سلاح در آمریکا پس از کشتار اخیر 17 دانش آموز در مدرسه‌ ای در ایالت «فلوریدا» از این پس باید برای بی‌ اعتمادی شرکت‌ های بزرگ که در حال دور شدن از آنها هستند، چاره‌ ای بیاندیشند.

چندین شرکت آمریکایی تاکنون انجمن ملی سلاح آمریکا (ان‌ آر‌ ای) را بایکوت کرده‌ اند و همزمان کارزارهای اجتماعی برای تحریم شرکت‌ هایی که از بایکوت آن خودداری کرده‌ اند، در حال گسترش است.

هشتگ «ان آر‌ ای را تحریم کنید» #BoycottNRA از جمله هشتگ‌ هایی است که جمعه این هفته بیشترین دنبال کننده (فالوئر) را در توئیتر داشت.

این هشتگ خیلی زود در شبکه‌ های اجتماعی داغ شد و فعالان در این شبکه‌ ها با فرستادن پیام مستقیم به حساب های کاربری رسمی شرکت‌ های آمریکایی از آنها خواستند که در این باره علنا موضع‌ گیری کنند.

در تازه‌ترین تحول، روز شنبه دو شرکت هواپیمایی «دلتا» و «یونایتد» هم اعلام کردند که تخفیف ویژه اعضای انجمن سلاح آمریکا را متوقف می‌ کنند.

از زمان آغاز این کارزار ابرشرکت‌ هایی چون «فدکس» (حمل و نقل) و «آمازون»، بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی جهان تحت فشار قرار گرفته‌ اند که همکاری با ان‌ آر‌ ای را قطع کنند. آمازون به ویژه تحت فشار  قرار گرفته که پخش تلویزیونی شبکه ان‌ آر‌ ای را متوقف کند.

پیشتر هم شرکت‌ های کرایه خودرو «هرتز» و «اینترپرایز»، شرکت‌ های بیمه «مت لایف»، «چاب» و شرکت امنیت انفورماتیک «سیمنتک» به علت انتقاداتی که در شبکه‌ های اجتماعی از سیاست‌ های آنها شده است، دیگر مایل نیستند با لابی بزرگ ان آر ای در ارتباط باشند.

چند شرکت خدمات دزدگیر و دوربین‌ های مدار بسته خانگی چون «سیمپلی‌ سِیف» هم در تصمیمی مشابه امتیازاتی که برای این انجمن در نظر گرفته بودند را حذف کرده‌ اند.

این شرکت‌ ها روز جمعه یکی پس از دیگری رسما به مشارکت خود با انجمن ملی سلاح آمریکا پایان دادند. این مشارکت‌ ها در اکثر موارد بر پایه امتیاز‌های متعدد اختصاص یافته به اعضای انجمن ملی سلاح آمریکا (به عنوان مثال استفاده از خدمات یک بیمه خاص) استوار شده بود.

«فرست نشنال بانک» که یکی از بزرگ‌ ترین صادرکنندگان کارت‌ های اعتباری در آمریکا محسوب می‌ شود، در صفحه توئیتر خود نوشت: «واکنش‌ های منفی مشتریان ما را بر آن داشت تا روابط خود را با انجمن ملی سلاح آمریکا مورد بازنگری قرار دهیم.» 

ان‌ آر‌ ای که مدعی است 5 میلیون عضو دارد، هنوز به بالا گرفتن جنبش بایکوت این نهاد واکنشی نشان نداده است.

با این حال، حساب رسمی این انجمن در توئیتر خطاب به معترضان نوشته، آنها باید ایرادها را در نقایص پلیس و نهادهای مسئول جستجو کنند.

این انجمن با اشاره به متمم دوم قانون اساسی آمریکا که آزادی مالکیت سلاح برای شهروندان عادی را تضمین می‌ کند، آورده که بهتر است به جای مقصر دانستن ان‌ آر‌ ای، فعالان به بی توجهی اف‌ بی‌ آی به اخطارها درباره خطرناک بودن «نیکلاس کروز» عامل تیراندازی فلوریدا، توجه کنند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم که همواره از حامیان انجمن سلاح آمریکا بوده در روزهای اخیر چند بار با پیشنهاد مسلح کردن معلمان مدارس، ضمن همراهی با ان‌ آر‌ ای، موجی جدید از خشم و انتقاد در میان مخالفان خود ایجاد کرده است.

اف‌ بی‌ آی رسما اعلام کرده که طی هفته‌ های پیش از این تیراندازی در چند مورد از سوی مردم عادی اخطار دریافت کرده بود که نسبت به رفتارهای ضداجتماعی و پرخاش‌ جویانه نیکلاس کروز هشدار داده بودند اما ماموران، به این اخطارها توجه نکرده‌ اند.

مسئله ضرورت تشدید کنترل خرید و فروش و حمل سلاح‌ های گرم در آمریکا هر از گاهی در محافل سیاسی و مدنی این کشور به طور جدی مطرح می‌ شود. در حالی که تیراندازی‌ های مرگبار در آمریکا به مسئله‌ ای رایج تبدیل شده است، متمم دوم قانون اساسی آمریکا برای همه شهروندان حق نگهداری سلاح را محفوظ داشته است.

اما به نظر می رسد این بار مسئله جدی تر از همیشه باشد. این بار برخی از دانش آموزانی که از کشتار مدرسه فلوریدا جان سالم به در بردند، ظرف تنها چند روز به نماد «یک جنبش ملی خودجوش» تبدیل شدند که تلاش می‌ کند بر نمایندگان کنگره آمریکا فشار آورد تا مجبور شوند قوانین مربوط به خرید و فروش و حمل سلاح گرم شخصی را در کشور محدود کنند.

دموکرات‌ های کنگره آمریکا در سال‌ های اخیر به ویژه در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» طرح‌ ها و پیشنهاد‌های متعددی برای تشدید کنترل خرید و فروش سلاح گرم ارائه کرده اند، اما تقریبا همه آنها به حال خود رها شده اند؛ زیرا مسئله ممنوعیت حمل سلاح یا تشدید کنترل آن موضوع حساسی است که می‌ تواند مشاجرات زیادی به دنبال داشته باشد و در روند تصویب بودجه سالانه آمریکا نیز تاخیر یا اختلال ایجاد کند.

از دهه 90 تاکنون هیچ قانون جدیدی درباره خرید و فروش و حمل سلاح گرم در آمریکا به تصویب نرسیده است. گفته می‌ شود بین 20 تا 40 درصد از موارد فروش سلاح گرم در آمریکا از هر گونه کنترل و نظارت خارج است و این مسئله یک خلاء بزرگ در قوانین فدرال آمریکا محسوب می شود.

فشار‌ها بر صنعت اسلحه سازی آمریکا در شرایطی تشدید شده است که این شرکت‌ ها و گروه‌ های فعال در این بخش به لحاظ اقتصادی و مالی دوره بسیار دشواری را سپری می‌ کنند و در ماه‌ های اخیر بسیاری از آنها مجبور شدند برای کاهش مشکلات و هزینه‌ های خود شماری از کارمندانشان را اخراج کنند یا این که دامنه فعالیت‌ های خود را محدود سازند.

نتایج بررسی‌ های صورت گرفته در ایالت‌ های مختلف آمریکا نشان می‌ دهد هر چه شمار دارندگان سلاح گرم در یک ایالت بیشتر باشد، شمار موارد قتل به ضرب گلوله نیز در آنجا بیشتر است. اما مسئولان انجمن ملی سلاح آمریکا می‌ گویند افزایش میزان نگهداری سلاح نه تنها منجر به افزایش خشونت در جامعه نمی‌ شود بلکه حتی می‌ تواند به کاهش خشونت و قتل نیز کمک کند.

ان آر ای که نزدیک به 150 سال قدمت دارد، از آزادی فروش و حمل سلاح گرم در آمریکا حمایت می‌ کند و با هر گونه تلاش برای ایجاد محدودیت در خرید و فروش سلاح به شدت مخالف است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.